صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

استقبال مردمی از  «#یادگار _ ابراهیم»
با آنکه حدود یک ماه از شهادت رئیس‌جمهور فقیدمان و هیأت همراه ایشان می‌گذرد، اما هنوز هم فضای مجازی تحت‌تأثیر خدمات ایشان است. در همین رابطه هشتگی با عنوان «#یادگار _ ابراهیم» ترند شده، هشتگی که بهره‌برداری و آغاز ۱۰۹ طرح سفر رئیس جمهور شهید کشورمان با عنوان طرح «یادگار ابراهیم» را در زمینه‌های مختلف عمرانی یادآور می‌شود. در همین رابطه توئیت‌های مختلفی اطلاع‌رسانی شده و از سوی کاربران بازنشر می‌شود؛ یکی از کاربران در همین رابطه نوشته: «بهره‌برداری طرح ویژه آبرسانی مشهد با اثربخشی ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه از کارهای خوب دولت شهید ابراهیم رئیسی است. شهید عزیز تو نیستی ولی خدمات تو هنوز هم ادامه دارد...» کاربر دیگری نیز به تحولاتی اشاره کرده که در حوزه گاز‌رسانی انجام شده، از جمله ساخت 75 کیلومتر خط تقویتی صالح آباد به تربت جام، گاز‌رسانی به 84 روستا، گاز‌رسانی به 395 واحد تولیدی صنعتی، گاز‌رسانی به 95500واحد طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان، آغاز طرح جایگزینی 250 هزار بخاری کم مصرف با هدف صرفه‌جویی 2 میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی که همه موارد یاد شده با صرف بودجه هشت هزار میلیارد تومانی انجام شده‌اند. در واکنش به خدمات مختلف دولت شهید رئیسی که در همین رابطه و در بخش‌های گوناگون کشور اجرایی شده‌اند مردم نیز با درج کامنت‌هایی اظهار قدردانی و تشکر کرده‌اند؛ یکی از کاربران نوشته: «در هر گوشه‌ای‌ از کشور، شاهد به سرانجام رسیدن طرح‌‌هایی هستیم که یادگار ابراهیم هستند! به عنوان نمونه، طرح‌هایی که‌ این روزها در خراسان رضوی افتتاح شدند...» کاربر دیگری نوشته: «دولت یادگار ابراهیم در ۳ سال گذشته با اتخاذ دیپلماسی عزت، اقتدار جمهوری اسلامی را جهانی کرد. عملیات بی‌سابقه و بی‌نظیر وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی نشان داد دولت انقلابی‌اش هر متجاوزی را پشیمان خواهد کرد.» فرد دیگری نوشته: «آقای رئیسی فعل «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» را حذف و ثابت کرد با خدمت خالصانه میشه برای ایران بهترین اتفاق‌ها را رقم زد که یکی از آن اتفاقات خوب، افتتاح نخستین مرکز پرتودهی در خراسان‌رضوی و بیمارستان ۳۲ تخت‌خوابی در شهرستان زاوه تربت حیدریه است.»

نوشته‌های کاربران درباره روز عرفه
امروز مصادف با یکی از بزرگ‌ترین مناسبت‌های دینی ما مسلمانان، روز عرفه است، از همین رو کاربران شبکه‌های اجتماعی، توجه ویژه‌ای به فرارسیدن عید قربان نشان داده‌ و نگذاشته‌اند که تحت تأثیر حال و هوای انتخاباتی این روزهای فضای مجازی، لزوم یادآوری اهمیت این روز در شبکه‌های اجتماعی فراموش شود. زهرا، یکی از کاربران شبکه ایکس در همین رابطه نوشته: «این روز سرآغازی است بر واقعه عاشورا و حماسه عاشوراییان.» کاربر دیگری نوشته: «هرسال به روزهای عرفه که نزدیک می‌شیم به خاطر می‌آورم که سه سال عرفه را کربلا بودم. چه روزهای خوبی بود. درست است که هوا بیش از حد گرم بود، هتل پیدا نمی‌کردیم و مجبور بودیم دو روز در خود حرم بمانیم تا جایی برای اسکان‌مان پیدا شود اما همه آن روزها عجیب خوب بود. به همه شما پیشنهاد می‌دهم اگر تا به حال عرفه را کربلا نبوده‌اید حتماً یک بار امتحان کنید.» فرد دیگری یادآور شده: «دعای عرفه امام حسین(ع) به این روز با عظمت جلوه‌ای دیگر داده است. از طلب مغفرت برای خواهران و برادران دینی خود و پیروزی مظلومان غزه غافل نشوید.»

تعریف منتقد سینما از فیلم بلاگر فلسطینی
یکی از پست‌هایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و همچنان می‌چرخد، فیلم کوتاهی از یک بلاگر اهل غزه است که با عنوان «حامدا شو» فعالیت دارد. این بلاگر تا قبل از آغاز طوفان الاقصی مشغول معرفی و تبلیغ رستوران‌های محل زندگی‌اش بوده اما حالا و در بین ویرانه‌های غزه و آنچه که رژیم صهیونیستی بر سر فلسطینی‌ها آورده، به فعالیت خود در فضای مجازی سر و شکلی مردمی داده و در تلاش برای حفظ روحیه هموطنان خود است. سعید مستغاثی، منتقد سینما ضمن بازنشر فیلمی از این بلاگر که او را در حال پخت اسپاگتی، آن هم در حجمی زیاد و برای پخش میان کودکان و نوجوانان جنگ‌زده غزه نشان می‌دهد، نوشته: «این بهترین فیلم کوتاهی است که تاکنون دیده‌ام. این ویدیوی 85 ثانیه‌ای از صفحه یک بلاگر اهل غزه با عنوان«حامدا شو» است که پیش از جنگ، غذای رستوران‌ها را تبلیغ می‌کرد و حالا تمام‌قد برای بچه‌های غزه انواع غذاهای مختلف را تهیه کرده و بین آنها پخش می‌کند. فیلم به لحاظ ریتم و تدوین عالی است. این ریتم تند و سریع با کات‌های تکان‌دهنده، فضایی تعلیق‌آمیز ایجاد نموده که وقتی در انتها به آن آرامش و نماهای دلپذیر از غذا خوردن بچه‌ها می‌رسد، گویی آبی بر آتش ایجاد شده درون نماها، ریخته می‌شود و به قول هیچکاک همه پتانسیلی که با عناصر سینمایی تا آنجا در تماشاگر ایجاد شده بود، به یک باره تخلیه می‌‌شود و مخاطب همراه بچه‌ها به قرار و مداری تماشایی می‌رسند.» این منتقد سینما ضمن تشریح فیلم بلاگر فلسطینی از منظر سینمایی به فصل آخر فیلم اشاره کرده و نوشته: «در فصل آخر فیلم، دنیایی از سینما و هنر بروز می‌کند، آنجا که شاهد تقسیم غذا بین بچه‌ها هستیم و لذتی که می‌برند و لبخندی که بر لبانشان نقش می‌بندد و شادی‌های کودکانه‌شان در آن محیط خشن و مرگبار شاید دلنشین‌ترین سکانس تاریخ سینما باشد. سکانسی واقعی و تکان‌دهنده....»

جستجو
آرشیو تاریخی