صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

مقاوم‌سازی اقتصاد با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان

میترا جلیلی/ توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مدنظر سیاستگذاران توسعه کشور قرار گرفته است. در این راستا دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور شهید به منظور هموارسازی مسیر حوزه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور گام‌های مؤثری برداشت. موضوع خلق ثروت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است و بسیاری از کارشناسان هم از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان مسیری درست برای جلوگیری از تکانه‌های اقتصادی یاد می‌کنند.
رحیم زارع ،عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دوازدهم در گفت و گو با «ایران» بر لزوم حمایت همه‌جانبه از اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یک بخش مهم و مردمی در اقتصاد کشور که زمینه‌ساز تحول فناورانه صنعت و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی است، تأکید کرد و یادآور شد: دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه همکاری داشته باشند.
نماینده مردم آباده، خرم بید، بوانات و سرچهان افزود: اگر چنین رویکردی پیش گرفته شود، علاوه بر کمک به تحقق توسعه صنعتی دانش‌بنیان محور، می‌توانیم از بسیاری از مشکلات تحریمی عبور و اقتصاد ایران را در مقابل تکانه‌های اقتصادی بیرونی مقاوم کنیم. در همین راستا صنایع بزرگ و قسمت‌های بزرگ اقتصاد نیز باید به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند.
وی با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور به منظور تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان‌ می‌توانند نقش مهمی در مشارکت مردم در اقتصاد ایفا کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در بین بخش‌های مرتبط با دولت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نقش ویژه‌ای در مردمی‌سازی اقتصاد داشته است و رهبر معظم انقلاب نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان نمونه موفق مشارکت مردم در تولید و مردمی‌سازی اقتصاد نام برده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: هر قدر که ما به سمت حمایت و تکامل این شرکت‌ها حرکت کنیم، مشکلات آنها به درستی برطرف خواهد شد. در صورت نظارت بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و ارزیابی صحیح و همچنین تعیین مسیر رشد، این شرکت‌‌ها به مرور می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند، توانمندی‌های خود را نشان دهند.
زارع با تأکید بر تأثیر بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در چرخه اقتصاد اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند در بومی کردن دانش و فناوری و ارتقای آن نقش مؤثری داشته باشند، از این‌رو باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
نماینده مردم آباده، خرم بید، بوانات و سرچهان با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت در میان این شرکت‌ها یادآور شد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که وقتی یک شرکت، دانش‌بنیان شد از همه خدمات برخوردار شود ولی یک شرکت دیگر که به واسطه یک نمره کمتر شرکت دانش‌بنیان تلقی نشده، از خدمات و حمایت‌ها محروم شود. وی گفت: رویکرد معاونت علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری در زمینه تسهیل ورود شرکت‌ها به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان بسیار مطلوب بوده و‌ می‌تواند بهبود یابد.
زارع با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه و اساس ظرفیت‌های مردمی ایجاد شده است، تأکید کرد: تک تک فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما ظرفیت‌های مردمی محسوب می‌شوند که خود می‌توانند این ظرفیت را پای کار بیاورند. بنابراین شاید یکی از بهترین فرایندها برای افزایش مشارکت مردم بویژه نخبگان در اقتصاد، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است.
زارع با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید به مسائل دانش‌بنیان‌ها توجه ویژه داشته باشند، تأکید کرد: هر مجموعه‌ای با هر ظرفیتی باید پای کار بیاید، به‌عنوان مثال تسهیلات بخش بانکی باید به فعالیت‌های دانش‌بنیانی تزریق شود چراکه اگر این مهم صورت نگیرد، فعالیت‌های دانش‌بنیانی جان نمی‌گیرند.
جستجو
آرشیو تاریخی