صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

موضوع استفاده احتمالی پکن از سلاح هسته ای در تایوان محور مذاکره امریکا و چین بود

نگرانی واشنگتن از قدرت هسته ای پکن

گروه جهان/ خبرگزاری رویترز از مذاکرات غیررسمی هسته‌ای ایالات متحده و چین خبر داد. بر اساس گزارش این خبرگزاری انگلیسی، ایالات متحده و چین مذاکرات نیمه رسمی تسلیحات هسته‌ای را در ماه مارس برای اولین بار در پنج سال گذشته از سر گرفتند و نمایندگان پکن به همتایان امریکایی شرکت کننده در این مذاکرات گفته‌اند که به تهدیدات اتمی بر سر تایوان متوسل نخواهند شد. نمایندگان چین پس از ابراز نگرانی از سوی مذاکره کنندگان امریکایی در مورد اینکه چین ممکن است در صورت شکست در درگیری بر سر تایوان از سلاح‌های هسته‌ای استفاده یا تهدید به استفاده از آن کند، اطمینان خاطر دادند. دیوید سانتورو، دانشمند امریکایی و مدیر اندیشکده «پاسیفیک فروم» که سازمان‌دهنده طرف امریکایی این مذاکرات که جزئیات آن در حال گزارش است، گفت: «آنها به طرف امریکایی گفتند که کاملاً متقاعد شده‌اند که می‌توانند در یک جنگ متعارف بر سر تایوان بدون استفاده از سلاح هسته‌ای پیروز شوند.» گفت‌و‌گوهای واشنگتن و پکن در فرمت «مسیر دو»  (Track 2) انجام شده است (نوعی از دیپلماسی غیررسمی که در آن شرکت‌ها و چهره‌های خصوصی مانند اتاق‌های فکر و دیپلمات‌های سابق در گیر کار بوده و بخشی از گفت‌و‌گوها را پیش می‌برند).
در گفت‌و‌گوهای دو روزه ایالات متحده امریکا و جمهوری خلق چین که در اتاق کنفرانس هتل شانگهای برگزار شد، حدود نیمی از هیأت امریکایی را مقامات و دانشمندان سابق، نمایندگی کردند. پکن هم هیأتی از محققان و تحلیلگران را فرستاد که شامل چند افسر سابق ارتش آزادیبخش خلق بود. اگرچه اعضای هیأت چینی و وزارت دفاع پکن به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند اما سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به رویترز گفت که مذاکرات مسیر دو (Track 2) می‌تواند مفید باشد. «متیو میلر» گفت: وزارت خارجه امریکا در جلسه ماه مارس شرکت نکرد، اگرچه از آن مطلع بود. گفت‌وگوهای غیررسمی بین قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای با ایالات متحده و چین بر سر مسائل مهم اقتصادی و ژئوپلیتیکی، با رهبران واشنگتن و پکن که یکدیگر را به رفتار بد نیت متهم می‌کنند، انجام شد. دو کشور برای مدت کوتاهی مذاکرات «مسیر یک» (Track 1) بر سر تسلیحات هسته‌ای را در نوامبر از سر گرفتند، اما این مذاکرات از آن زمان به بن‌بست خورده است و یک مقام ارشد امریکایی به طور علنی نارضایتی خود را از واکنش چین ابراز کرد.
پنتاگون که تخمین می‌زند زرادخانه هسته‌ای پکن بین سال‌های 2021 تا 2023 بیش از 20 درصد افزایش یافته است، در اکتبر اعلام کرد که اگر شکست نظامی متعارف در تایوان، حزب کمونیست چین را تهدید کند، چین «استفاده از سلاح هسته‌ای را برای بازگرداندن بازدارندگی در نظر خواهد گرفت». به نوشته رویترز چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را کنار نگذاشته است و در چهار سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در اطراف جزیره افزایش داده است.
جستجو
آرشیو تاریخی