صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و پنج - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

درایـــــــــــــــــــــــــــت در ریـــــــــــــــــــــــــاست

واقعه دردناک شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبدالهیان و همراهان ایشان و به دنبال آن حضور مقامات بلندپایه کشورهای جهان و مراتب احترام آنها در مراسم درگذشت ایشان نشان‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی و همچنین رویکرد جهانی و منطقه‌ای در قبال ایران مبنی بر همگرایی منطقه‌ای و تعامل در زیست جهانی به سمت استقلال و دوری گزیدن از سیطره امپراطوری غرب در پرتو تلاش‌های داخلی و خارجی دولت سیزدهم بود؛ امری که سبب شد تحلیلگران بسیاری با تمرکز بر روند سیاستگذاری‌های ایران در منطقه و جهان در مورد اهمیت سیاست خارجه ایران در مناسبات جهانی و همچنین چشم‌انداز رویکرد ایران در جهان در آینده ارائه دهند.

آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان
به‌درستی رئیس دیپلماسی مقاومت بودند

خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران در گفت‌و‌گو با «ایران»، ضمن عرض تسلیت واقعه شهادت رئیس‌جمهور، آیت‌الله ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و همراهان ایشان خدمت رهبر و مردم ایران به نمایندگی از مردم فلسطین نکاتی چند در مورد جایگاه و موضع رئیس‌جمهور فقید و وزیر خارجه ایران در رابطه با موضوع فلسطین بیان کرد.
وی گفت، آیت‌الله رئیسی از همان سخنرانی اول ریاست جمهوری به طور واضح و مستقیم روی مسأله فلسطین تأکید ویژه‌ای داشتند و بر همین اساس یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران موضوع فلسطین بود. لذا از همان روز اول مردم فلسطین مشاهده کردند که یک شریک بزرگ و حامی اصلی آرمان مسأله فلسطین به نام آقای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم که رفیق و دوست ما بود، چرا که با ایشان از زمان مسئولیت کمیته حمایت از فلسطین در وزارت خارجه رابطه قدیمی داشتیم.
او ادامه داد تردیدی نیست که آنها یک نمای کامل از دیپلماسی مقاومت در منطقه بودند و در این راستا در دوران طوفان‌الاقصی چندین‌بار با رهبران مقاومت چه در سوریه، چه در لبنان و چه در قطر دیدارهای متعددی داشتند. لذا نباید اقداماتشان را تنها به سخنرانی‌هایشان محدود کرد بلکه ایشان ایده‌های خلاقانه و اقدامات مهم در میدان دیپلماسی از جمله رابطه با جهانیان و نهادهای بین‌المللی، به کارگیری ظرفیت‌های بین‌المللی برای فشار دیپلماسی علیه رژیم صهیونیستی و پیگیری‌های قانونی و غیره را در راستای حمایت تام از فلسطین به انجام رساندند.
ذکر این نکته مهم است که نمی‌توان اقدامات عملی رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه ایشان را در یک مصاحبه یا برنامه رسانه‌ای تشریح کرد. اما یک موضوع مهم که این روزها نیاز زیادی برای ارائه آن وجود دارد این است که آنها راه دیپلماسی به سمت مقاومت را دنبال کردند و فعالیت‌های مستمر و روزانه شخص آقای امیر عبدالهیان این بود که چگونه فشار دیپلماسی بین‌المللی علیه صهیونیست‌ها اعمال شود. به عنوان نمونه چگونه با استفاده از قانون‌های موجود بین‌المللی و فشارهای مردمی برای این منظور  می توان بهره‌مند شد. دعوت از مجالس اسلامی و کمیته‌های متخصص مجالس اسلامی برای بررسی اینکه از چه شیوه‌هایی می‌توان فشارهای بین‌المللی را افزایش داد از نمونه اقدامات ایشان است. این مسائل خیلی مهم و تأثیرگذار بوده و در برهه کنونی نیز بسیار به این اقدامات نیاز است. آقای عبداللهیان موضوع رفراندوم و راه حل‌های سیاسی را که باید از طرف خانواده شهدا تعیین شود، مطرح کردند که بسیار حیاتی بود، چرا که امروز این سؤال مطرح است که آینده فلسطینیان را چه کسی تعیین می‌کند؟ جواب کاملاً مشخص است که خانواده‌های فلسطینی‌ها و اهالی غزه باید سرنوشت خود را انتخاب کنند و هیچ بازیگر دیگری حق دخالت در این امر را ندارد.
قدومی ادامه داد، در مورد آقای امیرعبداللهیان بیان رابطه ایشان با مردم غزه هم شایان ذکر است. ایشان همواره از ما می‌پرسیدند که اهالی غزه چه نیازهایی دارند و خواسته‌های آنها چیست. ایشان برای ایتام و خانواده شهدا و اسرا اقدامات انسانی و سیاسی بسیاری را به انجام رساندند.
او تأکید کرد، در این بین، سخنرانی آیت‌الله رئیسی در میان سران دولت‌های اسلامی که هم خواستار توقف جنگ و محاکمه رهبران غاصب صهیونیستی و هم خروج صهیونیست‌ها از غزه، رفع فوری محاصره، بازگشایی بی‌قید و شرط گذرگاه رفح و اعزام کاروان‌های حامل اقلام بشردوستانه شدند، بسیار حائزاهمیت است بخصوص که ایشان راه حل پایدار برای فلسطین را تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی» برشمردند و تأکید کردند که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد. این مسائل به این سادگی نیست و کسی در جهان این دیدگاه را ندارد، چرا که ایشان اهل مقاومت بودند. برخی رؤسای جمهور وقتی بر سر کار می‌آمدند اولویت‌های دیگری داشتند ولی اولویت شهید ابراهیم رئیسی از همان ابتدا به طور واضح مسأله فلسطین بود و در طوفان الاقصی نیز اولویت عملکرد ایشان در منطقه و جهان، مردم غزه بود. ایشان بواقع رئیس دیپلماسی مقاومت بودند و ما سلام و درود به ایشان می‌فرستیم.
وی در پایان نیز اظهار داشت که ما درگذشت ایشان را یک خسارت بزرگ می‌دانیم، امیدواریم که آقای مخبر و هر کسی که در منصب ریاست جمهوری قرار بگیرد، در همان مسیر و میراث مقاومت گام بردارد. اما از دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران به این نتیجه رسیدیم که مشی و مسیر دولت آینده نیز همان مسیر دولت سیزدهم خواهد بود و سیاست‌ها در این باب تغییری نخواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی