گزارش «ایران» از قسمت چهارم انیمیشن پرطرفدار «پاندای کونگ‌فوکار»

کولاکی که آرام نمی‌گیرد

 وصال روحانی
روزنامه نگار

 


«پاندای کونگ‌فوکار 4» قسمت چهارم از این فرانچیز کارتونی محبوب و پرفروش است و دنباله مستقیمی بر قسمت سوم از این سری فیلم‌ها به حساب می‌آید که در سال 2016 اکران شده بود. نگاهی به گذشته دورتر نشان می‌دهد که قسمت‌های اول و دوم این فرانچیز در سال‌های 2008 و 2011 پخش شده بودند و توفیق مالی فراوان آنها سبب شد سازندگان این سری آثار به ساخت آثار بعدی هم گرایش یابند.
اینک نیز فروش 660 میلیون دلاری قسمت چهارم، استودیوهای سازنده این فیلم‌ها را مصمم ساخته است مقدمات ساخت قسمت‌های بعدی را هم فراهم کنند و قسمت پنجم آن حداکثر تا سال 2027 تهیه و نمایش داده خواهد شد. موضوع مهم دیگری که بر این امر مهر تأیید نهایی می‌زند، این است که بودجه تولید این انیمیشن جدید از 85 میلیون دلار که در عرف و روال کاری هالیوود و در فضای ساخت فیلم‌های پرهزینه و موسوم به «بیگ پروداکشن» رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود، فراتر نمی‌رود و همین مسأله سود حاصل از بلیت‌فروشی قسمت چهارم را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.
کافی است در نظر بگیریم که عرضه این فیلم روی «CD»ها و در شبکه‌های کابلی و سامانه‌های نمایش خانگی به ‌تازگی آغاز شده و به این ترتیب هر روز بر درآمدهای آن افزوده می‌شود و احتمالاً تا یک سال دیگر میزان سودآوری فیلم از 750 میلیون دلار هم فراتر خواهد رفت.
 
از اژدها تا ساحره
نسخه چهارم «پاندای کونگ‌فوکار» را مایک میچل کارگردانی کرده و در میان صداپیشه‌های فیلم و افرادی که به جای کاراکترهای کارتونی صحبت کرده‌اند، جک بلک، داستین هافمن و ایان مک‌شین هم قرار دارند که در قسمت‌های پیشین آن نیز حاضر بودند و به‌‎ جای برخی کاراکترها صحبت می‌کردند. برای قسمت چهارم، اک وافینا، ویولا دیویس و کی هوی کوان نیز به جمع صداپیشه‌های فیلم پیوسته‌اند تا شخصیت‌های تازه‌ای را که در این قسمت معرفی و مشاهده می‌شوند دوبله کنند.
در قسمت چهارم «پاندای کونگ‌فوکار»، «پو» کاراکتر اصلی این چهارگانه سینمایی شروع به یافتن جانشین خود و تمرین دادن به وی می‌کند زیرا دشمن اصلی وی که «دراگون وری‌یر» نام دارد و یک اژدهای قدرتمند و مبارزه‌جو است، با کاراکتر ژن که یک روباه سارق و بدطینت است ائتلاف کرده تا کاملئون، ساحره‌ای که منطقه را در تیررس خود دارد، شکست بدهد و خودش فرمانروای مطلق آنجا شود. کاملئون هوشمندی لازم را برای جذب و آموختن تمام مهارت‌های مبارزاتی اساتید کونگ‌فوی منطقه دارد و می‌تواند از آنها به سود خود بهره گیرد و هر چه ویران‌کننده‌تر ظاهر شود.
 
