فرهنگ

 اربعین شهدای خدمت در تهران و مشهد
برگزار می‌شود
جزئیات مراسم چهلم شهدای خدمت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح شد.
محمد مهدی اسماعیلی رئیس ستاد بزرگداشت مراسم اربعین شهید رئیسی اعلام کرد: مراسم اصلی اربعین شهدای خدمت در تهران و مشهد خواهد بود که این مراسم پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلای تهران برگزار می‌شود. برنامه دوم اربعین از زمان تدفین، سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در مشهد برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: سخنان سید حسن نصرالله خطاب به مردم ایران در این مراسم پخش می‌شود و همسر رئیس جمهور شهید سخنرانی می‌کنند، در استان‌ها هم برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که در تبریز برنامه‌ای از سوی خانواده امام جمعه شهید و استاندار شهید نیز برگزار می‌شود. وزیر فرهنگ به دیگر برنامه‌های اربعین شهدای خدمت اشاره کرد که از جمله آنها حضور خانواده رئیس جمهور در چند برنامه در قم و اهواز است، خانواده شهید رئیسی همچنین برای تشکر از مردم و مسئولان عراقی و حضور در مجالس یادبود به عراق می‌روند.
 رئیس ستاد بزرگداشت مراسم اربعین از حضور میهمانان خارجی در محل وزارت خارجه برای یادبود امیرعبداللهیان خبر داد و گفت:خانواده شهید امیر عبداللهیان صبح پنجشنبه مراسمی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌کنند.
اسماعیلی اضافه کرد: تلاش داریم در بازه زمانی حدود یک هفته‌ای برنامه وسیعی در سراسر کشور برگزار شود و قرار است برنامه اصلی اربعین شهدای خدمت هفتم تیر و درسالروز شهادت شهید بهشتی و یارانشان برگزار شود.

جایزه ویژه شهیدجمهور در بخش‌های مختلف جشنواره‌های فجر
رئیس ستاد بزرگداشت مراسم اربعین شهید رئیسی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره درنظر گرفتن بخش ویژه برای شهید رئیسی در جشنواره‌های فجر گفت: مصوبه‌ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته مبنی بر تأسیس بنیاد شهید رئیسی داشتند که در اساسنامه پیشنهادی چنین مواردی در نظر گرفته شده است و با تلاش دوستان جایزه ویژه شهید جمهور در بخش‌های مختلف جشنواره‌های فجر خواهیم داشت. وی افزود: همزمان در این ایام در بیش از ۶۰ کشور مراسمی توسط رایزنی‌های فرهنگی برگزار می‌شود و البته درخواست‌هایی مبنی بر حضور خانواده شهدا در این مراسم بوده که در حال بررسی است.

حضور بیش از ۹۰ رسانه خارجی در اربعین شهدای خدمت
وی درباره رسانه‌های حاضر در آیین‌های چهلم شهیدان پرواز اردیبهشت گفت: ۹۰ رسانه خارجی اعلام حضور کردند و به اینها اضافه هم خواهند شد. نام میهمان‌های خارجی در اختیار وزارت امور خارجه است و اعلام خواهد شد.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: در حوزه موسیقی چند کار آماده شده و چند اثر صحنه‌ای هم تولید شده است. در حوزه سرود هم در بخش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ده‌ها سرود جذاب آماده شده است. نزدیک به ۹۰ رسانه برای حضور در مراسم پیش‌رو اعلام پیش‌بینی کرده‌اند. اسماعیلی گفت: در شورای فرهنگ عمومی ۳۰ اردیبهشت به عنوان روز «خدمت مجاهدانه» به ثبت رسیده که برای ثبت نهایی ارائه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی