صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

امریکا ادعا کرده که اسرائیل در حال برنامه‌ریزی حمله به لبنان است

مقاومت، کابوس رژیم صهیونیستی

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


همگام با تحولات در نوار غزه و تشدید تنش‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی، امریکا مدعی شده که تحرکات جدیدی از سوی ارتش صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی در حال وقوع است. سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه در کاخ سفید نوشت که اسرائیل به واشنگتن اعلام کرده برای انتقال منابع از جنوب غزه به شمال اسرائیل با هدف آمادگی برای حمله احتمالی به حزب‌الله برنامه‌ریزی کرده است. در همین رابطه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در جریان سفر اخیرش به خاورمیانه به همتای عرب خود اظهار داشته که اسرائیل قصد دارد به لبنان حمله کند.
در ادامه گزارش آمده است که مقامات اسرائیلی به ایالات متحده گفته‌اند، یکی از اهداف اصلی آنها در حمله، عقب راندن حزب الله، ایجاد یک منطقه حائل بین اسرائیل و لبنان و بازگشت ده‌ها هزار اسرائیلی آواره به محل سکونت خود است که به دلیل حملات لبنان مجبور به ترک خانه‌های خود در شمال شده‌اند.
در همین رابطه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل روز چهارشنبه در یک ارزیابی عملیاتی در فرماندهی شمال ارتش اسرائیل گفت: «ما در زمین و هوا به آمادگی دست می‌یابیم».
در همین حال، یک منبع آگاه از قول مقامات رژیم صهیونیستی افزود: اگر طرح هاخشتاین، فرستاده امریکا اجرایی شود و جنگی صورت نگیرد، حزب‌الله به طور مشابه 6 مایل یا 10 کیلومتر از مرز عقب‌نشینی خواهد کرد. اما برای جلوگیری از بازگشت این گروه در آینده، اسرائیل ممکن است بخواهد زیرساخت‌های حزب‌الله را در این منطقه بیشتر تخریب کند. اما با توجه به تحولات اخیر در غزه به نظر می‌آید چشم‌انداز توافق آتش بس میان اسرائیل و حماس، کمرنگ شده و احتمال جنگ همچنان افزایش یافته است.

چالش‌های فزاینده برای رژیم صهیونیستی
با وجود اعلام برنامه‌ریزی ارتش اسرائیل برای حمله به لبنان، تردیدها و هراس بسیاری در کاخ سفید و تل آویو برای این اقدام وجود دارد. در همین رابطه فرمانده سابق پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی گفته است حزب‌الله برابر با نیمی از یک ارتش است و او ارتش‌های بسیاری در دنیا مانند حزب‌الله سراغ ندارد.
همچنین مقامات امریکایی نگرانی‌های جدی دارند که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله، مقاومت لبنان می‌تواند بر پدافند هوایی اسرائیل در شمال، از جمله سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین که به ادعای رژیم، شکست ناپذیر است، غلبه کند.
با وجود آنکه ارتش اسرائیل مدعی شده که از هرگونه آسیبی به این سیستم بی‌اطلاع است، اما دو مقام امریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که سران اسرائیلی معتقدند گنبد آهنین می‌تواند آسیب‌پذیر باشد و این موضوع را به کاخ سفید ابلاغ کرده‌اند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که از پیچیدگی حملات حزب‌الله تا به امروز شگفت‌زده‌اند و نگرانی اصلیشان، به استفاده حزب‌الله از تعداد زیادی از مهمات و موشک‌های هدایت شونده دقیق بر‌می‌گردد.
به همین دلیل یک مقام اسرائیلی ابراز داشته که اگر حزب‌الله حمله‌ای در مقیاس بزرگ عمدتاً با استفاده از سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق انجام دهد، ‌ارتش صهیونیستی برای دفاع در برابر آن دچار چالش اساسی خواهد شد.
علاوه بر‌ آن، امریکا و اسرائیل عمیقاً نگران این موضوع هستند که در درگیری تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله سایر گروه‌های مقاومت نیز به طور متمرکز و فزاینده علیه رژیم صهیونیستی حملاتی را ترتیب دهند. در همین راستا مقامات ایالات متحده بویژه نگران هزاران نیروی امریکایی در غرب آسیا هستند که در صورت وارد شدن به جنگ حزب الله، بار دیگر مورد هدف گروه‌های مقاومت بویژه در عراق و یمن و سوریه قرار می‌گیرند.
یکی دیگر از مقامات ارشد دولت بایدن با اشاره به احتمال جنگ فراگیر بین رژیم صهیونیستی و لبنان گفت که ما در دوره بسیار خطرناکی هستیم. این مقام ارشد امریکایی گفت که پیامدهای جنگ گسترده‌تر بین اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند ویرانگر باشد. حزب‌الله زرادخانه‌ای از راکت‌ها، موشک‌ها و پهپادها به‌طور تصاعدی بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و مخرب‌تر از حماس دارد. اکثر آنها موشک‌های کوتاه برد هستند، اما برخی می‌توانند با قابلیت دقیق به عمق اسرائیل برسند. ارتش اسرائیل تخمین زده است که حزب‌الله حدود 150000 راکت و موشک از جمله هزاران مهمات دقیق در اختیار دارد.

 

برش

حماس حذف شدنی نیست
به گمان بسیاری از تحلیلگران، حمله به لبنان در زمانی صورت می‌گیرد که ارتش صهیونیستی از درگیری در غزه فراغت پیدا کند و تمرکز خود را در جبهه شمالی معطوف دارد. اما این امر طبق اظهارات نتانیاهو زمانی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی به اهداف اعلامی خود یعنی حذف حماس و آزادی اسرا دست یابد و یا چشم‌انداز روشنی از دستیابی به اهداف در اختیار داشته باشد. اهدافی که با وجود هشدارهای بسیاری از مقامات و تحلیلگران عبری بر نشدنی بودن آن، اما با توسل به ماشین کشتار و نسل کشی مردم غزه همچنان به آن تأکید شده و البته دست نیافتنی‌تر می‌شود. موضوعی که اکنون پس از گذشت حدود 9 ماه از آغاز حملات خونبار، حتی مقامات ارشد ارتش نیز به آن صحه می‌گذارند. در همین راستا، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل که همواره بر ادامه حملات ارتش برای نابودی حماس تأکید داشت، اخیراً اظهار کرد که هدف اعلام شده بنیامین نتانیاهو برای نابود کردن حماس، دست‌نیافتنی است چرا که حماس یک ایده است و به همین دلیل نمی‌توان آن را محو و نابود کرد. او افزوده که هر کس چنین وعده‌ای می‌دهد افکار عمومی را گمراه می‌کند.
در همین رابطه «فارن افرز» نیز با اشاره به تحولات در غزه نوشت که نه تنها حماس شکست نخورده بلکه پس از 7 اکتبر، از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. این نشریه افزود که کماکان 80 درصد از تونل‌های حماس سالم هستند و قدرت آنها پس از 7 اکتبر افزایش یافته و این چیزی است که اسرائیل آن را درک نکرده است. در نتیجه هیچ راه نظامی برای شکست حماس وجود ندارد چرا که اسرائیل به‌هیچ وجه توان مقابله با این میزان رزمنده و این تفکر فنا ناپذیر را ندارد.
می توان گفت بر پایه همین ادله بود که روزنامه عبری هاآرتص به نقل از منابعی نوشت، ارتش اشغالگر می‌خواهد پایان جنگ را پس از عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه اعلام کند. به گفته این منابع، ارتش اشغالگر تمایل دارد درخواست کاهش نیرو در محورهای فیلادلفیا و نتزاریم را مطرح کند. این منابع اشاره کردند که ارتش رژیم صهیونیستی می‌خواهد بر عملیات حمله به غزه تمرکز و راه را برای معامله مبادله اسیران باز کند. به نوشته این روزنامه عبری، ارتش اشغالگر می‌خواهد به نبرد در غزه پایان دهد، اما ملاحظات سیاسی نتانیاهو مانع است.

جستجو
آرشیو تاریخی