صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت مطرح شد

افتتاح پروژه های مهم انرژی در سیستان و بلوچستان

دیروز در پایان جلسه هیأت وزیران که به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تشکیل شد، اعضای دولت در میان خبرنگاران حضور یافته و به پرسش‌های آنان پاسخ دادند. عمده پرسش‌ها درباره انتخابات، نحوه برگزاری آن و موضع دولت در قبال این رویداد سیاسی مهم بود. در این میان برخی از اعضای دولت که خود جزو ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات بودند، درباره رویکرد و تصمیم‌های انتخاباتی خود نیز اظهاراتی داشتند که بنا به مشی بی‌طرفی دولت، اینجا از ذکر، درج و انتظار این اظهارات خودداری شده است. اما برنامه روز گذشته، یک خبر مهم و ملی نیز داشت؛ خبری که وزیر نفت آن را اعلام کرد و از به بار نشستن تلاش‌های دولت برای توسعه استان سیستان و بلوچستان خبر می‌دهد. جواد اوجی دیروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه با حمایت و پیگیری‌های شهید آیت‌الله رئیسی، در زمینه گازرسانی و احداث خطوط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان انقلاب بزرگی صورت گرفت، از افتتاح قریب‌الوقوع این پروژه‌های گازرسانی در این استان خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در آینده بسیار نزدیک 28 طرح آبرسانی و برق‌رسانی استان سیستان و بلوچستان با اعتبار 20 هزار میلیارد تومان نیز افتتاح خواهد شد. آبرسانی به هزار و 751 روستای سیستان و بلوچستان، رفع بخشی از کمبود آب آشامیدنی زاهدان با اجرای طرح انتقال آب از آبخوان شرقی استان با اجرای بیش از 260 کیلومتر لوله‌گذاری و نیز بهره‌برداری از بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز که آب آشامیدنی پایدار برای مردم منطقه سیستان و شهر زاهدان را به ارمغان خواهد آمد، از جمله این طرح‌هاست.

وحیدی: بنابه شرایط، مرحله دوم در 15 تیر
وزیر کشور هشتم تیر ۱۴۰۳ را پایان فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: اگر به هر دلیل نتیجه انتخابات در مرحله اول روشن نشود، مرحله دوم انتخابات یک هفته بعد در تاریخ ۱۵ تیر برگزار می‌شود. احمد وحیدی با اشاره به اینکه با وجود فرصت بسیار کم و لزوم سرعت گرفتن فرآیند انتخابات، مرحله اول که ثبت‌نام داوطلبان بود به‌خوبی انجام شد، اظهار کرد: مراحل بعدی انتخابات نیز طبق مقررات و زمانبندی ۵۰ روزه انجام می‌شود. وزیر کشور درباره تعداد واجدان شرایط حضور پای صندوق‌های آرا گفت: تفاوت چندانی با انتخابات مجلس نخواهد داشت. وی رعایت اخلاق در انتخابات را پر اهمیت دانست و تصریح کرد: همان‌طور که رهبری تأکید کردند، رعایت اخلاق انتخاباتی، جلوگیری از تخریب کاندیداها، رعایت امنیت و همبستگی ملی از اهم مسائلی است که داوطلبان تأییدصلاحیت‌شده باید حتماً به آنها پایبند باشند تا تراز انتخابات در عالی‌ترین سطح حفظ شود.

 بهادری جهرمی: مصوبه دولت برای تسویه هزینه گندم
سخنگوی دولت با اشاره به مصوبه جلسه روز گذشته هیأت دولت درباره تسویه بدهی دولت به کشاورزان گندمکار، گفت: منابع لازم برای تسویه گندم تضمینی خریداری شده از کشاورزان پیش‌بینی شد تا پرداخت هزینه گندم خریداری شده تضمینی با سرعت صورت بگیرد که بتوانیم در شش ماه اول، همه هزینه گندم‌ها را پرداخت کنیم.
علی بهادری جهرمی افزود: تولید و خرید داخلی گندم در طول این دولت افزایش داشته است. خرید گندم داخلی 2.5 برابر افزایش یافته و تسویه بدهی‌ها نیز انجام شده است و امسال هم انجام می‌شود. وی همچنین سه مصوبه دیگر هیأت وزیران را محیط زیستی عنوان کرد و افزود: در یکی از این مصوبه‌ها، هیأت دولت به سازمان حفاظت محیط زیست مجوز مذاکرات برای پیش‌امضای موافقتنامه در حوزه محیط زیست با دولت‌های عضو سازمان شانگهای را صادر کرد، همچنین هیأت وزیران با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای کاهش پسماندهای پلاستیکی و مواد زیان‌بخش نیز موافقت کرد. وی ادامه داد: مصوبه سوم دولت درباره پذیرش پروتکل الحاقی مونترال برای کنترل مواد کاهنده لایه ازن و ارسال آن به مجلس است. این مصوبات هدیه دولت به دوستداران محیط زیست است.

