صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

سریالی که به حق خود نرسید

محمدرسام رضوانی

کارشناس
سینما و تلویزیون

سال ۱۳۸۷ بود که زمزمه‌های ساخت یک سریال پرستاره ایرانی دست به دست میان رسانه‌های وقت می‌چرخید و با رونمایی از اسم هر بازیگر مطرح، نقطه قوتی در جریان تبلیغات این سریال ‌به وجود می‌آمد؛ سریالی با نام اولیه «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی، کارگردان خوش‌سابقه ایرانی از سال ۱۳۸۷ ساخت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد، اما جالب این است که در سال ۱۳۹۶ این سریال در سه فصل به پایان روزهای ضبط خود رسید و فصل سوم با یک وقفه، زمانی کلید خورد که با پخش چهار قسمت از فصل اول در سال ۱۳۹۲ با یک سوءتفاهم و اشتباهی در دیالوگ که از دید بخشی از مخاطبان این سریال که توهین تلقی می‌شد یک جریان قومیتی علیه این مجموعه در کشور به راه افتاد که ناچاراً سبب توقف در پخش این سریال شد؛ سرزمین کهن یک مجموعه پرستاره و پرحاشیه‌ترین مجموعه تلویزیونی ایران به شمار می‌آید و پس از سال‌ها جدال و نهایتاً پخش دو فصل اول با عنوان جدید «سرزمین مادری» در سال ۱۴۰۲ از پلتفرم تلوبیون و شبکه سه سیما پس از رد کردن تندباد حوادث بسیار آن‌گونه که توقع می‌رفت به حق خود نرسید!
قصه سرزمین مادری قصه بر سر هویت رهی اردکانی است؛ کودکی متولد ایران، نجات‌یافته از بمباران‌های متفقین و رشدیافته در یک خانواده‌ با اندیشه توده‌ای که مورد بی‌مهری زمانه خود است؛ قصه‌ای در سه مقطع سنی و سه برهه تاریخی معاصر ایران، جنگی میان باور، اعتقاد و امید به آینده روشن داشتن. مخاطب در هر لحظه از دیدن این سریال منتظر یک اتفاق است؛ از آن دسته اتفاق‌هایی که مسیر زندگی یک فرد را تغییر می‌دهد و این‌بار ما با یک داستانی روبه‌رو هستیم که پر از مسیر‌های زندگی متفاوت است؛ بازی‌ و بازیگران در این سریال درخشان هستند و قصه همانقدر جذاب است که اگر در زمان خود با یک تبلیغات مناسب پخش می‌شد جزو سریال‌های موردانتظار آخر هفته اغلب مردم بود.
مخاطب در این سریال با کتاب تاریخ مصور کشور خود مواجه است و زندگی یک پسری که پایش در تمام اتفاقات دهه ۲۰ تا انقلاب ۵۷ باز شده را مرور می‌کند، در طول سریال حس و حال حماسه، اندوه و گاهی حیرت پابه‌پای مخاطب حرکت می‌کند. اگرچه این همه اتفاقات برای یک شخصیت غیرقابل قبول است اما زندگی پر از اتفاقات غیرممکن است. یکی از نقاط قوت این فیلم که از همان اول پیوند خوبی با مخاطب برقرار می‌کند بازی باورپذیر علی شادمان است که درست در قامت یک کودک تصمیم‌گیری و حرکت می‌کند. همیشه در طول تاریخ سینما و تلویزیون حاشیه‌های یک اتفاق جذابیت بسیار زیادی برای ساخت دارد که این بار هم علیرضا طالب‌زاده فیلمنامه‌ای‌ در حول اتفاقات بزرگ تاریخی را در یک شخصیت جدید خلق کرده است.
درست است که سرزمین مادری در زمان طلایی خود پخش نشد یا تبلیغات قابل‌توجهی برای شروع پخش آن صورت نگرفت، اما مخاطبان دو فصل بعد از گذشت زمانی از اتمام فصل دوم هنوز در میان اخبار‌ ضد و نقیض غیررسمی برای پخش فصل سوم آن چشم به راه هستند، امید است که بزودی لااقل با پخش و اتمام فصل سوم شاهد به اتمام رسیدن بلاتکلیفی مجموعه سرزمین مادری باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی