صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

فاجعه‌سازی‌های هولناک اسرائیل در غزه هم غربی‌ها را منصف نساخته است

مجوز قتل، همچنان در دست «نتانیاهو»

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

غربی‌ها کوشیده‌اند از عملیات شرم‌آور مشترک اخیر اسرائیل و امریکا در کمپ آوارگان النصیرات در فلسطین حماسه‌سازی و آن را یک پیروزی بزرگ توصیف کنند اما واقعیت امر این است که در این جنایت هولناک حدود هزار فلسطینی شهید و مجروح شدند و اسرائیلی‌ها هیچ دستاورد خاصی نداشتند.
شاید هم نباید از نوع نگاه غربی‌ها به فاجعه‌سازی تازه اسرائیل تعجب کرد، زیرا در حدود 9 ماهی که از شروع جنگ غزه می‌گذرد، قریب به 40 هزار فلسطینی شهید شده و بیش از 90 هزار نفر هم مجروح شده‌اند و غربی‌ها کک‌شان نگزیده و به‌جای رسیدن به داد مظلومان فلسطینی، مشغول تجهیز دائمی ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی بوده‌اند. نگاهی ولو گذرا به تیترها و نوع نگاه نشریات معروف غربی به جزئیات واقعه هولناک النصیرات سند تازه‌ای در این خصوص است و نشان می‌دهد که جان انسان‌های شریف و بی‌گناه در فلسطین ارزشی برای آنها ندارد و آنچه مهم می‌انگارند، آزاد شدن چهار اسیر اسرائیلی در جریان عملیات مخوف صهیونیست‌ها در النصیرات و ترسیم تصویری قهرمانانه از افرادی است که این جنایت کم‌سابقه را عملی کردند. در جریان حمله مشترک اسرائیلی‌ها و امریکایی‌ها به النصیرات، حداقل 275 فلسطینی شهید و بیش از 700 نفر مجروح شدند اما نشریات وابسته غربی به جای مانور روی این مسأله و شماتت رژیم کودک‌کش تل‌آویو، کوشیده‌اند آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی را دستاوردی بزرگ و قهرمانانه جلوه بدهند. نیویورک تایمز که طی ایام جنگ غزه با گزارش‌های یکطرفه‌اش در‌خصوص این ستیز نابرابر خود را بی‌آبروتر از همیشه کرده، تیتر «ارتش اسرائیل چهار اسیر را در مأموریت غزه آزاد کرد» برای گزارش خود برگزیده و در کنار آن عکس یکی از اسرای آزاد شده را به چاپ رسانده که سربازان این رژیم نامشروع وی را دربر گرفته‌اند و جملگی لبخند بر لب دارند.
 
به سبک فیلم‌های دروغین هالیوود
نوع نگاه رویترز و «BBC» هم به این رویداد چیزی از همین قبیل است و آنها هم به اصطلاح آزادسازی چهار اسیر اسرائیلی را تیتر کرده و از آن چیزی حماسه‌وار و البته تأسف‌بار ساخته‌اند.«CNN»  هم به بیراهه رفته و به تشریح جزئیات رویدادی پرداخته که آن را «عملیات نجات» نامیده و تأکید کرده که اسرائیلی‌ها برای توفیق در این زمینه هفته‌ها کار و برنامه‌ریزی کرده بودند. ساندی تایمز انگلیس کاری انزجارآمیزتر انجام داده و تهاجم وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به النصیرات را به سبک فیلم‌های اکشن و دروغین هالیوود همچون یک حرکت قهرمانانه به تصویر کشیده است. اگر درنظر بگیریم که رسانه‌های غربی سال‌ها است به سود قاتلان صهیونیستی تبلیغ و آنها را مبارزان راه تروریسم توصیف می‌کنند و حماس و «فتح» را منبع اصلی نا‌امنی در منطقه می‌انگارند، نباید این برخوردها را شگفت‌آور بدانیم و از آنها نوع ترسیم عادلانه‌تری را نسبت به وقایع پردامنه غزه، کرانه غربی و کل جنوب لبنان بطلبیم.
 
اسرائیل «خودی»ها را هم کشته است
غرب به روی خودش نمی‌آورد سازمان حماس که عملیات «طوفان الاقصی» را در روز 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) به اجرا گذاشت، از همان زمان و پس از شروع بمباران‌های بی‌رحمانه غزه توسط اسرائیلی‌ها بارها اعلام کرده برای انجام هر معاوضه‌ای بین اسرای دو طرف آماده است، مشروط به اینکه صهیونیست‌ها کوبیدن غزه را متوقف کرده و یک آتش‌بس دائمی را برقرار سازند و به نسل‌کشی در آنجا پایان بدهند اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رادیکال اسرائیل با ادعای پوچ ریشه‌کن کردن سازمان حماس و درآوردن غزه از مالکیت فلسطینی‌ها، این خواسته را هرگز نپذیرفته و به پاک‌سازی قومی شرم‌آور خود در منطقه استمرار بخشیده و هر روز فاجعه تازه‌ای را آفریده است. اسرائیل حتی از این قضیه شرم ندارد که اگر حملات اخیرش به النصیرات چهار اسیر آنها را آزاد کرده، باعث مرگ چند اسیر دیگر خود آنان هم شده و حتی در تل‌آویو هم اندوه خیلی‌ها را سبب گشته است.
 
تا وقتی «قاتل بالفطره» هست
اگر اسرائیل عدل و انصاف داشت،‌ متوجه می‌شد تنها مرتبه‌ای که موجب آزادی وسیع اسرای آنها شد، در اواخر نوامبر 2023 (اواسط آذر 1402) بود که در جریان یک آتش‌بس شش روزه 105 اسیر صهیونیست آزاد شده و به خانواده‌های خود پیوستند و در سایر دفعات اقدامات تهاجمی اسرائیلی‌ها فقط بر شمار کشته‌شدگان آنها افزوده است و البته بر اثر این حملات بسیاری از فلسطینی‌های شریف هم به شهادت رسیده‌اند. یک نمونه روشن این فرآیند در فوریه 2024 (بهمن 1402) بود که در یک تهاجم همه‌جانبه و بی‌رحمانه دیگر از سوی رژیم نامشروع تل‌آویو فقط دو اسیر اسرائیلی آزاد شدند و فلسطینی‌ها با دادن 74 شهید تازه در آن تاریخ تاوان سختی را بابت استمرار نسل‌کشی صهیونیست‌ها پس دادند. شاید استعفای اخیر بنی‌گانتز که عنصری کلیدی در بافت حکومتی فاسد اسرائیل بوده، کابینه سرشار از تفرق این رژیم را لرزان‌تر و سقوط آن را نزدیک‌تر کرده باشد، اما تا زمانی که نتانیاهو هست و به حرکات ددمنشانه خود ادامه می‌دهد و جو بایدن رئیس جمهور امریکا او را تا بن دندان مسلح و انگلیس، فرانسه و آلمان هم این قاتل بالفطره را حمایت و تقویت می‌کنند و مادامی که مجوز هر قتلی در دست اوست، جولان آدمکشی‌های اسرائیلی در جنوب لبنان متوقف نخواهد شد و کنترلی بر آن متصور نخواهد بود و فقط «النصیرات»های تازه‌ای پی در پی از راه خواهد رسید. در همین راستا، طرح صلح تازه‌ای هم که تهیه شده و شورای امنیت بر آن مهر تأیید زده و لازم‌الاجرا دانسته و اکثر کشورهای دنیا با آن همسویی نشان داده‌اند، به سبب مخالفت اسرائیل با آن هنوز اجرایی نشده و رژیم صهیونیستی دیروز (چهارشنبه 23 خرداد) هم به کوبیدن غزه و نقاطی مختلفی در جنوب لبنان ادامه داد.
منبع: Middle East Eye

جستجو
آرشیو تاریخی