 لطیفی: نظارت بر عملکرد انتخاباتی دستگاه‌ها
رئیس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: سرپرست ریاست جمهوری دستور داده است برای نظارت بهتر بر انتخابات، مجموعه‌ای را برای رصد عملکرد دستگاه‌های اجرایی تشکیل دهیم تا از امکانات دولتی به هیچ وجه در انتخابات استفاده نشود. میثم لطیفی افزود: این مجموعه را در سازمان اداری و استخدامی تشکیل دادیم تا به هیچ وجه از امکانات دولتی برای نامزدها استفاده نشود. وی درباره آزمون‌های استخدامی هم گفت: تغییری در آزمون‌های استخدامی نخواهیم داشت و هیچ کاری را در حوزه اداری و استخدامی متوقف نمی‌کنیم. این آزمون‌ها سر وقت خود برگزار خواهد شد.
 
خزعلی: ضرورت تقید نامزدها به موازین اخلاقی
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، تقید نامزدهای انتخابات به دین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را مانع از بروز بداخلاقی‌هایی دانست که در برخی دوره‌های انتخابات شاهد بودیم. انسیه خزعلی اظهارکرد: اگر تقید نامزدهای انتخابات به دین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی بیشتر شود، شاهد برخی بداخلاقی‌ها که در برخی دوره‌های انتخابات انجام شده، نخواهیم بود. وی ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری هم بر رعایت همین فرهنگی است که تمدن‌ساز است و امیدوارم این انتخابات نمونه کامل اخلاق باشد.
 
خلجی: امیدواریم در انتخابات اخلاق رعایت شود
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره مناظره‌های انتخاباتی گفت: آیت‌الله رئیسی پرچمدار رعایت اخلاق بود. رهبر انقلاب هم در حرم امام توصیه‌هایی درباره رعایت اخلاق در جریان انتخابات داشتند که امیدوارم این توصیه‌ها به عنوان یک اصل اساسی رعایت شود. سپهر خلجی ادامه داد: در طول این سه سال شهید رئیسی مسیری برای خدمت پایه‌گذاری کردند و بسیاری از کسانی که برای انتخابات آمدند بر تداوم مسیر خدمت تأکید دارند که این خوشحال‌کننده است و نشان می‌دهد شهید عزیز ما مسیری نورانی را ریل‌گذاری کرده است و بسیاری از داوطلبان تلاش می‌کنند در ظاهر خود را در این مسیر نشان دهند، ولی امیدوارم اخلاق رعایت شود.
 
 دهقان: دولت در انتخابات بی‌طرف است
معاون حقوقی ریاست جمهوری درباره موضع دولت در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری، کارکنان دولت نباید از جایگاه خود له یا علیه نامزدی اقدامی انجام دهند و از امکانات دولتی به نفع نامزدی استفاده کنند. محمد دهقان افزود: ما این مسأله را به کارکنان دولت اعلام کرده‌ایم و بخشنامه آن را هم صادر می‌کنیم، زیرا دولت باید در انتخابات بی‌طرف باشد. وی درباره بازگشت گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی هم اظهار کرد: هنوز تصمیمی اعلام نکرده‌ایم و قرار است بزودی به صورت کتبی اعلام کنیم.
 
دهقانی فیروزآبادی: ضرورت حکمرانی دانش‌بنیان
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، حکمرانی دانش‌بنیان را مهم‌ترین مسیر پیشرفت در کشور دانست و گفت: همه دنیا برای اینکه بتواند کار درست انجام دهد متکی به توان فکری است. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: موضوعی که همه جا نیاز داریم این است که راهکارهای نوآورانه، هوشمندانه و دقیق طراحی کنیم. نخبگان همه جای دنیا محور مسائل کشورند. سوای بحث منابع، معتقدم که حکمرانی دانش‌بنیان مهم‌ترین مسیر پیشرفت در کشور است.

جستجو
آرشیو تاریخی