صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

ایالات متحده نسخه جدیدی از پیشنهاد آتش بس و آزادی اسرا را بین اسرائیل و حماس ارائه کرد

تکمیل نسل کشی با مذاکرات معیوب

وضعیت بحرانی در لایه‌های اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی و عدم برآورد نتیجه ملموس از پایان جنگی که در گذر زمان اهداف ادعایی اشغالگران را به قهقرا می‌برد، هر چند امریکا، صحنه گردان اصلی جنگ را ناگزیر به سمت کاهش تنش با مقاومت سوق داده اما نمی‌توان تحرکات موذیانه آن را در تقویت قوای رزمی اسرائیل چون تخلیه اخیر تفنگداران آموزش دیده در دریای مدیترانه و فروش تسلیحات را نادیده گرفت.
در همین رابطه، روز گذشته یک منبع در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که این جنبش پیام جدیدی از امریکا در خصوص تکمیل مذاکرات آتش‌بس دریافت کرده است. منبع یادشده در ادامه گفت که پیام امریکا شامل اصلاحاتی جزئی در خصوص دو بند پیشنهاد آتش‌بس رئیس جمهور امریکاست.
او همچنین گفت که تحرکات جدیدی از سوی میانجی‌ها برای بازگردانی مذاکرات آتش‌بس به نقطه شروع، آغاز شده است.
در همین راستا نیز روز گذشته تارنمای آکسیوس در گزارشی ادعا کرد که دولت جو بایدن در روزهای اخیر در تلاش برای کاستن از اختلافات و دستیابی به توافق در غزه، لحن خود را در بخش‌هایی از توافق پیشنهادی آتش بس و آزادی اسرای صهیونیستی تغییر داده است. آکسیوس به نقل از سه منابع آگاه از این تغییر رویکرد دولت بایدن افزود: «تلاش امریکا همراه با میانجی‌های قطری و مصری بر ماده ۸ پیشنهاد آتش بس متمرکز است.»
گفتنی است مقامات امریکایی برای رفع اختلافات بین اسرائیل و حماس از زبان جدیدی در پیش نویس ماده ۸ استفاده و قطر و مصر را تحت فشار قرار داده تا حماس را برای پذیرش پیشنهاد جدید تحت فشار قرار دهند.
شایان ذکر است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تأکید دارد که هر گونه توافق آتش‌بس احتمالی باید شامل خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه و آتش‌بس دائم در این منطقه باشد.
از سوی دیگر، تحرکات امریکا برای کاهش تنش در جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی جهت‌گیری جدیدی پیدا کرده است که نشان از پافشاری کاخ سفید بر مذاکرات برای پایان دادن به ضربات وارده به اسرائیل و ممانعت حتی مقطعی از جنگی فراگیر در این منطقه دارد، چرا که به اعتراف بسیاری از تحلیلگران آغاز جنگ به نفع اسرائیل نخواهد بود.
مقامات امریکایی می‌گویند در حال تلاش برای خاموش کردن آتش جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان هستند، تلاشی که با تلاش‌های واشنگتن برای میانجی‌گری در جهت برقراری آتش‌بس در نوار غزه درهم پیچیده شده است.
ترس از اینکه ماه‌ها تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در نزدیکی مرز جنوبی لبنان به یک جنگ ویرانگر تبدیل شود، پس از آنکه یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله به دست رژیم صهیونیستی ترور شد و این گروه نیز با رگبارهای موشکی گسترده به آن پاسخ داد، به اوج خود رسیده است.
واشنگتن پست روز گذشته طی گزارشی با اشاره به عواقب جنگ با لبنان برای امریکا نوشت چنین جنگی احتمالاً شامل ایالات متحده، حامی نظامی اصلی رژیم صهیونیستی خواهد بود که ضربه‌ای بزرگ به هدف اعلام‌شده دولت بایدن مبنی بر جلوگیری از گسترش خصومت‌ها در غزه به سراسر منطقه وارد می‌کند.
این روزنامه در ادامه به نقل از یکی از اعضای دفتر رسانه‌ای حزب‌الله نوشت که تلاش‌های دیپلماتیک امریکا توسط آموس هوکشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید انجام شده است. او در این ماه از لبنان دیدن کرد. به گفته یک فرد آگاه، قطر که میانجی‌گری مذاکرات بین اسرائیل و حماس را دارد از سوی ایالات متحده برای میانجی‌گری در لبنان دعوت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی