پیام صریح اوپک‌پلاس به بازار جهانی نفت

یکصد و هشتاد و هشتمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی اوپک و سی‌وهفتمین نشست اوپک‌پلاس در حالی برگزار شد که قیمت‌ نفت خام در بازارهای جهانی طی ۶ ماه اخیر ‌با اتحاد کشورهای عضو اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس، تا حدودی زیادی به شرایط ثبات نزدیک شده است.
اوپک و متحدانش از اواخر سال ۲۰۲۲، چند سلسله کاهش تولید را به اجرا گذاشتند تا از بازار نفت پشتیبانی کنند. تولیدکنندگان این گروه در حال حاضر، تولیدشان را مجموعاً ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند که معادل حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی برای نفت است. این کاهش شامل ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید اعضای اوپک‌پلاس است که تا پایان سال ۲۰۲۴ قرار است اجرا شود و ۲.۲ میلیون بشکه در روز هم مربوط به کاهش اضافی تولید توسط برخی از اعضای این گروه است که در پایان ژوئن، منقضی می‌شود.
وزیر نفت پس از برگزاری نشست‌ ۱۸۸ عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سی‌و هفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس، بیان کرد: پس از گفت‌وگوها و بررسی تحولات بازار نفت و گزارش‌ کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس، وزیران نفت و انرژی این ائتلاف تصمیم گرفتند کاهش عرضه جمعی اعضای اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه یابد.
جواد اوجی، اظهار کرد: همه وزیران حاضر در نشست به‌صراحت بر لزوم حفظ ثبات بازار نفت و حمایت از تصمیم‌های جمعی اوپک‌پلاس تأکید کردند، همچنین اشاره شد که اوپک‌پلاس به‌دقت شرایط بازار جهانی نفت و توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارد و این آمادگی وجود دارد تا به اقتضای شرایط بازارهای نفت به‌سرعت تصمیم‌گیری و اقدام‌های لازم از سوی اوپک‌پلاس برای ثبات بازار انجام گیرد.
وی گفت: در شرایط کنونی که تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نقطه‌ای مطلوب از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود هستند و تلاش ما نهادینه کردن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک در چهارچوب اوپک پلاس است، هرگونه تصمیمی که در نشست اوپک‌پلاس گرفته می‌شود بی‌شک مبتنی بر اجماع همه تولیدکنندگان است و همگی از آن حمایت می‌کنند.
وزیر نفت تصریح کرد: بازار نفت اکنون دوره‌ای حساس را تجربه می‌کند؛ افزایش مقدار عرضه از سوی بعضی تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس، تردیدهای حاکم بر اقتصاد جهان و چشم‌انداز اقتصادی، اقدام‌های سفته‌بازان و پیامدهای این تحولات، پیام‌های هشداردهنده‌ای برای ثبات بازار نفت است. اوپک‌پلاس در نشست روز یکشنبه وزیران خود، توافق کرد محدودیت عرضه ۳.۶ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. اما این گروه کاهش اضافی ۲.۲ میلیون بشکه در روز را از پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تا اکتبر ۲۰۲۵، به بازار برخواهد گرداند.
تولید نفت اوپک در ماه مه، برای سومین ماه ثابت ماند اما عراق و امارات عربی متحده همچنان بالاتر از سهمیه‌های تعیین‌شده خود، تولید کردند.
وزیر نفت اعلام کرده‌، توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های نشست وزارتی به حصول دستاوردهایی قابل‌توجه منطبق با منافع مشترک کشورهای عضو اوپک و غیراوپک منجر شده و حفظ این حرکت موفقیت‌آمیز در مسیر آینده برای ثبات بازار نفت حیاتی است.
وی گفت: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر‌ شده در هر دو سمت عرضه و تقاضای جهانی نفت تردیدهای جدی وجود دارد که هر کدام می‌توانند پیامدهایی خاص خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده به‌دنبال داشته باشند. در همین حال افزایش فعالیت‌های سوداگران در بازارهای کاغذی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است؛ ازاین رو نمی‌توان به‌طور قطع درباره چشم‌انداز روندهای حاکم بر بازار جهانی نفت صحبت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی