صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

آیا امید به مازندران برمی‌گردد

رؤیای فریدون‌کنار

زیست بوم- درنای بلژیکی همچنان منتظر بازگشت تک درنای سیبری معروف به امید است. مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: در حال حاضر رؤیا در فریدون‌کنار به سر می‌برد که امیدواریم در فصل سرما در کنار «امید» (تک درنای سیبری) قرار بگیرد. ماجرا از زمستان سال ۱۳۸۶ شروع شد. وقتی که سه درنای سیبری وارد تالاب فریدون‌کنار شدند اما یکی از درناها بر اثر شلیک گلوله شکارچیان از بین رفت. یک سال بعد در زمستان ۱۳۸۷ دو درنای سیبری باقی مانده یعنی «امید» و دیگری درنای ماده «آرزو» دوباره به فریدون‌کنار برگشتند. در آن سال نیز «آرزو» به دلیل نامعلومی از بین رفت و ناپدید شد.
درنای سیبری در معرض خطر انقراض
امید تک دُرنای سیبری که پرنده‌ای به‌شدت در معرض خطر انقراض و از خانواده «کلنگان» است. این پرنده به عنوان آخرین و تنها بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به شمار می‌رود. پس از مرگ «آرزو» از زمستان سال ۱۳۸۷، این درنا ۱۴ سال پیاپی را به‌تنهایی صدها کیلومتر پرواز و مهاجرت زمستانه می‌کند، چراکه یکی از خصوصیات درناها نوع همسرگزینی‌شان است که به‌صورت تک‌همسری هستند. اگر اتفاقی برای جفت آنها بیفتد به‌سختی دوباره امکان جفت‌یابی برایشان مهیا می‌شود.
پس از این اتفاق بود که سازمان حفاظت محیط زیست در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت یک فرد درنای در اسارت را با «امید» همراه کند. این درنا از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک به ایران وارد و در تالاب بین‌المللی فریدون‌کنار رهاسازی شد و «رؤیا» نام گرفت.
آخرین وضعیت رؤیا
غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت «رؤیا» به ایسنا گفت: فضای مناسبی را در فریدون‌کنار برای «رؤیا» مهیا کرده‌ایم، چراکه در این منطقه در مقطع کنونی آبگیری وجود ندارد و زمین‌ها زیرکشت رفته‌اند.
وی اضافه کرد: در فصل سرما برنج‌ها برداشت و به زمین‌ها آب بسته می‌شود و پهنه‌های آبی به وجود می‌آید و پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی وارد تالاب می‌شوند. اگر «امید» وارد ایران شود، «رؤیا» را در کنار او قرار می‌دهیم.
 سرنوشت رؤیا چه خواهد شد؟
۱۳ اسفند «امید» و «رؤیا» به اتفاق به سمت سیبری پرواز کردند اما ۲۱ اسفند خبر رسید که «رؤیا» بعد از ۱۵۰ کیلومتر پرواز با درنای «امید» از سفر به سیبری جا مانده و در تنکابن فرود آمده است. البته محیط زیست اعلام کرد درنای بلژیکی (رؤیا) پرورشی بوده و پیش‌بینی می‌شد که از سفر جا بماند! پس از دو روز «رؤیا» زنده‌گیری شد تا سال بعد در کنار «امید» قرار گیرد ولی سال ۱۴۰۲ «امید» برای زمستان‌گذرانی به ایران نیامد که علت آن گرمای بیش از نرمال زمستان اعلام شد. ابدالی در پاسخ به این پرسش که اگر «امید» دوباره وارد ایران نشود، سرنوشت «رؤیا» چه خواهد شد، گفت: در این صورت کمیته تخصصی تشکیل می‌شود و در این‌باره تصمیم می‌گیریم.
جستجو
آرشیو تاریخی