صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هفت - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

تاکسی اینترنتی برای اهدای خون
۱۴ ژوئن روز جهانی اهدای‌خون است. این روز به مناسبت تولد کارل لندشتاینر، کاشف گروه‌های خونی و بنیان‌گذار انتقال خون مدرن، نام‌گذاری شده است. دیروز بسیاری از کاربران فضای مجازی به موضوع اهدای خون پرداختند و حتی یکی از سکوهای تاکسی اینترنتی اعلام کرد، به مناسبت روز جهانی اهدای خون، تخفیف ۳۰ درصدی برای تسهیل رفت‌و‌آمد اهداکنندگان به مراکز انتقال خون در نظر گرفته است. کاربری نوشت: «بچه‌ها واقعاً خون دادن یکی از قشنگ‌ترین کارهایی هست که می‌تونیم انجام بدیم. با یه حرکت کوچیک می‌تونیم باعث نجات جان یه آدم بشیم. فکر کن! شاید یه قطره خون تو، زندگی یه نفر دیگه رو ادامه بده.»
 
روایت همسر بشیر بی آزار از دستگیری این فعال رسانه ای
ویدئویی از نخستین مصاحبه دکتر زهرا کاظمی صالح، همسر بشیر بی‌آزار با تلویزیون ایران منتشر شده و دربخشی از صحبت های خانم کاظمی صالح، که در صفحه حسین سرشار استوری شده ، او روایت دستگیری همسرش را اینگونه تشریح می کند: «حدود دو سال و نیم است که به همراه همسر و دو فرزندم در فرانسه زندگی می کنیم. چند هفته قبل، احضاریه از پلیس به دست ما رسید و بی آنکه توضیحی در آن ذکر شده باشد، بشیر را احضار کردند. منم نیز همراه ایشان رفتم و مأموران  بعد از دو ساعت سوئیچ ماشین را به من تحویل دادند و گفتند  به خانه بازگردم  و در ادامه پیگیر بشیر شدم، گفتند همسرم در اینجا می ماند. این اتفاق  برای من شوک عجیبی بود. حتی نگذاشتن ایشان را ببینم. با همان حال روحی بد  به خانه رفتم و با تعدادی از دوستان تماس گرفتم و به دنبال وکیل بودیم. تا آنکه آقا بشیر، شب تماس گرفتند وگفتند درزندان هستند. شوک عجیبی بود. چند صفحه  به او داده بودند با اتهاماتی  که بخاطرآن  حکم خروج از خاک فرانسه را داده بودند. در متن آن که به زبان فرانسوی بود اشاره به پست های اینستاگرام،  توئیت و ریتوئیت  به پست هایی بود که در حمایت از مردم فلسطین پخش شده بود . همسر من یک فعال رسانه ای و یک هنرمند در عرصه موسیقی وفیلمسازی است و سالها درایران در این زمینه کار کرده است. ما همه در شوک هستیم مگر این چه مسأله‌ای است؟ او در بازداشتگاهی است که افراد بی هویت در آنجا زندانی هستند و در شرایط بسیار سخت به سر می برد و با کمترین امکانات. هنوز هم منتظریم ببینیم چه اتفاقی افتاده است و توضیحی درباره  حکم خروج به ما نداده اند.»

مسئولیت شهرداری‌ها در قبال سگ های ولگرد
۲۴ ساعت پس از مرگ دردناک پسربچه 6 ساله دزفولی که به دلیل حمله سگ و مبتلا شدن به بیماری هاری، جان خود را دست داده بود، دختر ۹ ساله دیگری که در شهرستان نکا، قربانی حمله سگ شده بود، در بیمارستان جان باخت. به دنبال این اتفاق تلخ تعداد قابل توجهی از کاربران فضای مجازی با اشتراک گذاشتن ویدیوهای مربوطه از لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این خصوص نوشته‌اند و برخی بر مسئولیت شهرداری در این باره تأکید کرده‌اند. کاربری در این باره نوشته است: «آگاه‌سازی مردم از نحوه جلوگیری از گاز گرفتن سگ‌های هار و درمان در هنگام گاز گرفتن و واکسینه کردن حیوانات می‌تواند با موفقیت چرخه انتقال هاری را مختل کند. هاری سالانه باعث مرگ 59000 انسان در بیش از 150 کشور می‌شود که 95 درصد موارد در آفریقا و آسیا رخ می‌دهد!» کاربر دیگری درباره تعهد شهرداری نوشته: «وقتی سگ هار، به آدم بزرگ یا بچه حمله میکنه، مقصر و مسئول فقط و فقط شهرداری اون شهر هست. سگ بدون هاری به کسی حمله نمی‌کنه بفهمید. شهرداری باید سگ‌هایی که می‌گیره یا درست معدوم کنه(باکتامین یوتانایز کنه) یا اگر آزاد میکنه واکسن هاری بزنه.» کاربری به نام سعید هم با بازنشر ویدیویی از کودک ۶ ساله دزفولی از مسئولیت شهروندی نوشته: «اگه تو کار پرورش سگ و گربه خیابونی هستین، حال و روز این طفل معصوم قبل از مرگ رو ببینید.»

واکنش کاربران به فصل جدید «زخم کاری»
فصل سوم سریال «زخم کاری» با نام «انتقام» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان، از روز جمعه گذشته  25 خرداد ماه پخش خود را در فیلیمو آغاز کرده است. سریالی که توانست در دو فصل گذشته مخاطبان بسیاری را همراه خود کند و همچنان آنها دنبال کننده این برنامه باشند. در این فصل جواد عزتی هم ایفای نقش دارد و حضورش واکنش‌های بسیاری در فضای توئیتر داشته؛ کاربران دراین باره نوشته اند: «بازی وقتی خطرناک میشه که کسی که هیچی برای از دست دادن نداره وارد بازی میشه.» کاربردیگری نوشته: «تو زخم کاری تفاوت لول بازی جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور با مابقی بازیگرا واقعاً آزاردهنده‌است.» کاربردیگر هم به بخش موسیقی کار اشاره کرده و آورده: «کسایی که موسیقی کار کردن میدونن اگه شما یه نوازنده خوب داشته باشی، تا حد زیادی میتونه صدای بد خواننده رو کاور کنه، جوری که شنونده اصلاً متوجه فالش خوندن اون خواننده نشه.» کاربر دیگر آورده: «آقا یکی بگه این پول نروژی‌ها چقده که انقد دعوا دارن سرش؟ تا هر وقت همستر لیست شد برم میونه این دختر عمو پسرعمو‌ها رو خوب کنم دیگه انقد آدم نکشن.» کاربر دیگر نوشته« جواد عزتی تو مصاحبه هاش گفته بود که مسافرکشی و راننده تاکسی دیگری بودن رو دوست داره ولی من دوست داشتم این اتفاق تو یه سریال کمدی بیفته نه زخم کاری.»

جستجو
آرشیو تاریخی