صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و نه - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

هشدار نارنجی هواشناسی برای بارش‌های شدید در ۴ استان

سیل در راه مازندران

گروه ایران زمین- سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید محلی، در 4 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران و گیلان هشدار سطح نارنجی صادر کرد. همزمان هواشناسی مازندران نیز با صدور هشدار سطح زرد و اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی، نسبت به وقوع سیلاب محلی و نقطه‌ای در دامنه‌ها و ارتفاعات طی روز آینده هشدار داد.

بارش باران و تگرگ در 4 استان
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، گرد و خاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات فعالیت سامانه بارشی است. سامانه‌ای که ابتدا شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات مازندران و شرق گیلان و سپس شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را در بر خواهد گرفت. جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی در پی فعالیت این سامانه ممکن خواهد بود.

سامانه بارشی در آسمان مازندران
هواشناسی مازندران نیز خبر داده که فعالیت سامانه بارشی جدید تا چهارشنبه هفته جاری ادامه داشته و آسمان استان طی این مدت، با رگبار و رعد و برق پراکنده، وزش باد و در مناطق کوهستانی با احتمال تگرگ همراه خواهد بود. درهمین راستا، هواشناسی منطقه اثر این سامانه را در دامنه‌ها و ارتفاعات این استان اعلام کرده و نسبت به صاعقه ‌و ریزش ‌سنگ در جاده‌ها و محورهای کوهستانی، احتمال آبگرفتگی‌ و وقوع سیلاب نقطه‌ای و محلی و پرآب شدن رودخانه‌ها در طی این مدت هشدار داده است.

بازگشایی محور اصلی سوادکوه
درهمین حال، «عبدالرضا دادبود» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز از بازگشایی محور اصلی شهرستان سوادکوه و اغلب راه‌های روستایی که در حادثه سیلاب اخیر مسدود شده بودند، خبر داده و تأکید می‌کند: برخی از روستاها هنوز مشکلاتی در خصوص راه دسترسی دارند که مصوب شده دستگاه‌های مختلف، ادوات و ماشین‌آلات را برای رفع این تخریب‌ها و بازگشایی راه‌ها اقدام کنند.
وی با اشاره به ضرورت رسیدگی به مشکلات کشاورزان اظهار می‌کند: با توجه به خسارت‌هایی که به حوزه کشاورزی وارد شد، نیاز است تا برآورد خسارت‌ها به سرعت انجام پذیرد تا نسبت به جبران آن اقدام شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به آسیب‌های فراوان سیلاب به منازل مسکونی و تأسیسات شهری، تصریح می‌کند: همه دستگاه‌ها بر اساس فرم‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته، برآورد خسارت کرده و به هیأت دولت اعلام خواهد شد. پس از مشخص شدن این عدد از طرف هیأت دولت، شهروندان می‌توانند نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی