صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

فعالان فاوا با تقدیر از شهید جمهور خواستار شدند

هدفگذاری مشخص برای توسعه اقتصاد دیجیتال

گروه  فناوری / اعضای کمیسیون تأمین تجهیزات کالای فاوا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در یک نشست تخصصی به بررسی چالش‌های حوزه‌ آی‌تی پرداختند. در این نشست اعضای سازمان نصر با تقدیر از تلاش‌های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید در توجه به حوزه فاوا، یادآور شدند: دولت مردمی بسیاری از راه های توسعه فاوا را هموار کرد. این اعضا  در ادامه نشست خواستار ادامه راه شهید جمهور در حوزه فناوری شدند و خواسته‌های خود را از دولت آینده به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال و رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری و ارزی عنوان کردند.
سهیل ترکان، عضو کمیسیون تأمین تجهیزات کالای فاوا سازمان نصر با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه گفت: در این برنامه برای اقتصاد دیجیتال در ایران هدفگذاری مشخصی انجام شده است. بر همین اساس در پایان اجرای برنامه هفتم، سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ایران باید از 7 درصد به 15 درصد برسد. وی افزود: برای رسیدن به اهداف برنامه، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب ضروری است تا بتوانیم شاهد توسعه این بخش باشیم.
به گفته ترکان، یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز، تخصیص ارز در زمان مناسب و وجود زمانبندی در زنجیره دریافت ارز است. محمد متشرعی، عضو کمیسیون تأمین تجهیزات کالای فاوا سازمان نصر هم خواستار ایجاد شرایط مناسب‌تر برای فعالان صنف فاوا به منظور ورود به حوزه تولید شد. وی همچنین با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: درحال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر اقتصادی نسبت به حوزه آی‌تی بسیار سودآورتر است در حالی که حوزه تکنولوژی می‌تواند بازگشت سرمایه مناسبی داشته باشد. متشرعی یادآورشد: با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو امیدواریم این موضوع مورد توجه رئیس‌جمهور آینده قرار بگیرد.
مسعود شکرانی، رئیس کمیسیون تأمین تجهیزات کالای فاوا سازمان نصر تهران هم در این نشست گفت: اثرات برخی چالش‌های صنعت آی‌تی صرفاً گریبانگیر بخش خصوصی نخواهد شد و در صورت نبود توجه کافی، این امکان وجود دارد که بخش دولتی نیز از آنها متضرر شود. وی همچنین خواستار توجه بیشتر دولت آینده به تأمین بموقع تجهیزات آی‌تی برای همه بخش‌های کشور شد و نسبت به ورود کالای آی‌تی قاچاق و تولد روزانه مجوزها هشدار داد.
وی یادآور شد: با توجه به رشد حوزه اقتصاد دیجیتال در جهان و ایران، اهمیت کالاهای مرتبط با حوزه آی‌تی به اندازه اقلام اساسی خوراکی و درمانی افزایش پیدا کرده است.

استارتاپ‌ها محیط مناسب رشد می‌خواهند
معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تلاش‌های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور شهید در حوزه فناوری و استارتاپ‌ها را قابل تقدیر دانست و یادآور شد: دولت آینده باید مسیر دولت سیزدهم را ادامه دهد. علی اکبر حدادی هرندی در ادامه از تسهیل کسب و کارهای نوین و ایجاد محیط مساعد برای رشد کسب و کارهای نوآور به عنوان یکی از انتظارات کسب و کارهای نوآور از رئیس‌جمهور آینده یاد کرد.
وی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به پیشرفت های این حوزه در دولت سیزدهم خواستار توجه بیشتر به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور شد و تنها راهکار را توسعه پوشش شبکه‌های پرسرعت اینترنت در سراسر کشور، بهبود کیفیت و سرعت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های مخابراتی مانند شبکه ملی اطلاعات دانست. وی توجه به توسعه دولت الکترونیک و خدمات دیجیتال را از دیگر انتظارات استارتاپ‌ها عنوان کرد و یادآور شد: در این مسیر باید به دنبال افزایش دسترسی و کیفیت خدمات دولتی آنلاین، ساده‌سازی فرآیندهای اداری و کاهش بروکراسی و تقویت امنیت و حفاظت از داده‌های شخصی بود.
وی ایجاد محیط مساعد برای رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور، حمایت از نوآوری و تحقیق و توسعه فناورانه و ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر ضرورت‌ها دانست. این فعال حوزه فناوری اطلاعات و هوشمند کسب‌وکار همچنین بر تقویت مهارت‌های دیجیتال در جامعه تأکید و خاطرنشان کرد: توسعه آموزش‌های مهارت‌های دیجیتال در مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به تغییراتی که بعد از کرونا در سراسر دنیا ایجاد شد، جزو مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی