صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

نرخ بیکاری در کشور به 8.1 درصد رسید

نرخ کاهش بیکاری در خوزستان ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری

اهواز- یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم که رئیس جمهور شهید بر آن تأکید داشتند، کاهش نرخ بیکاری در کشور است. موضوعی که پس ازگذشت سه سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحقق پیدا کرد و نرخ بیکاری کشور به ۸.۱ درصد رسید که در چند دهه اخیر بی‌سابقه است. اگر چه استان خوزستان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در زمینه کاهش نرخ بیکاری است، با این حال نرخ کاهش بیکاری در این استان ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و مسئولین استان در تلاشند تا این فاصله دو درصدی را با میانگین کشوری بیکاری حذف کنند.
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اشتغال خوزستان با اشاره به کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در استان خوزستان گفت: با وجود افزایش جمعیت فعال، نرخ بیکاری در کشور و استان‌ خوزستان، ۱.۵ تا ۲ درصد در یک بازه زمانی کوتاه، سیر نزولی داشته که بسیار ستودنی است. وی یکی از مشکلات کشور را اشتغال فارغ‌التحصیلان و بانوان عنوان کرد و ادامه داد: انجام برنامه‌ریزی دقیق در این خصوص ضروری است و این درحالی است که سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد و وعده دولت محقق شد.
وی بیان کرد: سال گذشته در استان خوزستان بیش از ۷۰ هزار نفر به تازگی بیمه شدند که اتفاق بسیار بزرگی است.
 
رتبه هفتم خوزستان در نرخ بیکاری
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در این نشست، نرخ بیکاری استان در سال گذشته را ۱۰.۹ درصد عنوان کرد و گفت: استان خوزستان به لحاظ نرخ بیکاری در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.
مجتبی ظفری‌پور اظهار کرد: با تلاش دولت سیزدهم شاهد کاهش نرخ بیکاری کشور به میزان ۸.۱ درصد هستیم در حالی که این رقم در خوزستان بیش از ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
وی افزود: تعهد اشتغال استان در سال گذشته، ایجاد بیش از ۶۳ هزار شغل بود که با تلاش دستگاه‌های متولی، ۷۰ هزار شغل در استان ایجاد شد. بیشترین ایجاد شغل در شهرستان‌های رامشیر و هویزه بود. همچنین تحقق اشتغال در ۲۷ شهرستان استان بالای ۱۰۰ درصد بود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان میزان تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال قبل را ۲۴ هزار میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: سخت‌گیری‌های سیستم‌های بانکی یکی از مشکلات موجود در استان بوده تا حدی که برخی از بانک‌ها تاکنون هیچ گونه پرداختی نداشته‌اند.
ظفری‌پور گفت: سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال جاری، ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال گذشته، رقم ناچیزی است و انتظار داریم سهمیه ویژه‌ای برای استان لحاظ شود. تاکنون ۵۴۰ میلیارد ریال از طرح‌های مشاغل خانگی توسط بانک‌های استان پرداخت نشده که بالطبع از سهمیه امسال کسر می‌شود.
وی به سامانه جست‌وجوی شغل اشاره کرد و افزود: از این طریق می‌توان به افرادی که جویای کار هستند کمک کرد. سال گذشته ۶۲۳ نفر از طریق این سامانه به‌کارگیری شدند که این رقم امسال باید افزایش یابد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان حلقه مفقوده اشتغال استان را بحث مهارت‌آموزی دانست که باید در این زمینه کار بیشتری شود.
وی تأخیر در ابلاغ اعتبارات اشتغالزایی، عدم‌ همکاری بانک‌های خصوصی، وجود سرپرستی برخی شعب بانک خصوصی در سایر استان‌ها، عدم استقبال نهادهای حمایتی متولی تسهیلات قرض‌الحسنه از طرح‌های کارفرمایی و تعاونی، سخت‌گیری بانک‌ها درخصوص تضامین، عدم وحدت رویه بانک‌ها درخصوص پرداخت تسهیلات به متقاضیان و تعدد سامانه‌های تسهیلاتی دستگاه‌های اجرایی را از مهم‌ترین چالش‌های تسهیلات اشتغالزایی استان عنوان کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی