صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

اخبار

پرتاب دو ماهواره تا یک ماه آینده
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تا یک ماه آینده دو ماهواره به عنوان نخستین ماهواره‌ها در سال جدید به فضا پرتاب می‌شوند.
حسن سالاریه در گفت‌وگو با مهر افزود: در سه سال گذشته در صنعت فضایی ۱۲ پرتاب صورت گرفت که ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بود. تا پایان دولت سیزدهم پرتاب‌های متعددی خواهیم داشت و تا یک ماه آینده، دو پرتاب در دستور کار داریم.وی افزود: به احتمال زیاد پرتاب مداری بلوک انتقال مداری سامان و پرتاب یک ماهواره تحقیقاتی را داریم که ان شاء الله تا یک ماه آینده صورت می‌گیرد. سالاریه درباره کاربری این دو پرتاب گفت: یکی از ابزارهای قطعی مورد نیاز برای انجام مأموریت‌های فضایی چه به منظور قرار دادن ماهواره‌های مخابراتی در مدار و چه اکتشافات فضایی برای انجام مأموریت‌های اعماق فضا مانند ماه‌نشین و مریخ نورد، در اختیار داشتن بلوک‌های انتقال مداری با قابلیت اطمینان بالاست. وی افزود: سامانه بلوک انتقال مداری، سامانه واسطی برای قراردادن ماهواره‌ها در مدارهای بالاست که با هدف کاهش هزینه و اجتناب از ساخت حامل‌های غول‌پیکر و مصرف سوخت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساخت پارچه‌ کاهنده دمای بدن
محققان در تلاش برای مقابله با افزایش امواج گرما ناشی از تغییرات آب و هوایی، پارچه پوشیدنی SSHF را ساخته‌اند تا با گرمای شدید بویژه در محیط‌های شهری مقابله کند.
به گزارش ایسنا، این پارچه، به طور انتخابی تابش مادون قرمز میانی را از طریق یک پنجره اتمسفر خاص ساطع می‌کند و به طور قابل توجهی جذب گرما از محیط را کاهش می‌دهد. پارچه‌های پیشرفته در پوشاک، طراحی ساختمان، ماشین و نگهداری مواد غذایی کاربرد دارد. پارچه SSHF دارای سه لایه است: یک لایه رویی که اجازه می‌دهد تا گرما به اتمسفر فرار کند، لایه میانی ساخته شده از نانوسیم‌های نقره‌ای که مانع از ورود گرما می‌شود و یک لایه پایینی که گرما را از پوست به لایه میانی منتقل می‌کند و می‌تواند به عنوان یک سیستم خنک‌کننده غیرفعال برای تکمیل سیستم‌های گران‌تر و انرژی‌بر عمل کند.

آزمایش فناوری خودران تسلا در چین
شانگهای اجازه داده ۱۰ خودروی تسلا پیشرفته‌ترین نرم‌افزار خودران این شرکت را آزمایش کنند تا مسیر راه‌اندازی این سرویس در چین فراهم شود.
به گزارش مهر، اجرای موفقیت‌آمیز نرم‌افزار کاملاً خودران به تسلا اجازه می‌دهد با رقبای داخلی خود در چین بهتر رقابت کند و ممکن است بزرگترین بازار خودروی جهان را به میدان جنگی برای خودروهای با دستیار راننده که ارزان‌تر هستند، تبدیل و از سوی دیگر جنگ قدرت را تشدید کند.
تسلا ۴ سال قبل نرم‌افزار کاملاً خودران اشتراکی خودروهایش را با چند قابلیت محدود در چین عرضه کرد. اما در آوریل سال‌جاری میلادی ایلان ماسک بدون برنامه به پکن سفر کرد و کارشناسان تخمین می‌زدند هدف سفر او مذاکره درباره راه‌اندازی قابلیت کاملاً خودران است. در ماه مه ‌اعلام شد تسلا تصمیم دارد نرم‌افزار کاملاً خودران را در چین ثبت کند. این درحالی است که شرکت تصمیم داشت فناوری مذکور را در سال‌جاری میلادی راه‌اندازی کند. در همان ماه، رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند تسلا مشغول ساخت کارخانه‌ای در شانگهای است تا باتری‌های Megapack خود را در آنجا بسازد و از سوی دیگر از تعهد این شرکت به سرمایه‌گذاری در چین استقبال کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی