صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

کاهش 28 درصدی تورم تولید

تورم تولیدکننده که در دولت روحانی رو به افزایش بود و با هیچ سازکاری کاهش پیدا نمی‌کرد در دولت شهید ابراهیم رئیسی، ضمن آنکه کنترل شد بلکه ‌در مسیر کاهش هم قرار گرفت. در دولت روحانی، تولیدکنندگان به شدت با معضل تأمین مواد اولیه و ارز روبه‌رو بودند و بعضاً پیش آمده بود که واحد صنعتی و تولیدی به‌دلیل نداشتن مواد اولیه مجبور به تعطیلی موقت می‌شدند و حتی برخی‌ها این موقت، برایشان‌ به دائمی تبدیل شد.
بر اساس آخرین آمارهایی که مرکز آمار ایران اعلام کرده است، در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۴.۶ درصد)، ۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۲ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۹ درصد)، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. آمار دیگری که مربوط به بانک مرکزی است، نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی در قیاس با سایر دولت‌ها کارآمدتر بوده به گونه‌ای که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده با 50.0 واحد درصد کاهش از 82.6 درصد شهریورماه سال 1400 به 32.6 درصد در اسفندماه سال 1402 کاهش یافته است.
تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال 1402 روند نزولی به خود گرفت به طوری‌ که با کاهش 17.9 واحد درصدی، از 42.4 درصد در اسفندماه 1401 به 24.5 درصد در اسفندماه سال 1402 رسید. (در نمودار یک و دو وضعیت شاخص تورم تولیدکننده آمده است)‌ آمار دیگر که جدول آن آمده، گواه آن است که تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده که اسفند ۱۴۰۰ در رقم ۶۰.۹ درصد بود، در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۶.۹ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ نیز به رقم ۳۲.۶ درصد کاهش یافت.
جستجو
آرشیو تاریخی