در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته صورت گرفت

روند کاهشی تورم در بخش مسکن

طی دولت سیزدهم بیش از یکصد هزار هکتار زمین برای واگذاری ساخت مسکن شناسایی شد که ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در حوزه شهری و ۵۰ هزار هکتار در حوزه روستایی تأمین شد

100 هزار هکتار در حوزه شهری و روستایی

در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی با سخنگوی دولت آخرین وضعیت بازار مسکن تشریح شد و آمارهای این بازار در خرداد امسال ارائه شد. بر‌اساس آماری که محمدرضا فرزین از وضعیت بخش مسکن در شهر تهران در خرداد ماه ارائه کرد، نشان می‌دهد در روزهای آخر خدمت دولت سیزدم هم شتاب رشد قیمت مسکن مانند ماه‌های قبل رو به کاهش است و هم معاملات مسکن در حال افزایش است. بر این اساس در خرداد ماه امسال معاملات مسکن در تهران 14.1 درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل افزایش‌ پیدا کرده است.
آمار مرکز آمار نیز در خصوص نرخ تورم در خرداد ماه نشان می‌دهد تورم مسکن و اجاره‌بها در این ماه ۳ دهم درصد کاهش یافته و از ۲.۶ درصد ماه قبل به ۲.۳ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه مسکن و اجاره‌بها نیز با کاهش یک درصدی از ۴۳ درصد به ۴۲ درصد رسیده است. بر این اساس در خرداد ماه امسال معاملات مسکن در تهران 14.1 درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل افزایش‌ پیدا کرده است و از طرف دیگر افزایش قیمت در تهران در خرداد ماه 9.7 درصد بوده است. همچنین میزان متوسط افزایش قیمت‌ها نسبت به خرداد ماه ١۴٠٢ حدود ٩.٧ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که نرخ افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١، ۹۸.۷ درصد بود. بنابر این نرخ تورم مسکن در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته نزدیک به 90 درصد کمتر شده است.

رونق ساخت‌ و تحویل
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت اجرای برنامه‌ها در بخش مسکن در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: فرایند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون و ۶۷۶ هزار واحد رسیده که ۵۶۰ هزار واحد از این تعداد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهریور ۱۴۰۰ شروع به کار دولت سیزدهم بود که رشد بخش ساختمان منفی بود، به گواه آمار، در سال ۱۴۰۲ رشد بخش ساختمان به مثبت ۷.۱ رسید.
وی افزود: همچنین، بر‌اساس آمار، رشد متوسط ۲۰ ساله بخش مسکن ۲.۱ بود اما در همین دولت رشد متوسط سالانه بخش مسکن و ساختمان به مثبت ۳.۲ رسید که مقایسه متوسط ۲۰ ساله با ۳ ساله دولت سیزدهم حکایت از رشد بیش از ۵۰ درصدی دارد.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: از واحدهای نهضت ملی مسکنی که در سراسر کشور کار ساخت آنها آغاز شد به تعداد ۵۶۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شد و مابقی در مراحل مختلف و در مدار تولید است.
 وی از افتتاح‌های جدید و واگذاری زمین در روزهای آینده با حضور سرپرست ریاست جمهوری خبر داد و افزود: هفته گذشته با حضور سرپرست ریاست جمهوری حدود ۶۰ هزار واحد از واحدهای تکمیل شده نهضت ملی مسکن و ۵۰ هزار قطعه زمین تحویل متقاضیان خواهد شد.
وی افزود: در مجموع در دولت نهم و دهم ۱.۱ میلیون مسکن حمایتی در بخش شهری در اراضی دولتی تعریف شد و در سه ساله دولت سیزدهم نیز نزدیک به ۱.۱ پروژه مسکن شهری در اراضی دولتی تعریف شده است.
 وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه زمین‌های روستایی در هیچ‌کدام از دولت‌های قبلی واگذاری زمین انجام نشده بود. طی دولت سیزدهم و تاکنون بیش از یکصد هزار هکتار زمین برای واگذاری شناسایی شد که ۵۰ هزار هکتار از این اراضی در حوزه شهری و ۵۰ هزار هکتار در حوزه روستایی تأمین شد.
 
عرضه ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار
بذرپاش گفت: در حوزه بازار مسکن تقریباً در سنوات گذشته رخدادی قابل‌توجه را شاهد نبودیم. قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۱۳۵۲ وجود داشت. اما برای اولین‌بار در دولت سیزدهم ۱۲۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. همچنین با بررسی‌های میدانی سازمان امور مالیاتی و همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی ۱۸۰ هزار خانه خالی به بازار عرضه شد.
بذرپاش ادامه داد: در حوزه حذف واسطه‌ها، سامانه خودنویس راه‌اندازی شد و طبق تازه‌ترین آمار تاکنون ۵۴۰ هزار قرارداد اجاره در این سامانه به ثبت رسیده است.

 ابلاغ سقف اجاره‌بهای مسکن
وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن گفت: با توجه به مصوباتی که در شورای‌عالی مسکن داشتیم و رایزنی‌هایی که با استان‌ها صورت گرفته، سقف اجاره‌بها در روزهای آینده نهایی و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و امیدواریم این قانون بتواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی