صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

هوش مصنوعی نیروی محرکه تحول صنعتی

آرزوکیهان/ نمایشگاه صنایع هوشمند جهانی 2024 از روز 21ژوئن(31 خرداد) با مضمون «هوش مصنوعی، توسعه گسترده، محرک رشد پایدار» در شهر تیان‌جین چین برپاست تا تجربیات جدید به دست آمده از پیشرفت هوش مصنوعی در سراسر جهان به نمایش گذاشته شود.

حضور 49کشور در تیان جین
این نمایشگاه 4روزه که امروز 23 ژوئن (3 تیر) به کار خود پایان می‌دهد، بر موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، وسایل نقلیه متصل هوشمند، تولیدات هوشمند و روباتیک متمرکز شده است. همچنین حدود 500 شرکت خارجی فناوری معروف در کنار شرکت‌های خصوصی و پیش رو و دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی معتبر در نمایشگاه حضور دارند. علاوه بر آن سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی متعددی در این رویداد شرکت کرده‌اند و در چالش‌های روباتیک و رانندگی هوشمند به رقابت می‌پردازند. در این رویداد میهمانان نمایشگاه از 49 کشور دنیا فناوری‌های صنعتی خود را به منظور توسعه گسترده تجارت در اختیار یکدیگر قرار دادند.

توسعه هوش مصنوعی در چین
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در پیام تبریک خود به مناسبت نمایشگاه صنایع هوشمند جهانی 2024 گفت: هوش مصنوعی یک نیروی محرکه مهم برای دور جدیدی از انقلاب در علم فناوری و تحول صنعتی است وتأثیر گسترده‌ای بر توسعه اقتصادی و اجتماعی و تمدن بشری دارد. چین به توسعه هوش مصنوعی اهمیت زیادی داده و با بهره‌مندی از فرصت‌های توسعه ناشی از دیجیتالی سازی، هوشمند‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی پیشرفت چشمگیری در توسعه صنعت هوشمند داشته است تا میزان کیفیت محصولات را بالابرده و بهره‌وری را توسعه دهد.
یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه هم در سخنرانی خود خاطرنشان کرد: تیان جین همزمان به نوآوری‌های فناوری علمی صنعتی پایبند بوده و به طور فعال اکتشاف و کاربردهای عملی در قلمرو هوش مصنوعی را پیش می‌برد و توسعه بهره‌وری با کیفیت جدید را برای بهتر شدن زندگی با کیفیت بالا را تقویت می‌کند.
این نمایشگاه توسط دولت شهر‌های تیان‌جین و چونگ‌چینگ میزبانی شده است و «کوان وی»، یکی از مقامات عالی‌رتبه شهر چونگ‌چینگ در این باره گفت: در سال 2023 میلادی، تولیدات صنعتی شهر چونگ کینگ از 2.6 تریلیون یوان فراتر رفته است. وی افزود: با اتصال شبکه تولید و هوشمند‌سازی تولیدات الکترونیکی، نسل بعدی صنایع پیشرفته با سرعت زیادی  چندین تریلیون‌ یوان برای این منطقه به ارمغان می‌آورد.

از روبات‌های انسان نما تا خودروهای پرنده
در نمایشگاه صنایع هوشمند جهانی 2024 از فناوری‌های جدید مشتمل بر بیش از 40 مدل زبان هوش مصنوعی معروف ارائه شد. همچنین این نمایشگاه جولانگاه روبات‌های هوشمند، روبات‌های انسان نما همچون UBTech و همچنین روبات‌های بیونیک است که توسط اپراتور چاینا موبایل ساخته شده است. از دیگر روبات‌های نمایش داده شده در این نمایشگاه می‌توان به روبات چهارپا Unitre و روبات هوشمند Empowering You اشاره کرد. خودروی پرنده XPeng و همچنین وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین از برندهای مختلف هم دراین نمایشگاه معرفی شدند.
این نمایشگاه نخستین پاویون اختصاص یافته به وسایل نقلیه هوشمند را به نمایش گذاشت که خودروسازان داخلی و بین‌المللی مانند تویوتا، فولکس واگن، تسلا و Great Wall Motors، در آن حضور داشتند. این رویداد همچنین بر ابتکاراتی به منظور کاهش میزان کربن تمرکز داشت و محصولاتی با فناوری الکتریسیته سبز که ادغام هوش مصنوعی و انرژی سبز را نشان می‌دهد در معرض دید عموم قرار گرفت.در طول نمایشگاه 4 روزه و به منظور تقویت تعاملات بیشتر، مسابقات هوشمندی شامل روبوکاپ آسیا-اقیانوسیه، چالش جهانی رانندگی هوشمند و کنگره بین‌المللی ورزش هوشمند هم برگزار شد که تیم‌هایی از ژاپن و سنگاپور با بیش از 800 شرکت‌کننده در آن حضور داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی