فارس رتبه برتر در تحقق اشتغال در بین استان‌های بزرگ

محمدهادی ایمانیه
استاندار فارس

رفع موانع و بهبود در فضای کسب‌وکار، هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به‌صورت پنجره واحد سرمایه‌گذاری و اشتغال و رفع بوروکراسی‌های موجود در کنار ایجاد بنگاه‌های کوچک و زودبازده، رفع مشکلات بنگاه‌های راکد، تعطیل و نیمه‌تعطیل، تقویت و اشاعه بخش تعاون و حمایت از شرکت‌های تعاونی از مهم‌ترین راهکارهای نجات اقتصادی و ایجاد اشتغال کم‌هزینه و پایدار در استان فارس است که در این سال‌ها آن را اجرا کرده‌ایم.
کسب مقام نخست کشوری در صحت‌سنجی اشتغال‌های ایجاد شده در سال ۱۴۰۱، تحقق ایجاد اشتغال ۱۲۹.۵ درصدی در سال ۱۴۰۱ و ۱۲۶.۵ درصدی در سال ۱۴۰۲، کاهش نرخ بیکاری به ۷.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۷.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ و ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری در ۱۰ سال اخیر، کسب رتبه برتر در درصد تحقق اشتغال ایجادی نسبت به تعهد در بین استان‌ها با بیش از ۵۰ هزار نفر تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از جمله افتخارات کسب شده استان فارس است.
در این میان بیشترین تعهد اشتغال به تعداد 12 هزار و 335 نفر، مربوط به شهرستان شیراز و بیشترین تعداد اشتغال ثبت شده با تعداد 14هزارو 925 نفر نیز مربوط به همین شهرستان است. بیشترین نسبت درصد تحقق به تعهد نیز مربوط به شهرستان کوهچنار با 262.8 درصد در سال ۱۴۰۲ است.
راه‌اندازی و معرفی سامانه جست‌وجوی شغل به عنوان حلقه مفقوده بین کارجو و کارفرمایی که نیازمند نیروی کار است در کنار پرداخت تسهیلات در قالب خوداشتغالی، مشاغل خانگی و کارفرمایی از محل اعتبارات تبصره‌ای و قرض‌الحسنه، پیگیری و رفع مشکلات واحدهای تولیدی راکد، نیمه‌تعطیل و نیمه‌تمام، برگزاری بیش از ۶۰ رویداد مردمی اشتغال (مواجهه حضوری و ارتباط بی‌واسطه کارجویان و کارفرمایان) با هدف تسهیل و تسریع در معرفی فرصت‌های شغلی، فعال کردن طرح پویش با همکاری مراکز دانشگاهی و صنعتی - خدماتی با هدف ارتقای مهارت عملی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در محل کار و امکان ایجاد فرصت اشتغال دائم ازجمله اقداماتی است که باعث کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری طی دو سال متوالی و همچنین کاهش نرخ بیکاری شد.
استان فارس با نزدیک به 127 درصد تحقق در سال 1402 بالاترین درصد ایجاد اشتغال در بین استان‌های بزرگ کشور که تعهد بالای 50 هزار نفر را داشته‌اند، کسب کرد و بالاتر از استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و تهران قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی