صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

نگاهی به حیات جهادی فرمانده شهید حزب‌الله

قهرمان جنگ تموز

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار


حزب‌الله پس از شهادت طالب سامی عبدالله، وی را ملقب به «حاج ابوطالب» و متولد 1969 و اهل شهر عدشیت در جنوب لبنان توصیف کرد. شیخ هاشم صفی‌الدین،‌ رئیس شورای اجرایی حزب‌الله در مراسم تشییع پیکر «حاج ابوطالب»، وی را از قهرمانان جنگ ۳۳ روزه جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان (تموز) نامید که شهادتش پاداش خدمات ارزنده وی بوده است. رویترز به نقل از یک مقام لبنانی گفت که شهید ابوطالب ارشدترین عامل حزب‌الله بود که در هشت ماه درگیری به شهادت رسیده است. منابع امنیتی لبنان نیز تأکید کردند که ابوطالب همچون وسام الطویل، فرمانده عالی‌رتبه نیروهای نخبه رضوان حزب‌الله که در ژانویه توسط اسرائیل به شهادت رسید، از فرماندهان عالی رتبه بوده است.
ساعاتی پس از ترور (شهادت) طالب عبدالله فرمانده یگان النصر، حزب‌الله عکس‌هایی از او از جمله در کنار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و جانشینش اسماعیل قاآنی منتشر کرد که بیانگر رابطه‌ نزدیک او با فرماندهان سپاه قدس است. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد که عبدالله «یکی از ارشدترین فرماندهان حزب‌الله در جنوب لبنان» توصیف می‌شود. به گفته ارتش، «وی برای سال‌های متمادی تعداد زیادی حملات را علیه اسرائیل طراحی کرد، پیش برد و انجام داد.» ارتش اسرائیل این مرد 55 ساله را دارای «دانش و تجربه عملیاتی گسترده» نامیده است.
منابع لبنانی نیز نوشتند در اوایل دهه 90، ابوطالب برای حمایت از مسلمانان بوسنی به جبهه‌های جنگ در آن کشور شتافت و در کنار علی عزت بگوویچ در دفاع از مسلمانان بوسنی جنگید. او یکی از رهبران تاریخی مقاومت اسلامی لبنان وابسته به حزب‌الله محسوب می‌شود و فرمانده نیروهای بخش شرقی است که از شهرک بنت جبیل تا مزارع اشغالی شبعای لبنان امتداد دارد. رسانه عبری وای نت در مورد شهید ابوطالب ادعا کرد که وی فرمانده یگان «النصر» بود که مسئولیت عملیات این حزب‌ در منطقه میانی نوار مرزی جنوب لبنان با اسرائیل تا رودخانه لیتانی را به عهده داشت.
منابعی که با رویترز صحبت کردند، تأکید کردند که او فرماندهی بخش مرکزی در منطقه مرزی را برعهده داشت.
به نقل از این رسانه عبری، شهید طالب عبدالله بر بخش شرقی جنوب لبنان نظارت داشت که از آنجا موشک‌ها اغلب جلیل علیا و بلندی‌های جولان را هدف قرار می‌دادند. این شهید در زمان حمله، در پست فرماندهی خود و در حال دستور شلیک موشک به سمت کفار بلوم در اوایل عصر بود.
علاوه بر آن، از سال 2016 عبدالله فرماندهی بخش شرقی یگان النصر در جنوب لبنان، یکی از سه بخش، را برعهده داشت که در ماه‌های اخیر موشک‌هایی به سمت جلیل علیا و بلندی‌های جولان شلیک می کرد.
شهید ابوطالب همچنین رهبری یک سری حملات تلافی‌جویانه در منطقه جلیل علیا و شبعا در سال‌های اخیر، از جمله کشته شدن سربازان گیواتی در ژانویه 2015 در پاسخ به ترور جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه، فرمانده نظامی قدرتمند این سازمان، در جولان سوریه را بر عهده داشت. وای نت در ادامه مدعی شد، شهید ابوطالب در طول جنگ دوم لبنان، فرماندهی تیپ بنت جبیل را برعهده داشت که در تابستان 2006 در نبردهای سنگین علیه نظامیان واحد آغوز (واحد شناسایی ویژه‌ تیپ گولانی) در مارون الرأس شرکت داشتند. او اخیراً بر شلیک موشک در مناطق «رامیم» و «کریات شمونا» نظارت داشته و در توسعه و تولید راکت‌های سنگین از جمله «بورکان» پیشتاز بوده است.
روزنامه لبنانی الاخبار درباره این ترور نوشت که دشمن با این عملیات امنیتی-نظامی و هدف قرار دادن یکی از فرماندهان برجسته در رویارویی کنونی سبب تشدید تنش و تغییرات مهم در نوع درگیری شده است.
با وجود این، اما ارتش اسرائیل روز گذشته تأکید کرد که هیچ تصمیمی برای گسترش عملیات علیه حزب‌الله یا انجام یک حمله بزرگ علیه این سازمان شیعی اتخاذ نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی