صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبـــار

تأکید وزیر کشور
بر برگزاری انتخابات در نهایت سلامت و امنیت
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات کشور، گفت: طبق قانون باید در 40 روز فرایند انتخابات برگزار می‌شد و این نشان دهنده استحکام و اصرار برای انجام کار است. انتخابات مظهر مردم سالاری دینی، مظهر اقتدار و شوکت برای مردم ایران است.
وزیر کشور با تأکید بر برگزاری انتخابات در نهایت سلامت و امنیت، تصریح کرد: امیدواریم خاطره خوش انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان که با حضور پرشور مردم شکل گرفت تکرار شود.

نظارت مردم
بر حسن اجرای انتخابات
روز گذشته مردم ایران با دسترسی به سامانه «مردم ناظر» بر فرایند انتخابات و حسن اجرای آن نظارت کردند. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شب گذشته در ساعات پایانی اخذ رأی با بیان اینکه تاکنون مشکلی در انتخابات گزارش نشده است، گفت: مردم در هر نقطه‌ای که هستند، می‌توانند نکات خود را از طریق سامانه «مردم ناظر» به دست‌اندرکاران انتخابات منتقل کنند. طحان نظیف درباره فرایند اعلام نتایج هم گفت: آغاز شمارش آرا با پایان انتخابات خواهد بود و آن را وزارت کشور انجام خواهد داد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره ابزارهای شورای نگهبان برای برخورد با تخلف عنوان کرد: تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبودیم، اما پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. وی درباره دور دوم انتخابات هم گفت: این موضوع پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود، اما پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، روز جمعه هفته بعد - ۱۵ تیر- برگزار می‌شود، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است و جای نگرانی نیست.

درخواست آلمان از ایران
برای کمک به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه
«آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران، خواستار کمک تهران برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آلمان در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی بربوک و باقری به نقل از وزیر خارجه آلمان نوشت: «باید به هر قیمتی از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری شود و ایران نیز باید به این امر کمک کند.» ایران بارها تأکید کرده کلید بازگشت ثبات به منطقه، توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و همچنین قطع کمک‌های غرب به تل‌آویو برای کشتار مردم فلسطین است.

آخرین نطق شهید رئیسی
در هیأت دولت
وصیت‌نامه سیاسی اوست
مقداد نیلی داماد رئیس جمهور در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد به مناسبت اربعین شهدای خدمت، به نطق شهید رئیسی در آخرین جلسه هیأت دولت اشاره کرد و گفت: این صحبت‌های شهید یک نوع وصیت‌نامه سیاسی در برابر فشارهای عجیب داخلی است که رهبری در پیام شهادتش به طعنه‌ها اشاره کرد و در سخنرانی ۱۴ خرداد فرمود که «دلم برای این شهید سوخت، در برابر آنها از سیم خاردار نفسش عبور کرده بود».
وی به شرایط سخت تحویل دولت در مرداد ۱۴۰۰ یادآور شد: در نخستین جلسه با حضور اعضای هیأت دولت سابق اعلام شد که حقوق مرداد را ندارند که پرداخت کنند و باید از بانک مرکزی قرض بگیرند. در ابتدای دولت انبارها خالی از کالا بود و دستگاه‌های امنیتی اعلام کرده بودند که با خطر قحطی نان مواجه هستیم و گندم و آرد نداریم. مردم ایران به یاد دارند که ناترازی برق در کلانشهرها سه الی چهار ساعت بود و بدون اعلام قبلی قطعی برق در منازل داشتیم.
 نیلی همچنین با بیان اینکه شهید رئیسی در حوزه اجتماعی هم دیندار و مردمی بود و نسبت به حل مشکلات و گره‌گشایی از کار مردم بسیار حساس بود، یادآورشد: شهید خود را در معرض گره‌گشایی مشکلات مردم قرار می‌داد و در زمان حضور در آستان مقدس علی ابن موسی الرضا(ع) با عبور از صحن‌ها برای ارتباط با مردم و رفع مشکلات و دستور پیگیری آنها خود را در معرض گره‌گشایی قرار می‌داد.
وی افزود: رئیس جمهور شهید هیچ وقت گره‌گشایی از مشکلات جزئی مردم را به‌خاطر و یا به بهانه برنامه‌ریزی‌های کلان کنار نمی‌گذاشت. برکات این کار برای حل مشکلات بزرگ هم غیرقابل انکار است.

جستجو
آرشیو تاریخی