حفظ اعتبار و شهرت
مقدمات ساخت قسمت چهارم «پاندای کونگ‌فوکار» حتی پیش از شروع پخش قسمت سوم آن (در ژانویه 2016) گذاشته و کار و مطالعه روی آن آغاز شد، با این حال طرح استفاده از جنیفر یونلسون و اله‌ساندرو کاردونی به عنوان کارگردانان مشترک فیلم به تدریج منتفی و در آگوست 2022 به‌کارگیری مایک میچل برای این مهم محرز شد، سپس صداپیشه‌های فیلم یک به یک انتخاب و معرفی شدند.
جمع دست‌اندرکاران فیلم زمانی کامل‌تر شد که هانس زیمر، موسیقی‌سرای معروف و تحسین شده آلمانی پذیرفت مثل سه قسمت قبلی برای این فیلم نیز موسیقی‌سرایی کند.
مجموعه این رویدادها فیلمی را موجب شده که اکثر منتقدان آن را پسندیده و بر آن مهر تأیید زده‌اند. روتن تومیتوز با رجوع به آرای 160 منتقد شاخص سینمای امریکای‌شمالی و مرکزی، نظر 75 درصد از آنها را نسبت به این فیلم مثبت توصیف کرده و متذکر شده است در این فیلم آنقدر صحنه‌های مهیج و برخوردهای جالب وجود دارد که اعتبار و شهرت این سری آثار حفظ شود و تماشاگران این فیلم‌ها بخصوص نسل جوان‌تر به تعقیب این آثار ادامه دهند.
 
وزیدن نسیمی تازه و جان‌بخش
«متاکریتیک» به نظرات 50 منتقد هنر هفتم استناد کرده و امتیاز 58 را به «پاندای کونگ‌فوکار 4» داده اما تصریح کرده است:«این احساس عمومی که این فرانچیز دارد به ته‌ قصه‌های خود نزدیک می‌شود و کششی بیش از این ندارد و با توجه به بافت وجودی و رویدادهای قسمت چهارم رنگ می‌بازد و می‌توان باور داشت که این فیلم به راحتی به دهه بعدی حیاتش هم پا خواهد گذاشت.» «فرانک شک» منتقد معتبر نشریه قدیمی هالیوود ریپورتر هم با دیدی تحسین‌آمیزتر نوشته است:«با معرفی شدن کاراکترهای تازه در قسمت چهارم شامل کی هوی کوان که طبق داستان سردسته دزدهاست و رانی چینگ که یک ماهی است درون دهان یک پرنده زندگی می‌کند، نه تنها جذابیت‌های قبلی این سری فیلم‌ها حفظ شده بلکه نسیمی تازه وزیدن گرفته و روح این سری فیلم‌ها پرنشاط‌‌‌‌تر شده است. این برای فرانچیزی که تا به حال چهار قسمت آن مجموعاً 3/2 میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته است، رویدادی عالی محسوب می‌شود.» ویلسون چاپمن از ایندی وایر هم متذکر شده است:«عامل اصلی توفیق این سری فیلم‌ها که هنوز با صدایش همه را سحر و تماشاگران را غرق در هیجان می‌کند، جک بلک است که به عنوان صداپیشه کاراکتر اصلی، رؤیاهای پرشکوه پاندای کونگ‌فوکار را همچنان استمرار می‌بخشد و کارش یک کولاک هنری است؛ کولاکی که خیال آرام گرفتن ندارد.»

 

مشخصات فیلم

عنوان: «پاندای کونگ‌فوکار 4»
کارگردان: مایک میچل
سناریست‌ها: جاناتان ایبل، گلن برگر و دارن لمکه
صداپیشه‌ها: جک بلک، اک وافینا، برایان کرنستون، جیمز هونگ،
ایان مک‌شین، کی هوی کوان، داستین هافمن و ویولا دیویس
مدیر فیلمبرداری: جاشوا گونتر
تدوینگر: کریستوفر نایتز
موسیقی متن: هانس زیمر با همیاری استیو ماتزارو
تهیه‌کنندگان: ربه‌کا هانتلی
و مایک میچل
کمپانی‌های تولید و توزیع‌کننده: دریم وورکز و یونیورسال پیکچرز
مدت: 93 دقیقه
هزینه تولید: 85 میلیون دلار
میزان فروش: 660 میلیون دلار

جستجو
آرشیو تاریخی