مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کرد

تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال‌زایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اعلام اینکه سال گذشته این استان تحقق بالای صددرصدی در زمینه اشتغالزایی داشته است، گفت: در سال 1402 تعهد اشتغال استان 20 هزارو 706 فرصت شغلی پیش‌بینی شده بود اما در پایان سال موفق شدیم 24 هزار و 504 فرصت شغلی معادل 118 درصد تعهدات پیش‌بینی شده خودمان را محقق کنیم.
یوسف شعبانی در گفت‌و‌گو با «ایران» به کسب رتبه سوم کشور توسط همدان در صحت نتایج راستی آزمایی آمار اشتغال اشاره کرد و افزود: تعهد اشتغال استان همدان در سال‌جاری 17 هزارو 669 فرصت شغلی است که تلاش خواهیم کرد با استفاده از ابزارهای حمایتی پیش‌بینی شده این مهم تا پایان سال تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه با پرداخت تسهیلات به توسعه فضای کسب و کار کمک خواهیم کرد، اظهارداشت: مهم‌ترین ابزارهای حمایتی پیش‌بینی شده برای تحقق تعهد اشتغال پرداخت تسهیلات از مسیرهای مختلف است که اولین تسهیلات پیش‌بینی شده برای تحقق این موضوع تبصره 18 قانون بودجه است که 3 ردیف اعتباری در آن پیش‌بینی شده؛ یک بند الف تبصره 18 با نرخ شناور بانکی، دوم جزء 3 تبصره 18 با نرخ 4 درصد مربوط به رسته‌های حمایتی و سوم هم جزء 4 تبصره 18 که آن هم با نرخ 4 درصد تعیین شده است.
شعبانی خاطرنشان کرد: ردیف دیگری که برای پرداخت تسهیلات پیش‌بینی شده مربوط به مشاغل خانگی است. امسال حدود یک‌هزار و 710میلیارد ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی درنظرگرفته شده که با نرخ 4 درصد در 620 رسته شغلی پرداخت خواهد شد. در این بخش به افراد مستقل تا سقف 150 میلیون تومان با نرخ 4 درصد و به طرح‌های پشتیبان (گروهی) تا سقف 400 میلیون تومان با نرخ 4درصد تسهیلات پرداخت می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به اهمیت بالای مشاغل خانگی در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد به کارگاه‌های گروهی تبدیل شوند. از این رو حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوزهای مرتبط انجام شده است.
وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین استقبال از رشته‌های مشاغل خانگی در استان همدان مربوط به طرح‌های خیاطی، قالیبافی و صنایع دستی است. در بخش کشاورزی نیز مشاغلی از جمله پرورش دام و تهیه ترشی و شور و در بخش فرهنگ هم ساخت انیمیشن می‌شود.
شعبانی با بیان اینکه نکته قابل توجه دیگری که امسال در اولویت کاری قرار دارد درخصوص اشتغال فارغ التحصیلان است، گفت: امسال ۴۲ درصد تسهیلات اشتغالزایی استان به فضای کسب و کار با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص پیدا کرده است.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: در فضای کسب و کار امروز با چالش و بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان استان روبه‌رو هستیم که با ارائه راهکارهایی بین دانشگاه و صنعت می‌توانیم از این بحران نیز بگذریم.
جستجو
آرشیو تاریخی