باقری در یک نشست مشترک پس از اجلاس مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیا جدیدترین دستاوردهای سیاست خارجی را تبیین کرد

از احیای رابطه ایران و بحرین تا تکمیل توافق جامع با روسیه

تهران روز دوشنبه گذشته میزبان نوزدهمین نشست وزرای امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا بود؛ مجموعه همکاری کشورهای آسیایی به عنوان یکی از فراگیرترین تشکل‌های بین‌الدولی در سطح آسیا در سال ۱۳۸۱ پایه‌گذاری شد و در بطن خود اهدافی همچون گفت‌وگو و اجرای پروژه در حوزه‌هایی همچون مواصلات و ارتباطات، علوم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار را جست‌و‌جو می‌کند. علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در پیامی این نشست را فراهم کننده فرصتی دانست تا نمایندگان دولت‌های عضو و دبیران کل سازمان‌های بین‌الدولی آسیایی در خصوص موضوعات دستور کار نشست و چشم‌انداز فعالیت‌های مجمع بحث و تبادل نظر نمایند. باقری برگزاری این نشست در این مقطع را نمایانگر عزم ایران در استفاده از همه فرصت‌ها برای تقویت چندجانبه‌گرایی، همکاری و همگرایی در آسیا دانست و خبر داد که در نشست تهران ۲ سند اصول حاکم بر فعالیت‌ها و آیین‌کار مجمع برای اولین بار به تصویب رسید. او همچنین در سخنانی از ترتیبات لازم برای احیای مناسبات ایران و بحرین خبر داد و همچنین اعلام کرد که توافقنامه جامع راهبردی ایران و روسیه در مرحله نهایی است. ایران در طول یک سال گذشته که ریاست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا را برعهده داشته، کوشیده اهداف چندگانه‌ای را از طریق گفت‌وگو و اجرای پروژه در ۶ حوزه مواصلات، علوم، فناوری و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی، امنیت غذایی، امنیت انرژی و امنیت آبی، فرهنگ و گردشگری و توسعه فراگیر و پایدار دنبال کند و در همین راستا تعیین یزد به عنوان «پایتخت گردشگری ACD در سال ۲۰۲۴» و برگزاری برخی برنامه‌ها در آن، برگزاری نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ACD در اصفهان و تصویب سند همکاری بخش‌های خصوصی از جمله اقدامات صورت گرفته در همین راستا صورت گرفته است.

درخواست توقف بدون قید و شرط حملات صهیونیست‌ها
سرپرست وزارت خارجه ایران در نشست مشترک با «پرونچای دان ویواتانا» دبیرکل «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» با اشاره به اینکه ایران در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در کشور است، گفت: طی نشست دو روزه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در تهران۴۱ هیأت از ۳۱ کشور آسیایی و ۹ سازمان بین‌المللی حضور داشتند و وزرا و مقامات کشورها و دبیران کل سازمان‌های بین‌المللی از فرصت نشست تهران برای بررسی حوزه‌های همکاری در آسیا استفاده کردند و چهارچوب‌هایی را برای همکاری‌های آتی مدنظر قرار دادند. باقری با اعلام تأیید و تصویب ۲ سند مهم دیگر در این نشست، گفت: یک سند درباره مقررات ناظر بر دبیرخانه مجمع و دیگری درباره آیین‌نامه مجمع بود. دیپلمات ارشد ایران همچنین با اعلام اینکه در بیانیه تهران فرازهای مهمی درباره همکاری‌های کشورهای عضو در حوزه‌های مختلف و تحولات منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های موجود ذکر شده است، اظهار کرد: مهم‌ترین سرفصل و فراز بیانیه تهران، موضوع همراهی، همدردی و همدلی کشورهای عضو مجمع با مردم غزه در شرایط سخت و اسفناکی است که در حال گذران هستند و نسبت به جنایات اشغالگران و متجاوزان ابراز انزجار کردند و خواستار توقف سریع و بدون قیدوشرط حملات صهیونیست‌ها به مردم مظلوم و بی‌پناه غزه شدند. او همچنین گفت کشورهای عضو خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه و تأمین نیازهای اساسی مردم مظلوم غزه که تحت محاصره هستند، شدند.

