صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

هشدار باقری در پی تهدید تل‌آویو علیه مقاومت لبنان در گفت‌و‌گو با شمار زیادی از مقام‌های منطقه و بین‌الملل:

اسرائیل با گسترش جنایت به دنبال جبران شکست است

به نظر می‌رسد جنگ مرگبار و ویرانگر اسرائیل در غزه برای مقام‌های صهیونیستی کافی نبوده است که آنها در حال تدارک یک نبرد بسیار گسترده‌تر این بار علیه حزب‌الله لبنان هستند. متعاقب افزایش احتمال این نبرد است که مقام‌های جمهوری اسلامی بالاترین سطح رایزنی‌های دیپلماتیک را به جریان انداخته‌اند و نسبت به عواقب غیر قابل کنترل هرگونه جنگ احتمالی علیه حزب‌الله لبنان هشدار می‌دهند. گفت‌و‌گوهای تلفنی علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه با شمار زیادی از مقام‌های منطقه و بین‌الملل از وزیر خارجه سعودی گرفته تا آلمان، قبرس، روسیه، دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی اتحادیه اروپا در همین راستا صورت گرفته است. مقام‌های تل‌آویو که سعی دارند از طریق گشودن جبهه جدید علیه حزب‌الله معادلات امنیتی منطقه و موقعیت کنونی خود را متحول سازند، مدعی شده‌اند که به لبنان حمله می‌کنند؛ ادعایی که حزب‌الله در واکنش به آن اعلام کرده است برای مقابله با چنین جنگ بزرگی آمادگی کامل دارد. این در حالی است که به اعتقاد ایران ضرورت پایان‌دادن جنگ در غزه، مذاکره بر سر اختلافات مرزی اسرائیل و لبنان و برقراری یک فرآیند سیاسی جدی بین اسرائیل و فلسطین جهت به رسمیت‌شناختن حق تعیین سرنوشت فلسطینیان باید در اولویت فرآیندهای جاری باشد، چه اگر روند دیپلماتیک به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار نگیرد، جاه‌‌طلبی‌های سبعانه اسرائیل به تسری بحرانی می‌انجامد که نمی‌توان چشم‌انداز کوتاه‌مدتی برای پایان آن متصور بود. از این رو ایران به رژیم صهیونیستی هشدار داده که هر تصمیم نابخردانه‌ای از سوی این رژیم ممکن است منطقه را وارد جنگ جدیدی کند.
ابراز نگرانی ریاض
آخرین تحولات جنگ غزه محور اصلی گفت‌و‌گوی تلفنی سرپرست وزارت امور خارجه با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان بود. باقری در این تماس تلفنی تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان را در تداوم جنایات این رژیم علیه مردم غزه خواند و هشدار داد، این رژیم متوهم در تلاش است شکست در غزه را با گسترش دامنه جنگ و جنایت به سایر مناطق جبران کند. مقام ایرانی با اشاره به تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرد: تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه لبنان در تداوم جنایات این رژیم علیه مردم غزه است و رژیم متوهم اشغالگر قدس در تلاش است تا به‌زعم خود شکست در غزه را با گسترش دامنه جنگ و جنایت به سایر مناطق جبران کند.
باقری همچنین تلاش کشورهای اسلامی برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات، تهدیدات و تجاوزات صهیونیست‌ها در غزه و سایر مناطق را ضروری خواند و تأکید کرد، همه باید ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرند. علاوه بر این باقری با اشاره به حضور قائم‌مقام وزارت خارجه عربستان در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در تهران، روند پیشرفت همکاری‌های ایران و عربستان را امیدوارکننده ارزیابی کرد. «فیصل بن فرحان» نیز ضمن ارزیابی رایزنی‌های سازنده دو کشور در حاشیه نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران، روند روابط ایران - عربستان را دارای استحکام کافی خواند. وزیر خارجه عربستان سعودی با ابراز نگرانی از تشدید تنش بین رژیم صهیونیستی و لبنان، تلاش برای کاهش دامنه جنگ را خواستار شد. طرفین همچنین بر گسترش مناسبات همه‌جانبه بین دو کشور تأکید کردند.
لزوم اقدام مؤثر و فوری جامعه بین‌المللی
سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه تلاش‌های خود برای ایجاد تمرکز جهت ممانعت از جنگ ویرانگر دیگر اسرائیل با وزرای خارجه آلمان، قبرس، روسیه، دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی نیز گفت‌وگو کرد. او در این گفت‌وگوها بر لزوم اقدام مؤثر و فوری جامعه بین‌المللی برای توقف جنایات رژیم اشغالگر در فلسطین تأکید و در خصوص تحولات منطقه و افزایش تنش ابراز نگرانی کرده است. باقری با اشاره به اینکه از منظر جمهوری اسلامی آثار فاجعه‌بار گسترش احتمالی تنش و درگیری در منطقه ناشی از رفتار غیرمسئولانه امریکا و پشتیبانان غربی صهیونیست‌هاست، تصریح کرده است: امروز آمادگی ملت‌های منطقه و جبهه مقاومت برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری است و مسئولیت بحرانی دیگر مستقیماً متوجه حامیان غربی رژیم است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با باقری با اشاره به نگرانی مشترک روسیه درباره احتمال گسترش دامنه درگیری و تجاوز فراگیر صهیونیست‌ها به لبنان، گفت که کشورش به دنبال جلوگیری از چنین رویدادی است و بر مسئولیت همه طرف‌ها در این زمینه تأکید کرد.
تلاش کشورها و بازیگران منطقه‌ای برای جلوگیری از جنگ احتمالی اسرائیل در حالی است که به اعتقاد ناظران منطقه‌ای، حزب‌الله لبنان، از امکان و توانایی میدانی برای مواجهه نظامی احتمالی با تل‌آویو بهره‌مند است. مقاومت لبنان علاوه بر داشتن چند صد هزار موشک و پهپاد با ویژگی‌های مختلف، امکانات رزمی پنهانی دارد که آنها را بتدریج در شرایط خاصی آشکار می‌کند و همین مسأله است که مقام‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را با نگرانی روبه‌رو کرده است.

 

بــــرش

 نمایندگی ایران در سازمان ملل:ی ایران در سازمان ملل متحد:
در صورت حمله به لبنان، مشارکت همه جبهه‌های مقاومت روی میز است
ایران در سازمان ملل تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان را یک جنگ روانی توصیف کرد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد، حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند، اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است. نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود: هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرده بود، هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل برای نجات خود می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود. قطعاً این جنگ یک بازنده نهایی خواهد داشت و آن رژیم صهیونیستی است. جنبش مقاومت حزب‌الله توان دفاع از خود و کشورش لبنان را دارد؛ شاید زمان نابودی این رژیم نامشروع به دست خودش فرا رسیده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی