صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و دو - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

انتشار آثاری از استاد نجیب مایل هروی

محمدکاظم کاظمی

نویسنده و شاعر

اخیراً چند کتاب مهم و ارزشمند از آثار استاد نجیب مایل هروی، از سوی بنیاد مایل هروی منتشر شده است. من چندی پیش در یادداشتی که درباره استاد مایل هروی نوشتم، اشاره کردم که یکی از دغدغه‌های استاد مایل که ایشان را از نظر روحی هم آزرده می‌دارد، منتشرنشدن شماری از آثارشان است؛ کتاب‌هایی که متقاضیان و علاقه‌مندانی دارد ولی نایاب شده است. اوضاع نابسامان چاپ و نشر و نیز عدم اهتمام بعضی از ناشران این کتاب‌ها، سبب شده است که بسیاری از این آثار در بازار یافت نشود.
این نکته گفتنی است که پژوهش‌های استاد مایل هروی در زمینه‌های ادبیات و متون کهن و دانش تصحیح متون، در سطح والای این رشته‌ها قرار می‌گیرد؛ بسیاری از آنها حکم کتاب مرجع دارد و مورد مراجعه پژوهشگران این حوزه‌هاست.
این مایه خرسندی است که در یکی دو سال اخیر، به همت و اهتمام شهاب‌الدین مایل هروی فرزند استاد و با حمایت معنوی دیگر اعضای این خانواده گرانقدر، شماری از این آثار منتشر شده است. شهاب‌الدین مایل «بنیاد مایل‌هروی» را تشکیل داده و اینک نام و نشان این بنیاد روی این آثار خودنمایی می‌کند.
این کتاب‌ها حروف چینی و ویرایش و صفحه‌آرایی مجدد شده و در این قسمت باید قدردان شاعر و پژوهشگر گرانقدر سیدنورالله تهماسبی خراسانی باشیم که با جدیت و دقت بسیار و دل‌بستن و وقت‌گذاشتن بر این کار، آنها را آماده کرده است. من نیز افتخار صفحه‌آرایی کتاب‌ها را داشته‌ام و در این هنگام با مروری که در متن‌ها داشته‌ام به ارزش والای این آثار بیشتر واقف شده‌ام. طرح جلد کتاب‌ها کار وحید عباسی و منصوره خلیلی است.
این کتاب‌ها از سلسله آثار استاد مایل در این اواخر منتشر شده است: معراج‌نامه، شیخ عبدالرحمان جامی، خاصیت آینگی، اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن، نقد و تصحیح متون، تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی، سایه به سایه. در کنار انتشار آثار، کانال تلگرامی و سایت «بنیاد فرهنگی مایل‌هروی» هم راه‌اندازی شده است و با این نشانی‌
(https: //t.me/Najib_Mayel_Heravi) در دسترس است. برای تهیه کتاب‌ها هم می‌شود به سایت https: //mayelheravi.com/ مراجعه کرد. باید خداوند را شاکر باشیم که با انتشار این کتاب‌ها، استاد مایل هم رضایت قلبی و آرامش روحی بیشتری دارند. همچنین باید قدردان شهاب‌الدین مایل و همسر گرامی ایشان خانم فرانک ناقلی باشیم که مراقب وضعیت جسمی و روحی استاد بوده‌اند و نیز در انتشار کتاب‌ها هم قدم پیش نهاده‌اند و هم درم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی