صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

#مثل رئیسی
«شور خوزستانی» به همراه «مثل رئیسی» از موضوعات ترند شده در فضای شبکه ایکس (توییتر) است. تعداد قابل توجهی از کاربران فضای مجازی، با این دو هشتگ، حضور پرشور در انتخابات را با خدمات شهید رئیسی گره زده‌اند. یکی از تصاویر مشترک برای توئیت‌ها، بالا بردن قرآن کریم و بوسیدن کلام‌الله مجید توسط ابراهیم رئیسی در سازمان ملل است.
کاربری به نام سید میلاد با انتشار این تصویر نوشته است: «گفت: چرا رئیس جمهور بعدی باید مثل رئیسی باشه؟! این عکسو نشونش دادم و گفتم: ببین تو امریکا وسط یه مشت اجنبی قرآن و دین خدا رو یاری کرد و بالا برد! از فرصت‌ها به نفع جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کرد با دشمن دوپهلو صحبت نمی‌کرد با صراحت مطالبه‌گری می‌کرد!» کاربر دیگری به نام پندار برای این عکس نوشته: «مثل رئیسی بودن سخت نیست اگر با قرآن و با ولایت و با مردم باشی».
تصاویر حضور شهید رئیسی در شهرستان‌های مختلف بخصوص در مناطق محروم و دورافتاده از دیگر تصاویر وایرال شده است. کاربری برای یکی از این تصاویر نوشته: «به کسی رأی می‌دیم که روز جمعه هم برای سرکشی به مردم و رفع محرومیت، آرامش رو از خودش و خانواده‌اش سلب کنه نه اینکه تازه ساعت ده بیاد دفتر ریاست‌جمهوری». کاربری به نام رها تصویری از ابراهیم رئیسی با پیشانی به عرق نشسته منتشر کرده و نوشته: «اگه مثل رئیسی به خاطر مردم عرق به پیشانی‌ات نشست وارد عرصه رقابت ریاست جمهوری بشو».
تصاویر هم‌سفره شدن شهید رئیسی با مردم، هم‌صحبتی او با نوجوانان و جوانان، در کنار تأکید بر اخلاص و ولایتمداری او از مؤلفه‌های تکرار شونده برای این دو هشتگ است. کاربری با انتشار مجموعه‌ای از این تصاویر نوشته: «ما به کسی رأی می‌دهیم که از جنس مردم باشد مثل رئیسی خاکی و بی‌ادعا.»

#اللهم عجل لولیک الفرج
از دیگر هشتگ‌های ترند شده در توئیتر، «اللهم عجل لولیک الفرج» است. کاربران برای این هشتگ از فلسطین نوشته‌اند. تصاویر و ویدیوهایی از شهدا، وضعیت بغرنج کودکان، اشک و ناله آوارگان فلسطینی، پدران و مادران فلسطینی بهت‌زده‌ای که کودکان زخمی‌شان را مستأصل به این سو و آن سو می‌کشند و... از موارد ضمیمه شده به این هشتگ است.
کاربری برای این تصاویر و هشتگ این حدیث از پیامبر رحمت، حضرت محمد(ص) را نوشته که: «خشم خداوند بر آن که به کسى ستم مى کند که یاورى جز خدا نمى یابد، سخت است.» کاربری به نام سارا نوشته:«کاش در میان اشک و ناله مظلوم‌ها، بچه‌ها، مادرها. ناگهان صدایی بیاید که بگوید، یااهلَ‌العالَم، أنا امامُ‌القائــــم؛ إنّ‌جدّی‌الحسین قتلوهُ‌ عطشانا..».

مایه خجالت و افتخار
موضوع فلسطین با محوریت قدرت و اقتدار حماس نیز در صفحات اینستاگرام داغ است.
سرباز روح‌الله رضوی از فعالان فرهنگی درباره آزادی 4 اسیر اسرائیلی نوشته: «بعد از هشت ماه بالاخره اسرائیل توانست چهارتا اسیرشو آزاد کنه، چندده نفر فلسطینی رو قتل عام کرد، چند تا تلفات داد، چند نفری از بقیه اسراش رو هم کشت تا ۴ تا اسرائیلی رو برگردونه؛ همه این دسته گل هم به کمک مستقیم امریکایی‌ها بود.
هنوز بالغ بر ۱۰۰ اسیر اسرائیلی دست بچه‌‎هاست.» وحید خضاب هم در این باره در متنی کوتاه آورده: «آزادی ٤ اسیر اسرائیلی در یک عملیات ویژه البته از حیث اطلاعاتی و عملیات میدانی یک موفقیت برای اسرائیل است.
اما در هر حال مطلب چندان مهمی نیست. چرا؟ چون اسرائیل بعد از هشت ماه و نیم جنگ بی‌سابقه توانسته جمعاً ۶ نفر از اسرایش را زنده آزاد کند و البته قریب هفتاد اسیر دیگر خود را در بمباران‌ها یا هنگام عملیات نجات کشته است.
این یعنی تقریباً هر یک ماه و نیم یک اسیر آزاد شده در حالی که اسرائیل حدود ۲۵۰ اسیر دست فلسطینی‌ها داشته.
در واقع گذشته از محقق نشدن اهداف اصلی جنگ نابودی حماس، رفع تهدید غزه، اسرا نیز با نرخ بسیار پایینی در عملیات‌های نظامی آزاد شده‌اند؛ حدود ۲.۵ درصد اسرا این رقم برای اسرائیل بیشتر مایه خجالت است تا افتخار» حامد خسروشاهی، توئیت علی صمدزاده را بازنشر کرده که در آن آمده است: «مشارکت مستقیم نیروهای امریکایی در عملیات حمله به اردوگاه النصیرات استفاده نظامی از بندر شناور ساخته شده واشنگتن در ساحل غزه و استفاده از کامیون‌های یخچالدار با پوشش کمک‌های انسانی برای رساندن نیروهای ویژه به نقطه عملیات در کنار کشتار کور مردم در محدوده عملیات فراموش نخواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی