صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

قمار انگلیسی برای بقای حزب حاکم

دغدغه پیروزی در انتخابات همگانی پیش‌ روی انگلستان، برای آقای نخست‌وزیر و کابینه‌اش دردسر تازه‌ای شده، دردسری که پشتوانه‌اش بسیاری از تحلیل‌ها و نظرسنجی‌هاست که می‌گوید حزب محافظه‌کار انگلیس و همه آنهایی که منتسب به این حزب هستند، در انتخابات آتی فقط یک درصد شانس برد دارند . انتخاباتی که ریشی سوناک درست زمانی از برگزاری زودهنگامش خبر داد که مرکز آمارهای ملی انگلیس اعلام کرد نرخ تورم به پایین‌ترین سطح در سه سال گذشته رسیده است. کم‌شانسی حزب حاکم شاید به دلیل ناپایداری اوضاع اقتصادی در سایه تحولات پرشتاب بین‌المللی انگلستان باشد و وعده‌هایی که نخست‌وزیر فعلی از آن حرف زده که انجامش بر زمین مانده است. فرستادن پناهجویان به رواندا یکی از این وعده‌های بی حاصل بود که حالا ریشی سوناک وعده عملی شدن آن را منوط به برگزاری انتخابات 4 ژوئیه کرده است. با وجود فشارهای اقتصادی بر مردم انگلستان اما حزب حاکم می‌گوید اقتصاد کشورش رو به پیشرفت است و نرخ تورم کاهش چشمگیری داشته‌ است، از این رو سیاست انتخابات زودهنگام شاید راه چاره‌ای باشد تا از شکست سنگین این حزب که نمونه‌اش را در انتخابات شوراهای شهر انگلیس تجربه کرد، جلوگیری کند. آن طور که کارشناسان انگلیس می‌گویند، مردم خوش‌بینی نسبت به اعضای حزب محافظه‌کار در جریان چینش سیاست‌های کشورشان ندارند و از ادامه پیدا کردن اقتصاد ریاضتی که بیش از 14 سال است بر انگلستان حاکم است، خسته شده‌اند.
یافته‌های مؤسسه یوگاوو نشان می‌دهد که 39 درصد از مردم انگلیس معتقدند سوناک باید پیش از برگزاری انتخابات سراسری، از مقام نخست وزیری استعفا داده و کناره‌گیری کند؛ 40 درصد چنین عقیده‌ای ندارند و 21 درصد هم بی‌تفاوت هستند. گرفتاری کشتی‌های انگلیس در دریای سرخ، همراهی دولت این کشور در تشدید جنگ اوکراین و حمایت از کی‌یف و پیش‌تر از آن خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باعث شده تا فشارهای اقتصادی در این کشور بیش از پیش محسوس‌تر شود و اقبال مردم را نسبت به ادامه دولت با رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کم کند.
در مقابل اما حزب کارگر انگلیس برای رقابت با حزب حاکم این کشور دست خالی نیست و برای روی کار آمدن و تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس شعار زمان تغییر فرا رسیده را در بوق و کرنا کرده است. نظرسنجی‌ها می‌گویند تا‌کنون حزب چپگرا کارگر پیشتاز است و پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات ۱۴ تیرماه با اختلاف آرای زیادی پیروز شود.
پیشتازی که البته در آن حمایت احزاب چپگرای انگلیس مثل حزب کارگر از مقاومت و مردم فلسطین هم بی تأثیر نبوده است و منجر به رویگردانی مردم از حزب حاکم و تمایل آنها برای روی کار آمدن جناح مخالف ریشی سوناک شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی