صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

چالش اسرائیل برای جبران کمبود نیروی نظامی

بحران در ارتش بند خورده

بحران‌هایی که رژیم صهیونیستی با آن دست و پنجه نرم می‌کند تمامی ندارد و به موازات جنایات و نسل کشی تعمیق می‌یابد. تبعات منفی گسترده اقتصادی و امنیتی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و بویژه نظامی سبب ایجاد آشفتگی‌های تازه در سرزمین‌های اشغالی شده است. در همین رابطه روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کمبود سرباز در ارتش و تلاش‌های مقامات ارشد برای تشکیل یک لشکر جدید خبر دادند. طبق گزارش این منابع، لشکر جدیدی که ارتش تشکیل خواهد داد شامل سربازان مرد و زن که به سن معافیت رسیده‌اند، داوطلبان و حریدی‌ها است که موطی باروخ، ژنرال بازنشسته روی تشکیل آن کار خواهد کرد و ممکن است بتواند ۴۰ هزار نیرو را به خدمت بگیرد. اما شرایط بحرانی موجود در میان نظامیان و ارتش بر لزوم تقویت قوای نظامی صهیونیستی و پر کردن خلأ نیروهای ارتش سایه انداخته است. در همین رابطه منابع عبری گفتند که بررسی‌های میدانی، وضعیت اضطراب و نگرانی را در میان سربازان ذخیره نشان می‌دهند. طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، سربازان ذخیره رژیم صهیونیستی از وضعیت عدم اطمینان در مورد ادامه خدمت و تحمل بار آن انتقاد می‌کنند.
علاوه بر آن، اخیراً ده‌ها سرباز ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با بازگشت به خدمت نظامی در نوار غزه اعلام و اولین نامه مخالفت با خدمت نظامی را امضا کردند. آنها ابراز داشتند که ما به خدمت نظامی در غزه باز نخواهیم گشت حتی اگر مجبور شویم برای موضعمان بهایی بدهیم. آنچه گزارش‌ها حکایت می‌کنند این است که ارتش اسرائیل در برابر جنگی حدود 9 ماهه، در کنار خسارت‌های مادی دچار فرسایش روانی نیز شده و طرح‌ریزی‌های ارتش در مسیر استحکام و تقویت قوای نظامی نیز با شکست مواجه شده است.
در این بین، اما حکم دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر لغو معافیت سربازی حریدی‌ها جنجال‌های بسیاری را ایجاد کرده که این موضوع هم متغیر جدی بر تشکیل لشکر جدید خواهد بود و چشم اندازه آن را به چالش اساسی خواهد کشید. در همین رابطه، یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی وابسته به حزب حریدی با اشاره به اینکه هیچ قدرتی نمی‌تواند فرد را از مطالعه تورات بازدارد، تأکید کرد که تحمیل سربازی به حریدی‌ها موجب تقسیم این رژیم می‌شود. وی تأکید کرد: «هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که بتواند مانع از فردی شود که می‌خواهد به مطالعه تورات بپردازد.»

جستجو
آرشیو تاریخی