تکمیل آخرین حلقه
از سیاست همسایگی
باقری در بخش دیگری از این نشست به اهداف سیاست خارجی دولت سیزدهم و تلاش برای احیای مناسبات ایران و بحرین اشاره کرد و افزود: یکشنبه شب گذشته آخرین حلقه از سیاست همسایگی ایران تکمیل شد و در این چهارچوب در دیداری که با وزیر خارجه بحرین داشتم، این توافق صورت گرفت که مکانیزم و و ترتیبات لازم برای احیای روابط ۲ کشور تدوین شود. او ادامه داد: در واقع قبل از پایان یافتن این دوره و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این حلقه از سیاست همسایگی که مورد توجه شهید آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان بود تکمیل و اجرا شد. باقری همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر آغاز مذاکرات میان ایران و بحرین برای رفع پول‌های بلوکه شده ایران در یکی از بانک‌های بحرینی گفت: مبلغ قابل توجهی از پول‌های ایران در یکی از بانک‌های بحرین از سال‌های گذشته وجود داشته است. این موضوع به قبل از قطعی روابط ایران و بحرین برمی‌گردد. سرپرست وزارت خارجه ایران توضیح داد: دسترسی ما به این پول‌ها با مشکل روبه‌رو شده است و در چهارچوب رایزنی‌ای که شب گذشته با وزیر خارجه بحرین برای ترسیم نقشه‌راه جهت از سرگیری روابط داشتیم یکی از موضوعاتی که مطرح شد، همین بحث پول‌های بلوکه شده بود و در همین چهارچوب، طرفین روی سازکار خاصی در این ارتباط توافق کردند و  امیدواریم هرچه زودتر در مسیر پیش رو زمینه برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران فراهم شود.

معاهده جامع ایران و روسیه
در مرحله نهایی
باقری همچنین به گسترش مناسبات ایران با کشورهای چین و روسیه در طول سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: حجم تجارت ما با روسیه به ۶ میلیارد دلار رسیده و معاهده جامع راهبردی بین ایران و روسیه در هفته گذشته در مسکو نهایی و توسط نمایندگان وزارت خارجه‌ هر دو کشور پاراف شد و آماده امضای رؤسای‌جمهور است. او به روابط تهران-پکن نیز اشاره کرد و افزود: توسعه همکاری‌های اقتصادی با چین در چهارچوب اجرای برنامه ۲۵ ساله از دیگر دستاوردهای دولت شهید رئیسی و عملکرد ۱۰۲۰ روزه این دولت بود تا جایی که مبادلات تجاری ایران و چین اکنون به بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است. باقری در مورد روابط ایران و هند نیز گفت: به تازگی موفق شدیم قرارداد بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و آماده‌سازی بندر شهید بهشتی چابهار را با هند امضا کنیم و در همین چهارچوب سرفصل جدید در مناسبات ایران و هند ایجاد شد.  باقری افزود: در طول سه سال گذشته کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با دیگر کشورها برگزار شده است که در طول آن ۳۵ سند اصلی کمیسیون و ۷۶ سند تخصصی به امضا رسیده است. همچنین در این مدت ۳۰ نمایشگاه بین‌المللی از جمله نمایشگاه اکسپو در ایران برگزار شده است. سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه نشست تهران با «عبدالعزیز الهنایی»، نماینده ویژه سلطنت عمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. باقری در این دیدار بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی در تداوم مسیر و رویکرد رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید در پیگیری سیاست همسایگی و توسعه و تعمیق همه جانبه روابط با کشورهای همسایه بویژه سلطنت عمان تأکید کرد.  باقری همچنین در حاشیه این نشست با مقاماتی از کشورهای ترکیه، روسیه، عربستان، بنگلادش، ازبکستان و کره جنوبی در هتل پارسیان آزادی تهران دیدار کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی