صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در ایران

احیای ۵۳۰ واحد راکد خراسان جنوبی در دولت سیزدهم
بیرجند - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به وجود سه هزار و ۲۰۳ واحد صنعتی در استان گفت: حدود ۹۶۸ واحد غیرفعال و راکد داشتیم که در دولت سیزدهم ۵۳۰ واحد احیا و وارد چرخه تولید شده‌ است.
مهدی جعفری اظهار کرد: در حوزه اشتغال قبل از دولت سیزدهم نرخ بیکاری در خراسان جنوبی ۷.۵ درصد بود و اکنون به پنج درصد رسیده و جزو استان‌های برتر کشور در این حوزه هستیم.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، نداشته‌هایش را در دولت سیزدهم گرفت، افزود: راه‌ آهن، انتقال آب دریای عمان، اجرای طرح‌های بزرگ و ابر پروژه‌ها، تأمین زیرساخت‌ها در حوزه معادن، گردشگری و کویر برای سرمایه‌گذاری از آرزوهای مردم بود که محقق شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در سالیان گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌آمدند و چون شرایط و زیرساخت‌ها از جمله برق، آب و گاز مهیا نبود، سرمایه‌گذاری برایشان به صرفه نبود. علیرغم اینکه خراسان جنوبی بهشت معادن است اما سرمایه‌‌گذاری اتفاق نیفتاده لذا همه این عقب‌افتادگی‌ها با روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی جبران شد.
وی با بیان اینکه قبل از دولت شهید رئیسی سه پست برق داشتیم و در همین مدت سه پست ۴۰۰ کیلوولت برق دیگر به استان اضافه شد، گفت: ایجاد پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق ظرفیت بسیار خوبی است که می‌تواند معادن استان را فعال کند تا وارد جهش تولید شویم.
جعفری با اشاره به اینکه اکنون پست برق نهبندان بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: پست برق فردوس و طبس نیز در دست اجراست اما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.
وی از تأمین زمین برای احداث ۱۶۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق خورشیدی در استان بی‌سابقه است.

کاهش فرونشست در یزد
یزد - معاون مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه فرونشست با نرخ متفاوت در دشت‌های کشور در حال پیشرفت است، گفت: در استان یزد نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده، ولی در استان‌هایی مثل خراسان‌‌رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود.
شمشکی، درباره وضعیت فرونشست ایران نسبت به دنیا و اینکه کدامیک از شهرهای ما ممکن است وضعیت خطرناک‌تری داشته باشد، افزود: بررسی‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور درباره فرونشست از سال ۸۳ به طور جدی شروع شد و از تکنیکی به نام تفسیر تصاویر ماهواره‌ای رادار استفاده کردیم و توانستیم میزان تغییرات سطحی را با سرعت و دقت قابل ملاحظه‌ای اندازه‌گیری کنیم. شمشکی با بیان اینکه تقریباً می‌توان گفت در اکثر دشت‌های ایران که در آنها کشاورزی به طور گسترده انجام می‌شود و وابسته به منابع آب زیرزمینی است، پدیده فرونشست با شدت و حدت متفاوت در حال پیشرفت است، اظهار کرد: در برخی استان‌ها مثل استان یزد، نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده و در استان‌هایی مثل خراسان‌رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود و در برخی استان‌ها مثل استان گلستان که در کنار دریا قرار دارد و دارای منابع آب مناسبی است، تصور نمی‌کردیم فرونشست رخ دهد، ولی متأسفانه بیشتر پهنه‌های آبرفتی آن درگیر مسأله فرونشست شده است.

جهش ۲۷۲ درصدی ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی از خراسان رضوی
مشهد - مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس در خراسان رضوی گفت: ترانزیت ورودی کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و سایر کشورهای مستقل همسود در اوراسیا (سی. آی. اس) از مرز سرخس خراسان رضوی در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال جهش ۲۷۲ درصدی داشته است.
محمد‌علی کیانی علی‌آباد افزود: در سه‌ماهه نخست امسال کشورهای آسیای مرکزی ۲۲۲ هزار و ۵۹۸ تن کالای ترانزیتی از مرزهای جاده‌ای و ریلی سرخس به کشورهای چین، هند و پاکستان انتقال داده‌اند. وی ادامه داد: گوگرد، بنزین، گازوئیل و مواد غذایی عمده‌ترین کالاهای ترانزیت شده از مبدأ کشورهای روسیه و آسیای مرکزی بوده است. مدیرکل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در بازه زمانی یاد شده ۲۱۰ هزار و ۹۳۱ تن کالا شامل لوازم منزل، کاشی و سرامیک، دارو، مصالح ساختمانی و قطعات و لوازم یدکی خودرو از کشورهای ترکیه، امارات عربی متحده، هند، کره جنوبی، ویتنام و پاکستان از مرز سرخس به کشورهای آسیای مرکزی ترانزیت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی