صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

اخبار

پرتاب ۲ ماهواره در تیر ماه
 رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب ۲ ماهواره در تیرماه خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی جدی برای این پرتاب‌ها داریم اما سازگاری و تست‌های مشترک پرتاب و پرتابگر جزو موضوعات فنی مهم و حساس است و گاه به دلیل برخی مسائل فنی ممکن است دچار تأخیر شود. اکنون تست‌های سازگاری میان ماهواره و پرتابگر در حال انجام است.
حسن سالاریه گفت: ما در آزمایشگاه و روی کاغذ باید به ۱۰۰ درصد اطمینان برسیم تا پرتاب را انجام دهیم. اگر در تست‌ها احتمال موفقیت حتی ۹۹ درصد باشد صبر می‌کنیم تا تست‌ها تکرار شود و پس از آن برای پرتاب به میدان می‌رویم.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اکنون حدود ۳۰ ماهواره در دست طراحی و ساخت است. وی با بیان اینکه اولین پروژه ماهواره راداری کشور سال آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: چند ماهواره کوچک تحقیقاتی نیز در حال طراحی و تولید است و در تلاشیم حتماً یکی از نسخه‌های ماهواره‌های سری «پژوهش» تا پایان سال‌جاری آماده و از پایگاه فضایی چابهار پرتاب شود.
وی اعلام کرد: نمونه‌های آزمایشی منظومه شهید سلیمانی نیز بزودی به پایان می‌رسد و اولین پرتاب‌های آن در سال‌جاری انجام خواهد شد.
 
آغاز بازی «کوئیز»
با محوریت انتخابات
دبیر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی از آغاز بازی کوئیز با محوریت انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.
رضا احمدی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بخش مسابقات موضوعی چند بخش دارد که یک بخش آن با عنوان« طرح قربان تا غدیر» در حال انجام است و بخش دیگر که با موضوع این روزها همخوانی دارد، موضوع انتخابات است.
در بازی «کوئیز» با محوریت انتخابات حدود 2 هزار سؤال 4 گزینه‌ای طراحی شده است که از روز گذشته 2 تیرماه آغاز شده و تا 8 تیرماه روز انتخابات ادامه دارد. وی هدف از این بخش بازی را آشنایی بیشتر جامعه بخصوص قشر جوان و نوجوان با انتخابات و کاندیدای ریاست جمهوری دانست. گفتنی است بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای برندگان این جام، جوایز نفیسی از جمله تبلت و ساعت هوشمند در نظر گرفته است. همچنین ثبت‌نام هم از طریق سایت baazco.ir برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر است.
 
 تولید بومی نوعی پلیمر تصفیه آب
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دانش فنی ساخت نوعی پلیمر برای تصفیه آب و فاضلاب دست یافتند که موجب کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود.
به گزارش مهر، علی عاشوری دانش‌آموخته دوره دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با راهنمایی دکتر منوچهر خراسانی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر پروژه‌ای با عنوان سنتز لخته سازهای پایه پلی آکریل آمید را اجرایی کردند.
وی در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با هدف رفع کمبود منابع آب و خشکسالی در اکثر جوامع بخصوص در ایران و همچنین نیاز مبرم به تصفیه‌آب‌های آلوده به‌عنوان یک راهکار حیاتی برای حفظ منابع آبی و محیط زیست و در قالب پایان نامه دوره دکترا اجرایی شد.
عاشوری اظهار کرد: استفاده از این پلیمر باعث رسوب دادن و لخته‌سازی تمام ذرات معلق در سیال‌ها از جمله آب و فاضلاب و همچنین در صنایع مواد معدنی و نفت و گاز می‌شود.
 با توجه به عملکرد عالی این محصول، امکان بومی‌سازی، تجاری‌سازی، بهبود فناوری و اقتصادی کردن تولید در حوزه تصفیه آب‌های آلوده هم وجود خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی