صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

پیچ تاریخی سرنوشت یک ملت
در سالروز شهادت شهید بهشتی و 72 تن از یاران ایشان در دفتر حزب جمهوری اسلامی و در اربعین شهدای خدمت که در مصلای تهران و بسیاری از شهرها برگزار شد، همچنین با پایان تبلیغات انتخاباتی و شروع رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، رنگ و بوی فضای مجازی دیگرگون شد و هشتگ‎های گوناگونی مرتبط با این رویدادها پرمخاطب شدند. بسیاری با گرامیداشت روز هفتم تیرماه و سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، برای شرکت در انتخابات ارجاعی به سخنان شهید بهشتی زدند. کاربری نوشت: «کسی را انتخاب کنیم که ادامه‌دهنده راه شهید بهشتی باشد.» و دیگری نوشت: «تقارن معنادار چهلمین روز شهادت آیت‌الله‌ رئیسی با سالگرد شهید بهشتی را گرامی ‌می‌داریم. باشد که با بهترین انتخـاب خادم صادق وخدمتگزاری مثل شهیدرئیسی در امتداد خط خدمت انتخاب کنیم.»
برخی دیگر از هشتگ «بهترین انتخاب» استفاده کردند. کاربری با انتشار عکس حاج قاسم نوشت: «او گفت جمهوری اسلامی ایران حرم است، حالا بگو ببینم هموطن حاضری تمام‌قد با رأی به جمهوری اسلامی از این حرم دفاع کنی؟» یا دیگری با انتشار عکس شهید نوشت: «اگه لباسم به خون تنم‌ آغشته نیست... حداقل فردا سرانگشتم رنگین به مرکب ولایت‌پذیری خواهد بود!» عده‌ای نیز با انتشار عکس انگشت‌های جوهری خود از شرکت در انتخابات خبر دادند و کاربران دیگر را به شرکت در این انتخاب بزرگ تشویق کردند. کاربر دیگری با انتشار عکس‌هایی از مراسم اربعین شهدای خدمت نوشت: «از لحظه فراق ما و محبوبمان، یک اربعین گذشت. دلخوشیم که این داغ و این سوگ را ملت قدرشناس ایران با تشییع میلیونی به حماسه تبدیل کرد. این حماسه را فردا با مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح و مثل رئیسی، کامل می‌کنیم؛ ان‌شاءالله.» کاربر دیگری با انتشار عکس رئیس‌جمهور شهید نوشت: «یک اربعین گذشت و حالا فانوس به‌ دست دنبال کسی مثل تو می‌‌گردیم...»
 
درخت گردوی سوخته سردشت
سردشت هیچگاه هفتم تیرماه 1366 را فراموش نمی‌کند. در سالروز این فاجعه انسانی بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی یاد قربانیان آن را گرامی داشتند. کاربری نوشت: «مردم کور شده بودند. در دسته‌های صد تا دویست نفری دستشان را بر شانه نفر جلو می‌گذاشتند که گم نشوند و نفر اول با چراغی در دست بی‌هدف به سوی جایی برای کمک می‌رفت و بقیه دنبالش. از چشم‌ها و انگشتانشان خون می‌چکید. همه شهر چنین بود. یاد شهدای مظلوم بمباران شیمیایی سردشت گرامی باد.» کاربر دیگری با انتشار یک مجموعه استوری نوشت: «37 سال از آن روز تلخ و سکوت جهانیان گذشت.» کاربر دیگری با انتشار تصاویری از فیلم «درخت گردو» نوشت: «سالگرد بمباران شیمیایی سردشته. اگر مدتیه گریه نکردینو دلتون یه دل سیر گریه می‌خواد فیلم «درخت گردو» رو ببینین، یه چشمه هم از اتفاقی که واسه سردشت توی سال ۶۶ افتاد رو می‌فهمین.»
 
جانباز سینمای ایران در بستر بیماری
بابک نوری، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر با انتشار تصاویری از عمل سخت رضا ایرانمنش، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون در بیمارستان خبر داد و از مردم خواست برای این هنرمند دعا کنند. رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون از جانبازان شیمیایی جنگ است. رضا ایرانمنش در دهه 80 در فیلم و سریال‌های بسیاری بازی کرده است. رضا ایرانمنش در ۲۶ سالگی و در سال ۱۳۷۲ با فیلم سینمایی «سجاده آتش» که روایتی از عملیات کربلای ۵ جنگ ایران و عراق بود بازیگری را آغاز کرد. او توانست برای بازی در این فیلم نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر سال ۷۲ شود. نخستین کار تلویزیونی رضا ایرانمنش در سال ۱۳۷۷ با سریال «مردان آنجلس» رقم خورد.

حاشیه‌های ناتمام یک کنسرت
درحالی که در فضای مجازی همچنان اعتراض‌ها به برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید ادامه دارد، تهیه‌کننده تور کنسرت‌های علیرضا قربانی به این اعتراضات پاسخ گفت. محسن خباز بیان کرد: برگزاری رویداد هنری در تخت جمشید به توسعه فرهنگ و گردشگری کمک خواهد کرد، در تلاشیم در گام بعدی با همراهی مسئولین در عرصه بین‌المللی اقداماتی در تخت جمشید انجام دهیم. سال‌ها پیش برای کنسرت همایون شجریان در تخت جشمید بسیار تلاش کردیم، اما میسر نشد. امسال با لطف خدا و پیگیری‌هایی که صورت گرفت کنسرت علیرضا قربانی در این مجموعه تاریخی برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی