صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است

امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات، کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است. داوود منظور، روز گذشته در نشست خبری در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در برنامه هفتم این موضوع دیده شده که طی سال اجرای شود به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است. منظور تأکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های‌ بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. منظور افزود: رقم تحقق درآمد نفت در سال ۱۴۰۲ بیشتر از پیش‌بینی بود، اما در بودجه ۱۴۰۳ محتاطانه عمل کردیم و سهم دولت از صادرات نفت در بودجه امسال ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد. معاون رئیس جمهور گفت: در بودجه ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار مثل حقوق گمرکی، فروش دارایی‌ها و درآمدهای مالیاتی به حدود ۶۳ درصد رسیده که در ابتدای دولت ۴۲ درصد بود. منظور ادامه داد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا منابع آن بخوبی تأمین شود، البته سال گذشته نیز این تحقق بالغ بر ۹۰ درصد بود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این سؤال که دولت سیزدهم چه میزان اوراق فروخته و چقدر از بدهی دولت قبل را تسویه کرده است، گفت: انتشار اوراق یکی از روش‌های مطمئن و غیرتورمی تأمین مالی است که به صورت خالص ۴۲۲ هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر را برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در دولت قبل پرداخت کرده‌ایم.
 منظور درباره موافقت دولت با معافیت مالیاتی شرکت‌های بزرگ و بورسی، گفت: رویکرد ما در نظام تقنین این است که قانون دائمی در بودجه اصلاح نشود؛ متأسفانه گاهی نمی‌توانیم معافیت دائمی را لغو کنیم و امیدواریم اصلاحیه مجلس در شورای نگهبان تصویب شود و اعتماد مردم به بورس برگردد. معاون رئیس جمهور افزود: دولت در هفته گذشته ۵ مصوبه برای حمایت از بورس تصویب کرد که بزودی اعلام می‌شود.

 ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت
وی در مورد حساب‌های پیشرفت و عدالت، اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه برای نخستین بار در فروردین‌ماه سال‌جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان برای حساب‌های پیشرفت و عدالت تخصیص داد و به صورت اوراق نقدی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کردیم که امیدواریم فرآیندهای اجرایی آن در استان‌ها و دستگاه اجرایی انجام شود. این منابع با منابع بانکی تلفیق خواهد شد و برای حمایت از مشاغل خرد و متوسط صرف می‌شود.
 
بهره‌برداری از ۲۰۰۰ پروژه عمرانی
رئیس سازمان برنامه و بودجه از بهره‌برداری و افتتاح ۲۰۰۰ پروژه عمرانی نیمه‌تمام در دولت سیزدهم خبر داد که حدود ۲۰۰۰ پروژه عمرانی بزرگ و کوچک در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. وی گفت: در سال 1401 و 1402 رشد چشمگیری در زمینه تخصیص بودجه عمرانی داشتیم و با تکمیل این پروژه‌ها، مردم از شیرینی تکمیل این طرح‌ها بهره‌مند شدند.
وی افزود: مجموع اعتبارات عمرانی که طی سه سال گذشته تخصیص داده شده، رشد معناداری را نشان می‌دهد، به طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۲ همت، سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۸ همت و در سال گذشته ۳۰۹ همت برای بودجه‌های عمرانی تخصیص داده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان تحقق اعتبارات عمرانی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی