سینمای معتمدی میراث ملی است

فرهنگی/ مراسم بزرگداشت احمــــــــــدرضـــــا معتمـــــدی فیلـــمنامه‌نویس و کارگردان سینما با حضور هنرمندان و اساتید حوزه فلسفه در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد. در این بزرگداشت افرادی همچون علی نصیریان، نظام‌الدین کیایی، پوران درخشنده، محمد آلادپوش، نازنیـن مفخم، شهاب اسفندیاری، سعیداللهی، مهوش وقاری، عزیزالله حاجی مشهدی، حسن اسلامی‌مهر، شادی احدی‌فر و حسن حسینی حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما هدف از برگزاری بزرگداشت احمدرضا معتمدی را بزرگداشت مقوله علم و دانش در کنار هنرعنوان کرد. علی نصیریان از ضرورت پشتوانه فکر و اندیشه برای کارهای هنری گفت: «کشور ما دارای شرایط فرهنگی، خانوادگی و انسانی خاصی است و اخلاق در آن اهمیت بسیاری دارد. معتمدی از لحاظ اخلاق و ادب فردی بی‌نظیر است و نکته دوم حائز اهمیت درباره او، مربوط به تفکر است‌. پشتوانه هر هنر، فکر و اندیشه است و نباید از یاد ببریم که هنرمند فردی تک بعدی نیست. بازیگری این نیست که فرد تنها نقشی را ایفا کند بلکه بازیگری یک هنراست و زمانی که شخص در این ساحت قرار می‌گیرد باید دارای پشتوانه تفکر، اندیشه و توجه به مسائل روانشناسی، اجتماعی، تاریخی و… باشد. من خود را استاد نمی‌دانم و همیشه شاگرد هستم و شاگرد همیشه برای آموختن تلاش می‌کند و ما باید به طور مداوم به دنبال یادگیری باشیم.»
این پیشکسوت بازیگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «یک بازیگر باید با حوزه ادبیات و شعر آشنا باشد، زیرا بخشی از فرهنگ کشور را این دو حوزه تشکیل می‌دهد و پشتوانه ما به شمار می‌آید. ممتاز بودن در اخلاق، فکر و اندیشه ویژگی‌های برجسته معتمدی به شمار می‌رود و پشت هرعمل ایشان فکری دقیق وجود دارد.»
پس از پخش فیلم بزرگداشت احمدرضا معتمدی، تاجبخش فنائیان کارگردان و استاد دانشگاه تهران گفت: «کارهایی که او انجام داده، تراوش فلسفه از هنر را نشان می‌دهد.
داستان‌هایی را که معتمدی می‌سازد، محتوای فلسفه اجتماعی را در خود دارد. او فردی با دغدغه‌های عمیق است. ایران یک کشور فرهنگی و با سابقه چندین هزار ساله است که از فرهنگی غنی سود می‌برد. بزرگانی چون ابن سینا، فردوسی و نظامی گنجوی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شوند. معتمدی به خوبی قرآن را می‌شناسد. او از مولوی، ابن سینا، فارابی، دکارت و هگل دارای فهمی عمیق است و همه این دانش‌ها در آثار او به صورتی شریف مطرح شده است.»
مسعود نقاش‌زاده استاد دانشگاه نیز در سخنانی از ضرورت ورود اندیشه‌ورزی به ساحت هنر گفت و اکبر جباری، پژوهشگر و استاد فلسفه تفکر معتمدی را از جنس شعر و هنر عنوان کرد. احمد مهرانفر بازیگر سینما با تأکید بر این‌که معتمدی پیش از اینکه فیلم‌ساز باشد یک فیلسوف است، افزود: «سینمای معتمدی یک میراث ملی است. سینمای معتمدی نظیر نداشته و شبیه هیچ‌کس نیست اما امروزه در معادلات ساخت فیلم، تنها گیشه دخیل است.»
پس از صحبت‌های ابوالفضل جلیلی، عبدالحسین‌زاده نماینده بنیاد ملی نخبگان نیز لوحی را از طرف این بنیاد به احمدرضا معتمدی اهدا کرد.  در پایان مراسم گنجینه احمدرضا معتمدی در موزه سینما افتتاح شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی