صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

یک سال پس از اسدالله اسدی، حمید نوری هم با پیگیری دستگاه دیپلماسی آزاد شد و به کشور بازگشت

به یاد شهیدان دیپلماسی عزت، به وقت حقارت منافقین

کابوس‌های دومینو‌وار دست‌بردار منافقین نیستند. به فاصله چند روز پس از حمله پلیس فرانسه به مقر این گروهک تروریستی در پاریس و بازداشت 3 نفر از اعضا، حالا آنها متحمل شکست مهلک‌تری شده‌اند که می‌تواند خط پایانی بر فعالیت‌ و اثرگذاری این گروه در خارج از کشور باشد.
روز گذشته کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران از آزادی حمید نوری و بازگشت او به کشورمان خبر داد؛ موفقیتی که غریب‌آبادی آن را مرهون تلاش‌های قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه بخصوص شهید حسین امیرعبداللهیان دانست.
همچنین دولت عمان نیز اعلام کرد که در نتیجه درخواست ایران و سوئد برای میانجیگری در پرونده زندانیان موجود در دو کشور، تلاش‌های عمان منجر به توافق میان دو طرف برای تبادل زندانیان شد و در نهایت زندانیان دو طرف از تهران و استکهلم به مسقط انتقال داده شدند تا اقدامات لازم برای بازگشت آنها به کشورهایشان انجام شود.

پایان 1680 روز اسارت
تیرماه سال 1401 بود که دادگاه سوئد با صدور حکمی، حمید نوری، شهروند ایرانی را که با اتهامات بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت این کشور به سر می‌برد، به حبس ابد محکوم کرد و در ادامه این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر و دیوان‌عالی سوئد نیز تأیید شد. حمید نوری آبان‌ماه سال ۹۸ در پی تلاش‌های گروهک تروریستی نفاق، به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر شد و در حالی که اتهامات وارده از سوی منافقین را رد کرده بود، پس از 92 جلسه دادگاه در طول 9 ماه، در سال 1401 به حبس ابد محکوم شد.
محرومیت از دیدار با خانواده، محرومیت از تماس تلفنی با ایران و اعضای خانواده، عدم دسترسی به پزشک جهت معالجه چشم و حضور در سلول انفرادی که تا آخرین روز اسارت ادامه داشت، شکنجه‌هایی بود که توسط سوئد روی حمید نوری اعمال می‌شد.

ناکامی پروژه سوئدی
شهید رئیسی از جمله چهره‌هایی بود که به دلیل سابقه درخشان در برخورد قاطعانه با منافقین، آماج حملات و تخریب‌های این گروه تروریستی قرار داشت. دشمنی منافقین با شهید رئیسی و تلاش برای تخریب چهره او از یک‌سو و هدف تعریف شده برای سوئد مبنی بر وادار کردن ایران به آزادی یا تبادل تبعه سوئدی (احمدرضا جلالی) که در سال 95 دستگیر و به جرم جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شده بود از سوی دیگر، باعث کلید خوردن پروژه بازداشت، محاکمه و محکومیت حمید نوری شد، اما همزمان با اعلام خبر آزادی حمید نوری از سوی طرف ایرانی، نخست‌وزیر سوئد نیز اعلام کرد دو تبعه سوئدی که به جرم جاسوسی علیه ایران در بازداشت بودند، آزاد شده و در راه سوئد هستند. طبق اعلام نخست‌وزیر سوئد، یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو تبعه سوئد بودند که با حمید نوری تبادل شدند و خبری از تبادل احمدرضا جلالی نبود. فلودروس و عزیزی به ترتیب در سال‌های 1401 و 1402 به جرم جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران توسط نهادهای امنیتی کشورمان بازداشت شدند.

تداوم خدمت شهید امیرعبداللهیان
بدون شک آزادی حمید نوری که از سال 98 در زندان‌های انفرادی سوئد به سر می‌برد، یکی از نقاط درخشان کارنامه دیپلماتیک دولت سیزدهم به شمار می‌رود، بخصوص اگر به این نکته توجه داشته باشیم که دستگاه قضایی سوئد با صدور حکم حبس ابد برای نوری، به دنبال تبادل او با احمدرضا جلالی بود. همچنین گروه تروریستی منافقین به عنوان عاملان اصلی بازداشت و محاکمه حمید نوری، با آزادی او رشته‌های خود را پنبه می‌بینند، چه آنکه در خرداد‌ماه سال گذشته در اتفاقی مشابه، اسدالله اسدی نیز که به جرم واهی اقدام علیه منافقین بازداشت و محاکمه شده بود، پس از 5 سال اسارت در بلژیک، با تلاش دستگاه دیپلماسی به ایران بازگشت.

 

برش

پیام حمید نوری به منافقین:
من تهران هستم، شما بدبخت‌ها کجا هستید؟

حمید نوری، شهروند ایرانی به اسارت گرفته شده در سوئد عصر دیروز با استقبال خانواده خود و تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه و قوه قضائیه وارد ایران شد. نوری پس از بازگشت به کشور، از خانواده، مردم ایران و دست‌اندرکاران تشکر کرد و گفت: پرونده بسیار سخت و پیچیده و مهم و حساس و پراضطراب و پردلهره‌ای بود و زحمات فراوانی کشیده شد. دعاهایی که خانواده‌ام و مردم عزیز و دوستانم و همکاران کردند، یقین دارم که مؤثر بوده و خدا کمک کرد.
این شهروند ایرانی ادامه داد: پیام اول من تشکر است. خدا از شما قبول کند و اگر کاری کردید، به خاطر خدا انجام دادید و خدا از شما قبول کند. حمید نوری در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به تلاش‌های متعدد رژیم صهیونیستی و منافقین در محکومیت او گفت: یک پیام کوتاه هم برای تروریست‌ها، منافقین و در رأس آنها اسرائیل کودک‌کش که به این پرونده خیلی دلخوش کرده بود دارم.
نوری با اشاره به آوارگی منافقین در کشورهای اروپایی گفت: من حمید نوری و در آستانه عید قربان، عید غدیر و روز عرفه در تهران هستم. شما دل‌خوش کرده بودید، اما شما بدبخت‌ها کجا هستید و من کجا هستم؟! شما می‌گفتید که خداوند هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند ولی دیدید که خداوند من را در روز عرفه آزاد کرد.
نوری با بیان اینکه «بار دیگر از تمام افرادی که برای آزادی من زحمت کشیدند، تشکر و قدردانی می‌کنم» در بخشی از صحبت‌های خود در مورد شهید رئیسی نیز گفت: آقای رئیسی خیلی زحمت کشیدند، پیگیر پرونده بودند و من به ایشان علاقه و وابستگی شدیدی داشتم.
او در ادامه گفت: من در سلول انفرادی بسیار تلاش کردم که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته شرکت کنم و به حاج آقا رئیسی رأی بدهم، حتی سفارت در این زمینه با من همکاری می‌کرد و من به آنها گفتم اگر صندوق رأی نیاورید تا من رأی بدهم دیگر با شما ملاقات نمی‌کنم. من در انتخابات شرکت کردم و به آقای رئیسی رأی دادم. نوری در پایان گفت: ان‌شاءالله که لیاقت داشته باشیم ادامه‌دهنده راه شهدا از جمله شهیدان رئیسی و سلیمانی باشیم.

عصبانیت اپوزیسیون از آزادی حمید نوری
آزادی حمید نوری از اسارت سوئد که بیانگر اقتدار جمهوری اسلامی و دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است، به همان میزانی که اقتدار ایران را به رخ سوئد و رژیم صهیونیستی کشید، موجب عصبانیت شدید جریان اپوزیسیون و رسانه‌های وابسته به این جریان شد.
در همین رابطه مجری شبکه تروریستی اینترنشنال، خبر آزادی حمید نوری را شوکه کننده خواند و گفت: نباید ساکت ماند و دولت سوئد باید زیر سؤال برود.
دیگر رسانه‌های وابسته به جریان ضدایرانی نیز در واکنش‌هایی مشابه، عصبانیت خود از موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی را با انتقاد از دولت سوئد نشان دادند. مصی علینژاد از چهره‌های رسانه‌ای ضدانقلاب نیز آزادی حمید نوری و بازگشت او به کشورمان را نشانه‌ای از تقویت جمهوری اسلامی ایران دانست.
تعدادی از افراد وابسته به گروه تروریستی منافقین نیز عصبانیت خود را با برگزاری یک تجمع چند نفره در استکهلم پایتخت سوئد نشان دادند. حامد اسماعیلیون هم که پیش از این از حامیان اقدامات ضدبشری سوئد علیه حمید نوری بود، آزادی شهروند ایرانی را لکه‌ ننگی در رفتار دولت سوئد دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی