پیوند انقلاب و هنر در نمایشگاه نقاشی هنرمند برزیلی

موزه انقلاب اسلامی آثاری از ژوائو آبیدو گالوائو، نقاش برزیلی را در گالری «فکه» به نمایش گذاشته است.
نقاشی‌های این هنرمند برزیلی به روابط جدید نیروها در جهان امروز اشاره می‌کند؛ جایی که تاریخ تکرار می‌شود و انقلاب و هنر به هم می‌پیوندند.
 این نمایشگاه که «هنر و انقلاب» نام دارد، با محوریت روابط جدید نیروها در جهان؛ حاکمیت انقلاب هنر و حاکمیت هنر انقلاب تدارک دیده شده و مشتمل بر 9 اثر هنری است که همگی روی پارچه نقاشی شده‌اند.
این آثار تکنیک نقاشی ترکیبی روی پارچه هستند که تمام آنها در ابعاد ۳۰۰ در۳۰۰ سانتی‌متر کشیده شده‌اند.
ژوائو آبیدو گالوائو در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: دنیای هنر با دنیای سرمایه‌داری متفاوت است و هنر هیچ‌گاه نمی‌تواند تحت کنترل باشد. این افتخار بزرگی است که اینجا بتوانم هنر خود را به دوستان گرامی‌ام نشان دهم.
نقاشی‌های این هنرمند انقلابی به روابط جدید نیرو‌های ضد استکبار در جهان امروز اشاره می‌کند؛ جایی که تاریخ تکرار می‌شود و انقلاب و هنر به یکدیگر پیوند می‌خورند.
آثار نمایش ‌یافته در این نمایشگاه روی پارچه‌هایی با ابعاد بزرگ و به‌ واسطه ترکیب رنگ‌های گوناگون با یکدیگر خلق شده‌اند.
هر اثر به طور متوسط از امتزاج محدود دو الی سه رنگ ساخته شده و ترکیب تضادگونه رنگ‌ها حاکی از ارتباط و برخورد متقابل توأمان آنهاست.
«ژوائو آبیدو گالوائو» آثار نمایش ‌یافته در این نمایشگاه را به صورت اختصاصی برای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خلق کرده و تمامی آنها را به این موزه اهدا کرده است. بر این اساس مجموع آثار اهدایی از سوی این هنرمند 20 اثر است که به دلیل محدودیت فضای گالری فکه، 9 اثر آن در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است.
«ژوائو آبیدو گالوائو» هنرمند استکبارستیز اهل کشور برزیل معتقد است که اکنون هنر در جهان در انقیاد لابی‌های صهیونیستی قرار دارد و توسط این لابی‌ها کنترل می‌شود.
ژوائو آبیدو گالوائو ‏عاشق ایران است و این ملت آزاده را دوست دارد. این هنرمند اعتقاد دارد که روح آزادگی در ایران موج می‌زند. او از ایران، هنرمندان و ‏رزمندگانش را دوست دارد و معتقد است رزمندگان ایران برای حفظ ‏کشور جانبازی کرده‌اند، به همین علت به روش و شیوه هنرمندانه ‏خودش امپریالیسم و صهیونیسم را به نقد کشیده است. خوب که دقت ‏می کنید متوجه می‌شوید این تازه اول راه مبارزه با صهیونیسم و ‏امپریالیسم است که در قالب هنر بیان شده است. بی‌شک فردای دنیا ‏بیش از این به نمایشگاه ضد امپریالیسم و ضد صهیونیسم تبدیل خواهد ‏شد.

سبک انتزاعی آثار ژوائو آبیدو گالوائو
عبادی، مسئول امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس در مورد تعداد آثاری که ژوائو آبیدو گالوائو به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اهدا کرده است، اظهار کرد: این هنرمند برزیلی ۲۰ اثر را فقط برای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خلق کرده است اما ما ۱۰ اثر را انتخاب کردیم، چون امکان قرار دادن طرح‌های بیشتر را نداشتیم.
وی در مورد رنگ‌های استفاده شده در آثار این هنرمند گفت: ترکیب‌بندی رنگ‌های آثار این هنرمند برزیلی نیز به ‌نوعی بیانگر احساسات درونی او هستند. وی در کارهای جدید خود از رنگ‌های سبز و قرمز و در کارهای قدیمی‌ترش از رنگ‌های سفید و سیاه استفاده کرده است.
مسئول امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: ژوائو آبیدو گالوائو لبه‌های این پرچم را با الهام از چفیه فلسطینی بافته است. سبک هنری ژوائو آبیدو گالوائو در طرح‌هایش سبک «انتزاعی» است که آنها را تحت‌تأثیر هنرمندی امریکایی به نام جکسون پولاک کشیده است.
گفتنی است نمایشگاه «هنر و انقلاب» تا 5 تیرماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان جهت بازدید از آن می‌توانند به نشانی میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گالری فکه مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی