صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

بازتاب های اولین مناظره انتخاباتی در امریکا همچنان ادمه دارد

دیکتاتوری ترامپ و ناتوانی بایدن

نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امریکا درحالی برگزار شد که حواشی آن علیه جو بایدن هنوز ادامه دارد. برکناری یا کناره‌گیری بایدن، اصلی‌ترین محور مورد بحث در محافل سیاسی و رسانه‌ای امریکا بود که اولی، یعنی برکناری توسط جمهوریخواهان و دومی، یعنی کناره‌گیری و جایگزینی با یک چهره دیگر عمدتاً توسط خود دموکرات‌ها و هواداران‌شان مطرح شد.
جملات ناتمام و نگاه‌های خیره بایدن به فضا و درماندگی از پاسخ دادن به ترامپ از اصلی‌ترین دلایلی هستند که چهره‌ها و رسانه‌های حامی دموکرات‌ها برای کناره‌گیری بایدن مطرح می‌کنند و در مقابل، جمهوریخواهان نیز روی مسائلی مانند ناتوانی در اداره امور و بی‌دولتی تأکید دارند.
در تازه‌ترین رویداد، هیأت تحریریه روزنامه نیویورک تایمز از بایدن خواستند که برای خدمت به کشورش، رقابت را ترک کند. در متن درخواست هیأت تحریریه این روزنامه ضمن حمله به ترامپ آمده است: «دونالد ترامپ ثابت کرده است که یک خطر بزرگ برای دموکراسی امریکا است- شخصیتی نامنظم و منفعت‌طلب که ارزش اعتماد عمومی را ندارد. او عهد کرده است که در صورت بازگشت به ریاست جمهوری، چهره دیگری خواهد بود؛ بدون کنترل قدرت در ساختار سیاسی امریکا.»
این یادداشت می‌افزاید: آقای بایدن گفته است که خودش نامزدی است که بیشترین شانس برای مقابله با تهدید دیکتاتوری ترامپ و شکست آن را دارد؛ استدلال او عمدتاً بر این استوار است که در سال 2020 ترامپ را شکست داد؛ اما این دیگر دلیل کافی برای اینکه آقای بایدن باید امسال هم نامزد دموکرات‌ها باشد، نیست.
هیأت تحریریه نیویورک تایمز  همچنین تصریح کرد که بایدن در این مناظره «سایه‌ای از مرد بزرگ ملت» بود که بهتر است با چهره‌های پرانرژی‌تر با قدرت اقناع کنندگی بالا جایگزین شود.
این یادداشت با اینکه هیچ جایگزینی پیشنهاد نکرده، اما محافل رسانه‌ای و صاحبنظران امریکایی چندین چهره دموکرات مثل کامالا هریس معاون بایدن و فرمانداران چند ایالت ازجمله کالیفرنیا و میشیگان را پیشنهاد داده‌اند.
در جبهه مقابل اما مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم خواستار برکناری جو بایدن شد. جانسون با استناد به متمم 25 قانون اساسی ایالات متحده مدعی شد «کابینه بایدن باید به بررسی برکناری او از سمت خود به دلیل ناتوانی در اداره امور کشور فکر کند.» براساس این متمم، اگر رئیس جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون وی، زمام امور را به دست می‌گیرد. جانسون ضمن «ملی» دانستن این بررسی افزود: «این مسأله فقط سیاسی و فقط مربوط به حزب دموکرات نیست؛ بلکه موضوع برای کل کشور مطرح است. ما در اینجا مشکل جدی داریم، زیرا رئیس‌ جمهوری داریم که به ظاهر در حد و اندازه وظایفش نیست.» از میان چهره‌های مشهور دیگر نزدیک به جمهوریخواهان باید به ایلان ماسک اشاره کرد که در صفحه مجازی «ایکس» مدعی شد هیچ کس دولت امریکا را مدیریت نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی