سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری داخلی و خارجی در بندر چابهار

همزمان با افتتاح ۲۷ پروژه بندری و دریایی به ارزش روز ۱۵ هزار میلیارد تومان در استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران و گیلان و آغاز عملیات اجرایی ۲۳ پروژه مهم زیرساختی دیگر به ارزش ۵۷ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور، از قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر استراتژیک چابهار رونمایی شد.
توسعه بندر چابهار از برنامه‌های با اولویت بالا در کشور است که دولت سیزدهم آن را به‌صورت ویژه پیگیری کرده و در همین راستا دو قرارداد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در چابهار تنظیم شده و به مرحله اجرا رسیده است. توسعه فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار با مشارکت بنیاد مستضعفان و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۵۵۰ میلیون دلار و سرمایه‌گذاری مستقیم یک میلیارد دلاری هند، دو برنامه تأمین مالی برای توسعه چابهار است. توسعه بنادر و زیرساخت‌های بندری و دریایی بخشی از سیاست‌های کلان توسعه اقتصادی دریامحور است که در بنادر مختلف کشور صورت می‌گیرد. با توجه به اهمیت و نقش بندر چابهار در پیشبرد برنامه اقتصاد دریامحور، تجهیز این بندر در اولویت اقدامات توسعه دریا محور قرار دارد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریا محور گفت:‌ رئیس‌جمهور شهید در خصوص سیاست‌های توسعه دریا محور تأکید داشت که این سیاست‌ها هر چه زودتر باید اجرایی شود و نیز تأکید بر استفاده و مشارکت بخش خصوصی داشت که برنامه امروز نشان داد بخش خصوصی نقش بسزایی در اجرای این پروژه‌ها دارد. وی افزود: همچنین در کنار توسعه بنادر، ایجاد ۲۷ شهرک ساحلی در دستور کار دولت قرار دارد و میزان جذب سرمایه و مشارکت را چند برابر افزایش می‌دهد.  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه ترانزیت ۵۸ درصد رشد داشتیم، افزود: همچنین میزان رشد در بخش ترانزیت دریایی در دوماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته‌ که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.  بذرپاش در ادامه با اشاره به عملکرد توسعه ناوگان و شناورهای تجاری گفت: با ۸۰ فروند شناور میزان تناژ حمل بار ایران و روسیه در دریای شمال برابر است.
 
اجرای قراردادهای سرمایه‌گذاری
علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و‌ شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و‌دریانوردی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع قانونی و متولی اعمال حاکمیت در حمل‌و‌نقل دریایی کشور است و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در نهادها، سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مرتبط با امور بنادر، دریانوردی و حمل‌و‌نقل دریایی را برعهده دارد، گفت:  بر همین اساس و در راستای اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ابلاغی مقام معظم رهبری، ایجاد، توسعه و تجهیز بنادر بازرگانی کشور و مدیریت و بهره‌برداری از آن‌ها، سیاستگذاری و نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تأمین ایمنی عبور و مرور شناورها، اجرای قانون دریایی و انجام وظایف مقرر در قانون، بخشی از وظایف قانونی و رسالت وجودی سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌رود. وی افزود: این سازمان با برنامه‌ریزی منسجم و مدون، برنامه‌های کلان خود در بخش‌های مختلف طی سال ۱۴۰۳ را مدنظر قرار داده که افزایش نرم‌های عملیاتی تجهیزات دریایی و بندری، افزایش توان لجستیکی بنادر کشور و تسهیل و توسعه خدمات ترانزیت و ترانشیپ کالا، بخشی از برنامه‌های مهم کلان طراحی شده است. به گفته صفایی، محرومیت‌زدایی از مناطق بندری جنوب کشور با توسعه بنادر کوچک و محلی، ساماندهی بنادر کوچک، گسترش و توسعه همکاری‌های دو و چند جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه و اجرایی کردن سامانه‌های جامع خدمات بندری و افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی در بنادر، توسعه تجهیز بنادر از طریق اعتبارات داخلی سازمان و حوزه خدمات دریایی و بندری از دیگر برنامه‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی طی سال ۱۴۰۳ است که در دستورکار قرار دارد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجرای قرارداد بندر چابهار با هند در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و روند بهره‌برداری بندر چابهار را کشور هند انجام می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی