معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» مطرح کرد

لزوم برنامه‌ریزی تربیتی در عصر متاورس و هوش مصنوعی

غزل رضایی ثانی/ در نسل امروز جامعه ما با نسل گذشته تفاوت بسیارزیادی وجود دارد، دیگر نمی‎توان الگوهای تربیتی سابق را برای دانش آموزان امروزی اجرا کرد زیرا دانش آموزانی که با دنیای دیجیتال بزرگ شده‌اند نگاه متفاوتی به پیرامون خود دارند. در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحقیقات انجام شده روی نسل متفاوت امروز بیان کرد: تاکنون پایش‌ها و غربالگری‌های زیادی انجام شده است. به عنوان مثال تاکنون شش میلیون نفر از دانش آموزان ما از طریق سامانه «نماد» غربالگری شدند. ما تا کنون پایه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم را غربالگری کردیم.
وی افزود: امروزه دانش آموزان ما در فضایی زیست می‌کنند که معلم، مربی، مشاور و معاون وزیر در آن فضا زیست نمی‌کنند؛ بنابراین دانش آموزان انتقاد می‌کنند که چرا به ما برچسب می‌زنید مثلاً به آن‌ها می‌گوییم که نسل z، نسل آلفا و… هستند. در صورتی که دانش آموزان ما نسبت به گذشته چند ویژگی منحصر به فرد دارند. اولاً اینکه از لحاظ تحلیلی دانش آموزان امروز ما تحلیلگر هستند. دوم اینکه فضای اجتماعی و تکنولوژی دانش آموزان رشد زیادی کرده و طبیعتا روی رشد آن‌ها تأثیر گذار بوده است. در آخر اینکه نسل امروز جمع‌بندی و تجزیه کردن مسائل را بهتر انجام می‌دهند، با این تفاسیر اینها ویژگی‌های خوب و نقاط قوت نسل امروز است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از عافیت طلبی دانش آموزان نسل امروز گفت: در کنار همه مزایایی که نسل امروز دارد، آفتی که دانش آموزان ما را تهدید می‌کند عافیت طلبی است. در زمان دانش آموزی نسل‌های قبلی اگر یک دانش آموز  می‌بایست برای تکالیف خود به منابع و مطالعاتی دست پیدا کند سختی‌های زیادی را متحمل می‌شد و در نهایت هم شاید به هدف خود نمی‌رسید. اما امروز که معلمان درس می‌دهند، دانش‌آموزان بلافاصله با یک جست‌وجوی ساده به اطلاعات کامل‌تری دست می‌یابند.

میانگین حضور دانش آموزان در فضای مجازی روزانه دو ساعت است
پورثانی با اشاره به میزان حضور روزانه دانش‌آموزان در فضای مجازی توضیح داد: برخی از آمارها می‌گویند دانش آموزان ما دو ساعت در روز در فضای مجازی هستند و برخی از آمارها هم می‌گویند که پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گیمر در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال داریم. اگر همه این آمارها را کنار هم بگذاریم به این جمع‌بندی می‌رسیم که امروز دانش آموزان ما دوز راحت طلبی و عافیت طلبی‌شان افزایش پیدا کرده و عمده علت آن فضای اجتماعی و خانواده است. تفکراتی که برخی از خانواده‌ها به واسطه تک فرزندی دارند به این شکل است که نکند اتفاقی برای فرزندشان بیفتد، از این‌رو حساسیت بیشتری روی آن‌ها دارند. همین حساسیت‌ها موجب شده نسل متفاوتی ببینیم.
وی تأکید کرد: در فضای هوش مصنوعی، فضای متاورس، بازی‌های رایانه‌ای و به طور کل دنیای امروز برنامه ریزی تربیتی برای دانش آموزان مقتضیات خودش را دارد. از این رو طراحی پارک دیجیتال و کافه دخترانه از سوی معاونت فرهنگی و پرورشی با همین هدف است تا ما بتوانیم وارد فضای دانش آموزان امروزی شویم زیرا به عنوان مسئولان نظام آموزشی حضور کمی در این محیط‌ها داریم. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که برای کاهش خشونت در مدارس چه برنامه‌ای از سوی معاونت شما طراحی شده است؟ گفت: در سال‌های اخیر خشونت در مدارس کاهش پیدا کرده زیرا جامعه و پدر و مادر تنبیه بدنی را در مدرسه نمی‌پذیرند و این نسبت به قبل کم رنگ‌تر شده است. نکته دیگر برخوردهای جدی آموزش و پرورش با معلمان و کارکنانی بود که دست به خشونت زده بودند.
وی افزود: ما باید در آموزش و پرورش به فکر افزایش انگیزه‌های درونی به دانش آموزان باشیم باید بحث تنبیه بدنی آنقدر در فضای رسانه‌ای قبیح شود تا کسی جرأت انجام آن را نداشته باشد. البته امروزه فضای فرهنگی و رسانه‌ای در این‌باره قوی شده و افراد کمتری از فرهنگیان مرتکب چنین تخلفی می‌شوند. اگر تخلفی هم صورت بگیرد آموزش و پرورش با آنها برخورد خواهد کرد. ما باید تمام تلاشمان را برای ایجاد پیوند میان مسائل پرورشی و مسائل آموزشی داشته باشیم.
پورثانی درباره اینکه هر دانش آموز کارنامه رشدی دریافت خواهد کرد گفت: به زودی به هر دانش آموز کارنامه رشدی تعلق خواهد گرفت. این طرح در حال نگارش است و مرکز سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش قول داده امسال کارنامه رشدی دانش آموزان را نگارش کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: امروز گارد آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی و انقلابی جهت رشد دانش آموزان باز است، زیرا معتقدیم کار تعلیم و تربیت صرفاً مسئولیت یک دستگاه نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی