صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هفت - ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد

جمعه تصمیم‌

ایران در گرمای هشتم تیرماه شاهد نقش‌آفرینی مردمی بود که آمده بودند تا از میان 4 نامزدی که تا آخر در میدان رقابت باقی ماندند، نام منتخب خود را برای تعیین سکاندار دولت جمهوری اسلامی ایران بر برگه‌های رأی ثبت کنند. مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف نامزدهایی بودند که روز گذشته خود را در معرض انتخاب بیش از ۶۱ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سالی قرار دادند که بر اساس قانون واجد شرایط رأی دادن بودند.
انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری به رغم فرصت محدود طی کردن فرایند آن، کمتر از 50 روز پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و یارانش با بالاترین میزان از امنیت و قابل قبول‎ترین حد امکانات فراهم شده برای رقابت نامزدها و مشارکت رأی دهندگان برگزار شد. مسئولان و شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشور نیز اغلب در اولین ساعات روز پا به پای اقشار مختلف مردم در شعب اخذ رأی حضور یافتند تا تکلیف خود را در قبال ایران و انقلاب به جا آورند.
 
ماجرای دو کناره‌گیری
انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اگر چه با تأیید صلاحیت 6 نامزد از سوی شورای نگهبان همراه بود اما از ساعات پایانی آخرین روز مهلت قانونی تبلیغات، زمزمه کناره‌گیری برخی رقبای منسوب به جبهه انقلابی به نفع اجماع نامزدهای این جبهه و رسیدن به کاندیدای واحد آغاز شد. در نهایت ابتدا سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و پس از او علیرضا زاکانی از حضور در میدان رقابت کناره‌گیری کردند. قاضی‌زاده هاشمی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن اعلام کناره‌گیری خود، هدفش از حضور در عرصه انتخابات را تقویت جبهه انقلاب و ادامه مسیر پیشرفت کشور عنوان کرد و نوشت: احساسم این بود که اگر نماینده‌ای از میان دولتمردان دولت سیزدهم در بین نامزدهای انتخابات نباشد، حق شهید جمهور ادا نخواهد شد.
زاکانی هم بیرون رفتنش از صحنه رقابت را در بیانیه‌ای با تأکید بر ضرورت برخورداری نامزد برآمده از جبهه انقلاب از شاخص «رأی‌آوری» اعلام کرد و در عین حال از دو نامزد دیگر منسوب به این جبهه خواست برای وحدت و انسجام به عنوان مطالبه بحق نیروهای انقلاب تلاش کنند؛ خواستی که در نهایت با تصمیم جلیلی و قالیباف به ماندن در انتخابات به سرانجام نرسید.
این در حالی بود که برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در روزهای منتهی به انتخابات سعی داشتند با تکیه بر آمار و نظرسنجی‌هایی که اعتبارشان چندان مورد تأیید نبود یکی ازاین دو نامزد را به صرفنظر از رقابت به نفع دیگری ترغیب کنند اما در نهایت، این نیت به دلایل مختلفی که از سوی حامیان جلیلی و قالیباف مطرح شد، تحقق نیافت. این درحالی بود که برخی رسانه‌ها در روز پنجشنبه مدعی انصراف سعید جلیلی به نفع محمدباقر قالیباف شدند که با واکنش تند ستاد جلیلی همراه شد. ستاد جلیلی در اطلاعیه‌ای، نشر چنین اخباری را «خبرسازی»، «تخریب» و «فشار رسانه‌ای برای کناره‌گیری» برشمرد و اعلام کرد که از عوامل منتشر کننده «اخبار کذب» شکایت خواهد کرد.
 
نامزدها پای صندوق‌های رأی
نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری در همراهی با جمعی از حامیانشان در نخستین ساعات به شعب اخذ رأی مراجعه کردند. محمدباقر قالیباف در حرم عبدالعظیم الحسنی(ع)، مسعود پزشکیان در بیمارستان فیروزآبادی در جنوب تهران، سعید جلیلی در مسجد «امام حسن مجتبی(ع)» در محله مشیریه و مصطفی پورمحمدی در حسینیه ارشاد تهران رأی خود را به صندوق انداختند.
پورمحمدی پس از شرکت در انتخابات ابراز امیدواری کرد و گفت: «ملت با مشارکت بالا در انتخابات امروز را به بهترین روز تاریخ تبدیل کنند.» قاضی‌زاده هاشمی نامزد انصراف داده انتخابات هم که برای شرکت در انتخابات به صحن کوثر حرم امام رضا(ع) مراجعه کرده بود، نسبت به انتخاب فرد اصلح از سوی مردم ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم رئیس جمهور مردمی، ساده زیست، پای کار و کارآمدی -همان‌طور که حضرت آقا خواستند- انتخاب شود تا بالاخره از این گردنه‌هایی که وجود دارد بتواند ما را عبور دهد. ‌

حضور مراجع و علما در انتخابات  
مراجع عظام تقلید و علما و فضلای حوزه علمیه قم  از جمله آیات عظام جوادی آملی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، سعیدی، استادی و خاتمی صبح دیروز رأی خود را در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری به صندوق انداختند و از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند. آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی با ابراز امیدواری نسبت به اداره بزرگوارانه کشور، گفت: ما بر سر سفره امامت و ولایت و اسلام و شهادت بوده‌ایم، در کنار این سفره، ولایت و دوستی و یکسانی است و اگر چنین باشد، دشمن اگر هزار بود کاری از او ساخته نیست و این کشور تا ظهور صاحب اصلی‌اش محفوظ است.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز شرکت در انتخابات را  یک نعمت الهی  دانست و تصریح کرد: مردم باید قدر این‌ نعمت الهی را بدانند و کسی را که تشخیص می‌دهند برای جامعه مفید خواهد بود نامش را بنویسند و در صندوق بیندازند. وی با تأکید بر اینکه شرکت در انتخابات به معنای خدمت به جمهوری اسلامی و عبادت است، گفت: بدون شک این عبادت در نامه اعمال آنها ثبت خواهد شد‌.

بازدید مخبر
از ستاد انتخابات کشور
محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری پیش از ظهر دیروز ضمن بازدید از ستاد انتخابات کشور با تأکید بر برگزاری انتخابات با مشارکت بالا و در امنیت کامل، گفت: مردم با حضور مسئولانه و غیرتمندانه خود در انتخابات مؤلفه‌های ارتقای اقتدار کشور را رقم می‌زنند.
وی با اشاره به اینکه امروز مردم همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، به بهترین شکل در حال انجام وظیفه خود برای حماسه‌آفرینی در انتخابات هستند، اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، مردم پس از خلق حماسه در مراسم تشییع و بدرقه شهدای خدمت، امروز نیز مثل همه سال‌ها و مقاطع حساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولانه در حال حماسه‌آفرینی بوده و با حضور غیرتمندانه خود در انتخابات، مؤلفه‌های ارتقای امنیت و اقتدار کشور را رقم می‌زنند.
سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت و حاکمیت نیز متقابلاً وظیفه داشته بستر این حماسه‌آفرینی را فراهم کند که خوشبختانه این کار به بهترین شکل با تلاش‌های وزیر کشور و همه دست‌اندرکاران امر انتخابات انجام شده است، درباره برگزاری انتخابات در امنیت کامل گفت: همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات به تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، رأی مردم را حق‌الناس و صیانت از آن را وظیفه خود می‌دانند و همه برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر لازم در این راستا صورت گرفته است.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین صبح دیروز با حضور در حسینیه ارشاد و مسجد لرزاده از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد. وی در جریان بازدید از شعبه اخذ رأی مستقر در حسینیه ارشاد گفت: دولت بعدی نیز ان شاءالله خدمتگزار ملت خواهد بود. تمام دغدغه رئیس جمهور شهید حل مسائل مردم و اقتدار کشور بود. شهید رئیسی موفقیت‌های بزرگی داشت؛ ان شاءالله دولت‌های بعدی ادامه دهنده این مسیر خواهند بود.
در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که رأس ساعت ۸ صبح جمعه آغاز شده بود و تا ساعت24 شب ادامه یافت، در مجموع ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر ایران مشتمل بر ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار خدمت‌رسانی کردند. برای برگزاری این انتخابات بیش از ۸۰۰ هزار نفر از اقشار مختلف مردم آموزش دیده همکاری کردند.

طحان نظیف: شاهد رقابت جدی در انتخابات هستیم
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان برگزاری انتخابات در کمتر از 40 روز پس از شهادت آیت‌الله رئیسی را نشان‌دهنده ثبات، استحکام و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه در روزهای گذشته شاهد شکل‌گیری رقابت‌های جدی در عرصه انتخابات بودیم، ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله با مشارکت مردم، شاهد انتخابات پرشوری باشیم که نتیجه آن سرافرازی و عزتمندی ملت بزرگ ایران باشد.
وی با اشاره به حضور نمایندگان نامزدها در ستاد انتخابات و نیز شعب اخذ رأی درخصوص اجرای ترتیبات انتخابات از جمله احراز هویت رأی دهندگان به صورت بر خط بر پیگیری لحظه به لحظه گزارشات واصله از طریق سامانه‌های مردم ناظر تأکید کرد.

بازدید وزیر اطلاعات از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با حضور در شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بازدید و در گفت‌و‌گو با جمعی از اعضای شورای نگهبان و مسئولان این ستاد گزارشی از تأمین امنیت حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر کشور ارائه کرد. وزیر اطلاعات همچنین از چگونگی اجرای فرایندهای نظارت بر انتخابات‌ ریاست ‌جمهوری و عملکرد سامانه «مردم ناظر» مطلع شد.

تمدید چندباره مهلت انتخابات
مانند  آنچه در انتخابات‌های گذشته نیز کمابیش جریان داشت، مشارکت مردم در انتخابات با گذشت زمان و در ساعات رو به پایان زمان رأی‌گیری بیشتر شد. به این ترتیب در حالی که بیشترین درصد مشارکت استان‌ها تا قبل از ساعت 16 کمتر از 25 درصد بود و اغلب بین ساعت 8 تا 10 صبح در شعبه‌های اخذ رأی حضور یافته بودند؛ با غروب آفتاب و کاهش دمای هوا موج دوم حضور مردم برای مشارکت انتخاباتی شکل گرفت و همین امر سبب تمدید چندباره مهلت انتخابات از سوی ستاد انتخابات کشور شد که با موافقت وزیر کشور در اطلاعیه‌هایی نخست رأی‌گیری را تا ساعت 20 و بعد تا ساعت 22 و بعد 24 تمدید کرد.
به گزارش ایرنا، گستردگی حضور مردم در برخی شعب کلان شهرهایی همچون تهران به اندازه‌ای بود که صندوق‌های سیار با اتوبوس برای سهولت فرایند رأی‌گیری به محل اعزام شده‌ا‌ند تا مردم با معطلی کمتر رأی خود را در زمان باقیمانده به صندوق‌ها بریزند.

 

بــــرش

بازتاب‌های بین‌المللی انتخابات ایران
انتخابات ریاست جمهوری ایران دیروز نیز همچون ادوار گذشته در برابر چشم ناظر رسانه‌های بین‌المللی قرار داشت. چنانکه بر اساس اعلام مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی دادند. خبرنگارانی که علاوه بر تهران در مشهد، قم، اهواز، سنندج، تبریز ، اصفهان و شیراز نیز حضور میدانی داشتند تا اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را برای انتشار در رسانه‌های بین‌المللی مخابره کنند. خبرگزاری‌های امریکایی رویترز و آسوشیتدپرس، آناتولی ترکیه، گاردین انگلیس، خبرگزاری فرانسه، یورونیوز، الجزیره و فرانس 24 از جمله رسانه‌هایی بودند که به گزارش این رویداد پرداختند.
تارنمای شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» امریکا با بازتاب خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و معرفی نامزدهای این دوره از انتخابات گزارش داد که «نتیجه انتخابات زودهنگام ایران پس از فوت غیرمنتظره ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پیشین در سقوط بالگرد، می‌تواند پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور داشته باشد.» اغلب رسانه‌های غربی انتخابات ایران را و اینکه چه کسی در ایران به ریاست جمهوری انتخاب شود را با یادآوری «تنش‌های منطقه‌ای بالا در پی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه» حائز اهمیت دانستند.
شبکه المیادین با اعزام خبرنگارانی به سه حوزه بزرگ انتخاباتی کشورمان، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش داد. خبرنگاران شبکه المیادین در تهران، مشهد و اصفهان از حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی گزارش داده و نوشتند که مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ایران روندی صعودی دارد و اکثر حوزه‌ها در شرایط کنونی شلوغ هستند.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم مطلبی را به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران اختصاص داد و در این مطلب مدعی شد که رئیس جمهور آینده ایران با مجموعه‌ای از چالش‌های اقتصادی و منطقه‌ای مواجه خواهد بود. نیویورک‌تایمز به استناد پیش‌بینی تحلیلگران نوشت با توجه به اینکه بعید است هیچ‌یک از نامزدها ۵۰ درصد آرای لازم را کسب کنند، احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری ایران به دور دوم کشیده می‌شود.
رسانه امریکایی فوربس حضور رهبر انقلاب در پای صندوق رأی و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را به صورت زنده به صورت ویدیویی پوشش داد.
شبکه فرانس ۲۴ در مطلبی نوشت در یکی از شعب رأی‌گیری در تهران، رأی‌دهندگان ایرانی صف طولانی را تشکیل دادند تا رأی خود را برای انتخاب رئیس جمهور جدید به صندوق بیندازند.
وبگاه روسیا الیوم در گزارشی با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در انتخابات در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ایرانی به بررسی آخرین تحولات انتخاباتی و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه پرداخت.

جستجو
آرشیو تاریخی