صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

شاخص سالمندی در اصفهان 3 درصد بیشتر از میانگین کشوری است

سرعت گرفتن پیری در شهر دوستدار سالمند

ایران‌زمین – اصفهان شهر دوستدار سالمندان شده است؛ شهری که در آن سالمندان خانه‌نشین نمی‌شوند. در بازار، پارک‌ها و مراکز عمومی، سالمندان در متن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی قرار دارند.
پیشینه سنتی اصفهان در اولویت دادن به سالمندان در مشارکت اجتماعی و فعالیت‌های مدنی همچنان حفظ شده است و بزرگ‌ترها و سن‌و‌سال‌دارها در خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند. به پشتوانه همین ویژگی‌ها، طرح شهر دوستدار سالمند از سال ۱۳۹۷ و با تفاهمنامه سه‌جانبه بین صندوق جمعیت سازمان ملل، شهرداری و بهزیستی اصفهان در این شهر اجرا شد. چهار محله شهرک کاوه، هزارجریب، خانه ‌اصفهان و جلفا با توزیع پراکندگی شمال، جنوب و هسته مرکزی شهر به ‌عنوان محلات پایلوت انتخاب شدند. به گفته مجری طرح محیط دوستدار سالمند، اصفهان در حال حاضر از جهت مناسب‌سازی محیط شهری برای سالمندان نسبت به دیگر شهرها پیشتاز است.
احمد شاهیوندی در کارگاه کشوری محیط دوستدار سالمند که در اصفهان برگزار شد، گفت: هدف از اجرای شهر دوستدار سالمند، حضور بیشتر سالمندان در جامعه، داشتن نقش فعال و مستقل و مشارکت مدنی است که برای تحقق این مسأله، مناسب‌سازی شهری نیز اهمیت پیدا می‌کند.
او افزود: با توجه به چهار محله انتخابی و بر اساس نیاز آنان، چالش‌های محلی با واقعیت‌هایی که در همان محل وجود داشت، تعریف و برنامه‌های اجرایی و پروژه‌ها برای تحلیل گردشگری بررسی شد. پیشتازی اصفهان در مناسب‌سازی محیطی برای سالمندان یک پس‌زمینه نه‌چندان خوشایند هم دارد؛ میانگین جمعیتی این شهر بزرگ و زیبا هر روز پیر‌تر می‌شود و رشد جمعیت سالمند از شاخص کشوری که حدود 10 درصد است، بیشتر است. معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه نرخ سالمندی اصفهان ۱۳ درصد است، گفت: عمده توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند هم از قشر سالمند هستند.
پژمان پورشبانان تصریح کرد: در بازه زمانی انتخاب پایلوت شهر دوستدار سالمند در کشور، اصفهان، سومین کلانشهر کشور با بیش از 2 میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت که نرخ جمعیت سالمندی 11 تا 13 درصد برآورد شده بود.
 وی افزود: اصفهان از جمله شهرهای گردشگری محسوب می‌شود و عمده توریست‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند، از قشر سالمند هستند، همچنین این شهر در مرکز کشور قرار گرفته و مهاجرپذیر است و با توجه به موارد بیان‌شده، اصفهان به عنوان پایلوت کشوری برای اجرای برنامه دوستدار سالمند در نظر گرفته شد.
 معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: شبکه اولیه دوستدار سالمند با انتخاب ۳۳ شهر در ۲۲ کشور از سراسر جهان تشکیل و از سال ۲۰۰۷ این موضوع به صورت جدی پیگیری و رویکرد بر این شد که تعداد شهرها در این شبکه افزایش یابد.
 پورشبانان با بیان اینکه در این شبکه با همفکری و تعامل‌های جهانی، دولت‌های کشورهای مختلف متعهد می‌شوند که برنامه‌هایی را در خصوص شهرهای دوستدار سالمندان اجرایی کنند، ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود در سال ۱۳۹۵، نرخ سالمندی بالای ۱۰ درصد اعلام شده که نرخ سالمندی در اصفهان برابر با ۱۳ درصد و در بعضی از شهرهای این استان مانند اردستان و خوانسار نرخ سالمندی بالاتری ثبت شده است.  وی گفت: تا رسیدن به نرخ سالمندی ۳۰ درصد فاصله زیادی نداریم و طی سال‌های آتی شاهد رخداد این اتفاق خواهیم بود.
 
چهره زنانه سالمندی در اصفهان
 از سوی دیگر رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: سالمندی اصفهان، سالمندی زنانه است و بیش از ۱۳ درصد محلات با پدیده سالمندی مواجه هستند.
هادی سینایی اظهار کرد: چهار منطقه از شهر اصفهان به عنوان مناطق پایلوت مناسب‌سازی در نظر گرفته و اقدامات بسیار مؤثری انجام شده است، باید توجه داشت که مناسب‌سازی‌های محیطی فضاهای شهری، تنها مخصوص سالمندان نیست، بلکه سایر افراد از جمله مادران باردار، توان‌خواهان و افراد دارای معلولیت‌های موقت نیز از این فضاها استفاده خواهند کرد. وی تصریح کرد: با توجه به تجربیات کسب‌شده، تأکید بر این است که مناسب‌سازی در پروژه‌های شهری از ابتدا دیده شود، چرا که طراحی مجدد و مناسب‌سازی فضاها پس از ساخت، پروژه‌ای دارای هزینه بسیار بالا و حتی گاهی ناممکن تلقی می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی