صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

بیش از 5 روز از شروع آتش سوزی پارک ملی کرخه می‌گذرد

ورود عدلیه به حریق عمدی در خوزستان

زیست بوم- آتش دوباره به جان مراتع و مناطق حفاظت شده خوزستان افتاد. آمار سید جمال موسویان، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان نشان داد در دو ماه اخیر بیش از ۳۰ حادثه حریق در مراتع خوزستان اتفاق افتاده است.‌
 موسی مدحجی، رئیس اداره احیای تالاب‌های حفاظت محیط زیست خوزستان هم از آتش سوزی بخش عراقی تالاب بین‌المللی هورالعظیم خبر داد. پارک ملی کرخه هم بیش از 5 روز است که می‌سوزد. تا لحظه نگارش این گزارش ۴۶ هکتار از جنگل‌های آن سوخته است.
رئیس پارک ملی کرخه از افزایش دو برابری موارد آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه از ابتدای امسال خبر داد. محمد الوندی درباره علت وقوع مکرر آتش‌سوزی در جنگل‌های شوش و کرخه، گفت: بخشی از این آتش‌سوزی‌ها در پی سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها رخ می‌دهد و دلیل تعدادی نیز نامعلوم است.
رئیس پارک ملی کرخه افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه و شوش در مساحت ۱۱۵ هکتار رخ داده است. امسال تعداد آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته بسیار افزایش داشته و بیش از دو برابر شده است.
وی اظهار کرد: تقریباً همه آتش‌سوزی‌ها توسط عامل انسانی رخ می‌دهند اما ممکن است عمدی یا سهوی باشند و معمولاً این آتش‌سوزی‌ها به دلیل شرایط طبیعی رخ نمی‌دهند.

پیگیری قضایی
رئیس پارک ملی کرخه از عمدی بودن برخی از این آتش سوزی‌ها خبر داد و گفت: در خصوص سرایت آتش از اراضی کشاورزی، شش نفر شناسایی شده‌اند و در حال پیگیری قضایی این موارد هستیم. بخشی از آتش‌سوزی‌ها هم عمدی و اقدامات تلافی‌جویانه در پی پیگیری‌های قبلی بوده‌اند که یک نفر که اقدام به آتش زدن جنگل کرده بود، شناسایی شده و پیگیری قضایی در حال انجام است.

نقش دامداران در آتش در کرخه
وی بر نقش برخی دامداران در این آتش سوزی‌ها تأکید کرد و گفت: برخی از آتش‌سوزی‌ها هم ممکن است توسط دامداران برای از بین بردن پوشش گیاهی برای تسهیل در تردد یا از بین بردن پناه گوشت‌خواران مانند گرگ انجام شود. گاهی کشاورزان هم برای از بین بردن تراکم گیاهی و جلوگیری از پناه بردن حیواناتی مانند گراز این کار را انجام می‌دهند.

ضرورت تجهیز کرخه
رئیس پارک ملی کرخه در ادامه نسبت به نبود تجهیزات لازم برای مهار آتش در کرخه گلایه کرد و بر ضرورت فراهم آوردن امکانات مهار آتش‌سوزی تأکید کرد. الوندی اظهار داشت: در شهرستان کرخه امکانات اطفای حریق چندانی در دست نیست و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی کرخه هم زیاد نیست. با فرمانداران شهرستان‌های شوش و کرخه صحبت کرده‌ایم و تصمیماتی گرفته شده است که شاید همه مشکلات را حل نکند اما با این همکاری، بخشی از مشکلات مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها حل خواهد شد.

پیش‌بینی افزایش آتش‌سوزی
وی در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل تابستان عنوان کرد: انتظار می‌رود آتش‌سوزی‌ باز هم اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان تاکنون کاه و کلش مزارع را آتش زده‌اند شاید تا حدودی انتظار تعداد موارد سرایت آتش از مزارع به جنگل کاهش یابد اما در بخش پوشش گیاهی خشک امکان افزایش تعداد و مساحت آتش‌سوزی وجود دارد.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت دارد که هفت هزار و ۵۰۰ هکتار آن پارک ملی است. پوشش گیاهی این پارک ملی گز، پده، کنار، توت خودرو، بید، کنارک و دیگر درختان است. منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه‌های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی