گشتی حوالی فرهنگ

از بهار طلایی سینما و تابستان داغ تئاتر و موسیقی تا جنجال «جوکر» 16+

فرهنگی/ با آغاز فصل تابستان، حوزه فرهنگ و هنر در عرصه‌های مختلف بالاخره از رخوت و به تعبیری از زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری، بیرون آمدند. مروری بر اخباری که بر صدر اتفاقات این حوزه در رسانه‌های مختلف خبری قرار گرفته هم ناظر بر خبرهای امیدوار‌کننده است و هم اتفاقاتی که با چاشنی جنجال و حرف و حدیث در فضای مجازی در رسانه‌های رسمی هم بازتاب داشته است. انتقادها نسبت به شوخی‌های جنسی فصل دوم «جوکر» از همین دست اخبار است. در حوزه سینما همچنان رکوردزنی و روند رو به رشد تعداد مخاطبان تیتر اخبار این حوزه است و طبق آخرین اطلاعات، فروش بهار امسال سینماها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. تئاتری‌ها در حالی تابستان امسال را با گرمای حضور بازیگران چهره آغاز می‌کنند که سه مجموعه تئاترشهر، سنگلج و هنر، فروش نزدیک به 5 میلیارد تومان را ثبت کرده‌اند. در منوی داغ کنسرت‌های تابستانی پیشنهادهای قابل توجهی برای علاقه‌مندان موسیقی بویژه پاپ لحاظ شده است.

 

بهار طلایی سینما
سینماهای کشور با خبر امیدوارکننده جذب 8 میلیون و 674 هزار مخاطب و فروش گیشه 498 میلیارد و 148 میلیون تومان در فصل بهار، به امید ثبت رکورد تازه تابستان را آغاز کرده‌اند.
آن طور که ایرنا گزارش داده این آمار نشان می‌دهد که سینماها در بهار امسال، ۲۰ درصد به لحاظ تعداد مخاطب و ۶۱ درصد به لحاظ میزان فروش از مدت مشابه سال گذشته، بهتر عمل کرده‌اند.
با پایان رسیدن بهار ١۴٠٣، فیلم سینمایی «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی توانست با فروش ۱۶۰ میلیارد تومان در گیشه، صدرنشین فروش سینما‌ها در تمامی روز‌های بهار امسال شود.

 

خنده‌دار اما ۱۶+
تنور تولیدات شبکه نمایش خانگی اگر چه با آثار کنجکاوی‌برانگیز چون «داریوش» اولین تجربه سریال‌سازی هادی حجازی‌فر در این عرصه، رئالیتی‌شوی «جیغ» با اجرا و کارگردانی سیامک انصاری، «ازازیل» حسن فتحی، «بامداد خمار» نرگس آبیار و... داغ است، اما بحث پخش فصل دوم رئالیتی‌شوی «جوکر» نه صرفاً به خاطر اجرای احسان علیخانی بلکه به خاطر شوخی‌های جنسی در فضای مجازی گرم است و منتقدان سینما نسبت به این حجم از شوخی جنسی رکیک و لودگی‌های سطح پایین انتقاد کرده‌اند. ایسنا با انتشار گزارشی از انتقادات مطرح شده، نوشته که این انتقادات فقط به شوخی‌های غیرخانوادگی این برنامه معطوف نشده بلکه رقص‌های پیاپی در برنامه که اغلب به صورت کامل نمایش داده می‌شود نیز موجب حیرت فعالان فرهنگ و هنر شده است که سابقه دعوای میان ساترا و وزارت ارشاد را به یاد دارند.

 

صحنه‌های داغ تابستان

طبق اطلاعات و آماری که از میزان فروش تئاترهای دولتی اعلام شده، علاقه‌مندان تئاتر هم از آثار روی صحنه حمایت کرده‌اند و با حضور چهره‌های شناخته شده روی صحنه به استقبال تابستان می‌روند. آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه یکم تیر‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شده و به رقم قابل توجه 5 میلیارد تومان رسیده است. نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه رفته با میزبانی از ۱۷ هزار و ۲۷۴ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و میهمان) بیشترین سهم از این میزان فروش را داشته و توانسته به فروشی معادل ۴ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان دست پیدا کند. صحنه‌های تئاتر در نخستین روزهای فصل تابستان با حضور بازیگرانی چون فرهاد آییش و صدف اسپهبدی (گالیله)، ستاره پسیانی، هادی پیرزاد و کاظم سیاحی (نکبت)، صابر ابر (امشب به صرف بورش و خون)، اصغر همت (گنجشک مفرغی)، امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی (این دنیا یه کنسرت ریکی مارتین به من بدهکاره) وحید آقاپور و نورا هاشمی (سی و یک رؤیا)، امیرحسین فتحی (نیوجرسی)، خسرو پسیانی و دیبا زاهدی (صخره‌ای در میان رودخانه) و... در سالن‌های دولتی و خصوصی گرم می‌شود.

 

منوی وسوسه‌کننده کنسرت‌های تابستانی

به نظر می‌رسد با فرارسیدن تابستان و فصل گرما، تب برگزاری کنسرت‌ها در تهران نیز مدام داغ‌تر می‌شود و آن طور که ایسنا گزارش داده، قرار است در روزهای آینده تا ۱۵ تیرماه نزدیک به ۴۰ کنسرت در ۹ سالن تهران از جمله میلاد نمایشگاه بین‌المللی، برج میلاد تهران، اسپیناس پالاس، تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، برج آزادی، حوزه هنری و سالن همایش شهید ضرغام برگزار شود. حمید عسکری، مجید رضوی، امید حاجیلی، علیرضا طلیسچی، مهدی احمدوند، مجید رضوی (در میلاد نمایشگاه بین‌المللی)، حامی، رضا صادقی، ایوان‌بند، بابک جهانبخش، علی زندوکیلی، مسیح و آرش (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)، ناصر زینلی، بهنام بانی، عرفان طهماسبی (اسپیناس پالاس)، کنسرت نمایش «پیروز و پریزاد»، ارکستر هیژان، ستاره قطبی ویژه بانوان، ایرج رحمانپور، کنسرت کردی گروه اردشیر کامکار، گروه قمر /حمیدرضا نوربخش، ارکستر میترا (تالار وحدت)، کنسرت کردی گروه ترنگ و کنسرت پیانو آواز علیرضا قرایی‌منش (تالار رودکی)، گروه اقلیم، ‌گروه کوش، گروه ستاره قطبی (فرهنگسرای نیاوران)، گروه آوای موج در برج آزادی، گروه تنبورنوازان دنگ در حوزه هنری و مجید خراطها در سالن همایش شهید ضرغام از جمله این اجراها هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی