صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

در آستانه اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک آنها حکایت دارد

امریکا مردد است!

رأی‌دهندگان ترامپ را برای اقتصاد مناسب‌تر می‌دانند اما جو بایدن را برای حفظ دموکراسی ترجیح می‌دهند

 
در آستــــــانه نخســــــــــتین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ نظرسنجی‌های جدید حکایت از نزدیک بودن رقابت آنها دارد. بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده و ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان قرار است نخستین مناظره انتخاباتی خود را با شبکه سی‌ان‌ان پنجشنبه به وقت امریکا و صبح جمعه به وقت ایران برگزار کنند. در حالی که کمتر از ۵ ماه به انتخابات امریکا باقی مانده است، میانگین نظرسنجی‌های جدید روزنامه «نیویورک‌تایمز» نشان می‌دهد که رقابتی بسیار نزدیک در سطح ملی و در ایالت‌های حساسی که عرصه منازعه هستند، وجود دارد. به‌طور میانگین، نظرسنجی‌های ملی جدید نشان می‌دهد که بایدن و دونالد ترامپ هر کدام حدود ۴۶ درصد آرا را در رقابت رودررو به دست آورده‌اند. با نزدیک شدن به نخستین مناظره انتخاباتی آمار این دو رقیب شدیداً نزدیک شده است.
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز با طرح این پرسش که «نظرسنجی‌ها در مورد رقابت برای کاخ سفید چه می‌گویند؟» به بررسی تازه‌ترین نظرسنجی‌ها راجع به دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات پرداخت.
این رقابت نزدیک، پیشرفت جزئی برای بایدن را نشان می‌دهد. او تقریباً در هر روز از ۹ ماه گذشته – حتی به طور محدود – در سایر میانگین‌های نظرسنجی عقب افتاده است اما او کسری‌های خود را در پی سخنرانی سالانه «وضعیت اتحادیه» و با قطعی شدن نامزدها در ماه مارس کاهش داد. او از زمان محکوم شدن ترامپ در دادگاه نیویورک، به طور کامل این شکاف را پر کرده است.  رقابت در ایالت‌های کلیدی میدان نبرد هم نزدیک است، اما در اینجا ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر کمی جلوتر است. در حالی که ترامپ اغلب تنها با یک یا ۲ امتیاز پیشتاز است، با وجود این در پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، نوادا، آریزونا و جورجیا پیشتازی می‌کند؛ ایالت‌هایی که برای پیروزی ترامپ در کسب الکترال کالج و در نتیجه ریاست جمهوری امریکا کافی است.

نظرسنجی ایالت‌های حساس
پیشتازی ترامپ در ایالت‌های مهم و حساس، ضعیف‌تر از امتیازات نظرسنجی اکثر نامزدها در انتخابات گذشته است اما رقابت نزدیک‌تری را نسبت به نظرسنجی‌های نهایی نوامبر در هر انتخاباتی در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد.
دونالد ترامپ با اختلاف بیش از ۲ امتیاز در پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین پیشتاز نیست؛ سه ایالتی که برای بایدن برای پیروزی در ریاست جمهوری کافی است، مشروط بر اینکه ایالت‌ها و مناطقی را که در حال حاضر رهبری می‌کند، داشته باشد.
به نوشته نیویورک تایمز اگر انتخابات امروز برگزار می‌شد، جای تعجب نداشت که جو بایدن پیروز شود. تأکید بر این نکته مهم است که میانگین نظرسنجی، یک پیش‌بینی نیست. این صرفاً بهترین معیار برای وضعیت رقابت امروز است. مثلاً حزب‌گرایی یا جمعیت‌شناسی یک ایالت را در نظر نمی‌گیرد، رأی‌دهندگان بلاتکلیف را وارد نمی‌کند و نمی‌تواند آنچه را که در مناظره‌ها و کنوانسیون‌ها اتفاق می‌افتد، شبیه‌سازی کند.

سردرگمی رأی‌دهندگان امریکایی
در همین حال نتایج جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز که سه روز به طول انجامید، نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان امریکایی کمتر از پنج ماه مانده به انتخابات نوامبر در خصوص ‌رویکرد نامزدها در رابطه با موضوعاتی که پاسخ‌دهندگان آن را دو مشکل اصلی پیش‌ روی ملت می‌دانند، اختلاف‌نظر دارند.
طبق این نظرسنجی، رأی‌دهندگان در ایالات متحده، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری را به‌عنوان فردی بهتر برای اقتصاد می‌دانند اما رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و رقیب دموکرات او را در حفظ دموکراسی ترجیح می‌دهند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، میزان محبوبیت بایدن از ۳۶ درصد در ماه مه، زمانی که پایین‌ترین میزان در دوره ریاست‌جمهوری او بود، به ۳۷ درصد افزایش یافته است. بسیاری از دموکرات‌ها بیم آن دارند که بایدن به خاطر نگرانی‌های رأی‌دهندگان نسبت به سن او که هم‌اکنون ۸۱ سال دارد و همچنین مخالفت در حزب او با ادامه حمایت از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه، مورد حمایت رأی‌دهندگان در انتخابات پیش‌ رو قرار نگیرد.
در پاسخ به این سؤال که کدام یک از این دو نامزد رویکرد بهتری در خصوص اقتصاد دارند؛ موضوعی که طبق این نظرسنجی نگرانی شماره یک امریکایی‌ها به شمار می‌آید، ۴۳ درصد از رأی‌دهندگان ترامپ را انتخاب کردند.  این در حالی است که تورم در ماه‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و نرخ بیکاری برای بیش از دو سال به زیر ۴ درصد رسیده است.
اما بایدن در پاسخ به سؤالات مربوط به افراط‌ گرایی سیاسی و تهدیدهای دموکراسی که نگرانی شماره ۲ پاسخ‌دهندگان بوده است، نسبت به ترامپ برتری داشت. بنا بر گزارش رویترز، ترامپ که ماه گذشته به اتهام جعل سوابق تجاری مجرم شناخته شد، در انتظار سه دادگاه دیگر است که دو مورد از آنها به تلاش‌های او برای لغو شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ به بایدن مرتبط است.
نظرسنجی‌های قبلی رویترز نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار به یکدیگر نزدیک هستند، اگرچه تعدادی از نظرسنجی‌ها در ایالت‌های تعیین‌کننده نشان می‌دهند که ترامپ در ماه‌های اخیر پیشتاز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی