صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

واکنش جریان های سیاسی پس از اعلام نتایج انتخابات 8 تیر

از وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری جبهه اصلاحات

با مشخص شدن نامزدهایی که برای تعیین منتخب نهایی مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به دور دوم راه یافتند، موج جدیدی از صف‌بندی‌های سیاسی و ابراز حمایت تشکل‌ها و احزاب نسبت به هر یک از این دو رقیب آغاز شد و این در حالی بود که هر یک از نامزدهای انتخابات به نحوی موضع استقبال خود را از نتیجه نهایی به دست آمده اعلام کردند.

اجماع جبهه انقلاب
در حالی‌که از چهار نامزد برآمده از نیروهای انقلاب امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی در روز پایانی مهلت تبلیغات از حضور در رقابت انصراف داده بودند و تلاش‌ها برای کناره‌گیری محمدباقر قالیباف یا سعید جلیلی به نفع دیگری به دلایل متعدد تحقق نیافت؛ این رأی مردم بود که مشخص کرد با نسبتی قابل توجه اقبال بیشتری در میان مردم انقلابی به ریاست جمهوری جلیلی وجود دارد. اقبالی که شاید اگر با یقین بیشتری در روزهای منتهی به انتخابات مورد پذیرش قرار می‌گرفت از کشیده شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری می‌کرد و کار را در هشت تیر ماه نهایی می‌ساخت.
با وجود این روز گذشته بیانیه‌ها و مواضعی که از سوی سه نامزد انقلابی دیگر اعلام شد نشان داد که در نهایت این جریان سیاسی با رویه وحدت به پیش خواهد رفت. چنانکه قالیباف رئیس مجلس پس از مشخص شدن نتیجه نهایی آرا طی بیانیه‌ای حمایت خود از سعید جلیلی را برای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام و اظهار کرد«راه هنوز پایان نیافته است و علی رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ماست، به عرصه قدرت باز نگردد لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند». وی در عین حال در این بیانیه انتخابات 8 تیر را نشانه باور عمیق نظام جمهوری اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب به مردم سالاری دینی به عنوان فراهم کننده فرصت تغییرات از درون ساختار انتخابات دانست و افزود: این فرصت اجازه می‌دهد جریان‌های متعدد با سلیقه‌های مختلف بتوانند در رقابتی سالم و عادلانه، خود را به مردم عرضه کنند و مردم عزیز با مشارکتی مؤثر‌ مدیران اجرایی خود را انتخاب کنند.
 
حمایت کاندیداهای مستعفی از جلیلی
زاکانی، کاندیدای مستعفی انتخابات ریاست جمهوری هم در پیامی هفته پیش رو را مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین روزهای جبهه انقلاب دانست و گفت: اگر دور اول در تطبیق شاخص‌های اصلح بر نامزدهای جریان انقلاب، در بدنه نیروهای انقلابی اختلاف نظر وجود داشت، الان خداوند متعال به برکت خون شهدا، فرصتی دوباره نصیب ما کرده است و دیگر دور دوم اختلاف نظری نیست و آقای دکتر سعیدجلیلی تنها مصداق اصلح خواهد بود. پیش از انتشار این پیام لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد انتخاباتی زاکانی هم اعلام کرد که کلیه ستادهای تبلیغاتی ‎زاکانی در سراسر کشور با تمام توان و ظرفیت برای پیروزی کاندیدای جبهه انقلاب تلاش خواهند کرد.
قاضی‌زاده هاشمی هم طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وظیفه امروز همه دلسوزان حمایت از کاندیدای جبهه انقلاب است. از ملت بزرگ ایران، هوادارانم و از سایر برادرانم آقایان قالیباف، زاکانی و ستادهای انتخاباتی ایشان می‌خواهم از برادر گرانقدر آقای دکتر ‎سعید جلیلی حمایت کنند.  البته تنها نامزدهای منسوب به جبهه انقلاب نبودند که پرچم حمایت از جلیلی را برافراشتند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) هم اعلام کرد که در همه سطوح کلیه امکانات خود را برای حمایت از سعید جلیلی به کار گرفته و مردم را نیز به مشارکت پر شور در مرحله دوم انتخابات دعوت می‌کنند.

استقبال اصلاح طلبان از نتیجه دور اول
مسعود پزشکیان که با بیش از 10 میلیون رأی و به لطف تقسیم آرای جبهه رقیب میان دو نامزد در جایگاه نخست منتخبان قرار گرفته بود، بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری با انتشار ویدیویی این‌گونه موضع گرفت که امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رأی، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد.  وی در این پیام مردم ایران را مخاطب قرار داد و گفت «از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام». پزشکیان در ادامه با دعوت از حامیانش به حضور در دور دوم انتخابات افزود: «ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم؛ با کمک مردم و همه عزیزان در این کشور از همه قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها، دست به دست هم داده و برای ایران‌مان و نجات کشورمان از فقر، دروغ، تبعیض و بی‌عدالتی تلاش کنیم.» در عین حال بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب هم در مواضع اعلامی خود از حضور این نامزد مورد حمایت‌شان در دور دوم انتخابات استقبال کردند. چنانکه آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات تشکل اصلی حامی پزشکیان از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات دعوت کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تا اینجای کار پیروز انتخابات، ملت بزرگ ایران است. (در این باره بیشتر خواهم نوشت.) اما در دور دوم انتخابات یعنی ۱۵‌ تیرماه با رأی به دکتر پزشکیان افقی دیگر پیش روی مردم و ایران عزیز ما باز خواهد شد .به امید پیروزی بزرگ ملت آگاه ایران».

فراخوان جلیلی به مردم ایران
سعید جلیلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات نیز با صدور پیامی خطاب به مردم ایران، تمام اقشار جامعه را دعوت به حضور فعال و مشارکت در دور دوم انتخابات کرد.
جلیلی نوشت: دور دوم انتخابات فرصت دوباره‌ای است تا مردم در فضایی پرنشاط ولی به‌دور از هیاهو به گفت‌وگو پیرامون آینده ایران بپردازند؛ بشنوند، بیندیشند، مقایسه کنند و انتخاب کنند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه «من همه مردم ایران را به نقش‌آفرینی بیشتر فرامی‌خوانم تا فعالانه در این امر که به سرافرازی ایران می‌تواند بینجامد مشارکت کنند» گفت: باید تشکر کنم، از زنان و مردانی که با رأی معنادار خود نشان دادند به یک جهان فرصت برای جهش ایران باور دارند! شما در هشتم تیر نشان دادید جهش ایران با نقش‌آفرینی پرشکوه هر ایرانی دست‌یافتنی است! حالا وقت آن است تا همه مردم ایران را با این راه پرافتخار همراه کرد!
وی افزود: دیگران را قانع کنید، با این مسیر همراه کنید، همه را به این راه دعوت کنید، همه را از راه و رسم جهاد و جهش، آگاه کنید! هرچه این حضور گسترده‌تر باشد، دولت چهاردهم پشتوانه قوی‌تر خواهد داشت تا نه‌تنها با مشکلات واقعی و روزمره مردم در داخل و خارج، روبه‌رو شود، بلکه به هدف‌های بلندی که نشانه گرفته است، دست یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی