گزارش «ایران» از نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه است

میزبانی از علاقه‌مندان تئاتر تا آغاز محرم

مریم شهبازی
خبرنگار


برخی از نمایش‌هایی که این روزها روی صحنه می‌‌روند تنها یک هفته برای میزبانی علاقه‌مندان فرصت دارند. ماه محرم از هفدهم تیرماه جاری آغاز می‌شود و اهالی تئاتر به احترام این ماه، اجرای کارهایی که در آنها رگه‌هایی از طنز دیده می‌شود را کنار می‌گذارند و در عوض غلبه با کارهایی خواهد بود که با مضامین اجتماعی یا به سبک و سیاق دینی-‌آیینی آماده تولید می‌شوند. در گزارش امروز «ایران» نگاهی به برخی از کارهایی خواهیم داشت که زمان چندانی تا آخرین اجرای آنها باقی نمانده است.

روزهای پایانی نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین»
«مبارک و خاتون پرده‌نشین» یکی از نمایش‌هایی است که تنها چند روز برای تماشای آن فرصت دارید. این نمایش آیینی-سنتی به کارگردانی علی طربی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. مهدی وثوقی، علی ‌طربی، علی ‌باهری، آرزو ‌کریمی‌‌زند، محمدرضا ‌صفری، محسن ‌قصری، مریم ‌مهریان و محمدرضا ‌لوانی، بازیگرانی هستند که در این کار به ایفای نقش می‌پردازند.
 در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «قوام‌الدین که می‌خواد به سفر حج برود تمام امور زندگی‌اش را به برادر کوچک‌تر می‌سپارد و از آنجایی که برادرش نااهل است به او خیانت می‌کند و...» اجرای این نمایش از 21 خردادماه آغاز شده و تا پانزدهم ماه جاری ادامه دارد. داوود فتحعلی‌بیگی نویسندگی نمایشنامه «مبارک و خاتون پرده‌نشین» را برعهده داشته است. طربی در این کار کوشیده ضمن وفاداری به اصول دیرینه اجراهای آیینی-سنتی، کار تازه‌اش را به گونه‌ای اجرا کند تا هم تماشاگران قدیمی نمایش‌های سیاه‌بازی و تخت‌حوضی و هم مخاطبان امروزی با آن ارتباط برقرار کنند. علاقه‌مندان تئاترهای آیینی-سنتی در این کار با نسخه‌ای به روز شده از کمدی‌های سنتی قدیمی روبه‌رو هستند.

اجرای نمایش «رخساره»
تا پانزدهم تیرماه
«رخساره» به کارگردانی علی ‌برجی هم نمایش دیگری است که تنها تا پانزدهم تیرماه جاری روی صحنه می‌رود. در این نمایش که میثم عباسی نویسندگی آن را برعهده داشته است، درسا آتش‌بار، مهسا اسماعیلی، سوگند افشاری، شقایق ‌باقی، محمد ‌امین ‌روزبهانی، ملیکا ‌جعفر‌نژاد، معصومه زارع، مهدی ‌شریعتی، امیرحسین فارسی، مژده ‌گیوه‌کی، معصومه محمدی، مهدی ‌محبی، سمانه مرتضوی، داریوش ‌نوبهاری، فرشته نخعی، فرزین نوری، پریسا ‌هاشمی و عسل ‌یزدانی به ایفای نقش می‌پردازند. اغلب نمایش‌هایی که در کارنامه کاری علی برجی جای می‌گیرند با تکیه بر نمایشنامه‌های ایرانی روی صحنه رفته‌اند. در خلاصه داستان این نمایش که در تالار ‌محراب، سالن ‌جعفر ‌والی روی صحنه می‌رود، آمده است:«رخساره دختر ناصرالدین شاه متوجه راز شوم پدرش می‌شود و قصد دارد با کمک میرزا باقرخان و خواجه قلی‌خان دست پدرش را رو کند اما...»

«خیلی زود عادت می‌کنیم»
در تئاتر شهر
از دیگر نمایش‌هایی که برای تماشای آن فقط تا پانزدهم ماه جاری زمان مانده است می‌توان به «خیلی زود عادت می‌کنیم» به کارگردانی پرستو کرمی و با نویسندگی وحید جباری اشاره کرد. این نمایش مضمونی امروزی دارد، ماجرایی که وقوع آن در زندگی هر یک از ما چندان بعید نیست. مسعود خواجه‌وند، آساره ‌هداوند، هوشمند ‌هنرکار و آتیه ‌جاوید هنرمندان حاضر در این اثر نمایشی هستند که در کارگاه نمایش، مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این کار آمده است:«در مجاورت منزل زوج جوانی که خانه‌‌شان به تازگی بازسازی شده است، زوج پیمانکار دیگری مشغول گودبرداری و ساختمان‌سازی در همسایگی آنها هستند. در اثر سروصدا و لرزش دیوارها، زوج پیمانکار برای وارسی خسارت احتمالی پایشان به خانه زوج جوان باز می‌شود.»

«هاله» نمایشی برگرفته از واقعیت
نمایش «هاله» به کارگردانی و نویسندگی بهنام ‌رضایی تا نوزدهم تیرماه و در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. ریحانه ‌سلامت، محمدهادی ‌عطایی، رضا ‌جهانگیری، رها ‌حاجی ‌زینل، محمدحسین ‌معتمدی، مهسا ‌تدین، محمد‌‌ایمان ‌راعی، آهو ‌حاجی ‌رضایی، یوسف ‌رحیم‌‌وند، ساحل ‌زمانپور، سید نیما سپهرار، افسانه شکوفه‌روان، مهدیه ‌شکوری، مهدیه ‌شهرام، ساقی ‌صابریان، محمدجواد ‌عارف‌‌اصیل، سپیده ‌لطفی، وحید ‌موسوی، محمد ‌نادی و آتنا ‌نیکنام هنرمندانی هستند که در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
«هاله» با اقتباس از یک داستان واقعی نوشته و کارگردانی شده است که این مسأله را می‌توان از نکات قابل‌توجه آن در جلب توجه مخاطب دانست. بهنام رضایی در این نمایش به روایت زندگی دختری به نام هاله پرداخته که به شوق و ذوق بازیگری از شهرستانی با محیط و خانواده سنتی به تهران آمده است تا بتواند نقشی در نمایشی پیدا کند. کارگردان این نمایش با بیان دغدغه‌های اجتماعی در تلاش برای بازگویی معضلات و شرایط سخت دخترانی است که برای دستیابی به رؤیاهای خود با چالش‌ها و دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

نمایشی برگرفته از «دایی وانیای» آنتوان چخوف
«دایی سعید» دیگر نمایشی است که به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی‌اکبری تا بیست‌ودوم تیرماه در سالن ‌انتظامی، خانه هنرمندان اجرا دارد. میرعلی‌اکبری این نمایش را با برداشتی از نمایشنامه «دایی وانیای» آنتوان چخوف و منطبق کردن آن با فرهنگ ایرانی نوشته است. ماجرای این نمایش که در یک مزرعه و دورهمی خانوادگی می‌گذرد، درباره دایی سعید، مرد میانسالی است که هر چند بازیگری خوانده اما دو سالی‎ می‌شود که به دامداری و کشت چای مشغول است. او با حضور اعضای خانواده‎اش در مرزعه برابر تصمیمی ناگهانی، غافلگیر می‌شود.
 کارگردان این تئاتر کوشیده است جنبه‌های مختلفی از زیست انسان امروزی را با چاشنی طنز در صحنه تئاتر پیش‌روی علاقه‌مندان بگذارد. رها انوشه، امیررضا بابولیان، مرجان پارسا، ملیکا حیدری، هلیا خادم، شایان طرقه، ساناز علیزاده، امیرمهدی فاطمی، سینا فرجام، امیرحسین مهدی‌نژاد، نیکی میرصادقی و سامان ولی‌سلطانی بازیگران این نمایش هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی