فرهنگ

وزیر فرهنگ‌و‌ ارشاد اسلامی:
صیانت از زبان فارسی را جزو وظایف اصلی خود می‌دانیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای پاسداشت زبان فارسی گفت:«نام مجتمع‌هایی که نسبت به قانون بی‌اعتنا بوده و حاضر نیستند در تغییر نام‌های خارجی خود مطابق قانون عمل کنند رسانه‌ای می‌شود.»

زبان فارسی مظلوم واقع شده است
محمدمهدی اسماعیلی افزود: «از همکارانم در دبیرخانه شورای پاسداشت و همه مجموعه‌ها و از آقای حداد عادل که دردمندانه پای مسأله ایستاده‌اند تشکر می‌کنم. ‌صیانت از زبان فارسی را در وزارتخانه جزو وظایف اصلی خود می‌دانم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیانات رهبری در جمع شعرا در پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و افزود: «با جملاتی که رهبری شروع کردند واقعاً زبان فارسی مظلوم واقع می‌شود.»
اسماعیلی افزود: «هیچ مقام اداری در جمهوری اسلامی حق ندارد در مکاتبات خود از زبان بیگانه استفاده کند. این قانون است و باید انجام شود. اگر به عنوان رئیس شورای پاسداشت نتوانم این را جلو ببرم مقصر هستم. در دوران مسئولیتم باید این را به سامانی برسانیم.»
وی گفت: «آقای رئیس‌جمهور چندبار به من گفتند که به جای تریبون از سخنگاه استفاده می‌کنم و من از همین سخنگاه خواستارم این مسأله را به عنوان یک مسأله حتمی قرار دهید‌. اهمیت این مسأله از صدور مجوزها بیشتر نباشد کمتر نیست‌‌. بحث مجتمع‌ها و شهرداری‌ها را دنبال می‌کنیم. روند فرایند هشدار ما باید در لحظه باشد تا به گوشی همراه مسئول به هنگام تخلف پیامک شود. کار فرهنگی سخت و زمانبر است.»

نامگذاری روز شهادت رئیس‌جمهور در تقویم
بنابر خبر دیگری، وی در حاشیه این نشست با اشاره به نامگذاری روز شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان در تقویم رسمی کشور گفت: «این روز را تصویب کردیم اما عناوین آن را که سه پیشنهاد در جلسه بود به نظرخواهی مردم گذاشتیم، یک گزینه هم گذاشتیم که هر کسی پیشنهاد جدیدی دارد به ما ارائه کند؛ امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم یک نام مناسب در بزرگداشت دولتمردان خدمتگزار شهید اتفاق افتد.»
اسماعیلی سه عنوان پیشنهادی را شامل روز خدمت صادقانه، خدمت با کرامت و خدمت مجاهدانه برشمرد و گفت: «یکی از این پیشنهادها یا گزینه جدید انتخاب می‌شود.»
وی در مورد تخلف از قانون در موضوع پاسداشت زبان فارسی، افزود: «قانون، قانون است و به عنوان مسئول موظف هستیم اجرای قانون را دنبال کنیم. در جلسه گزارشی دادند مبنی بر اینکه فلان مجتمع‌ها اعلام کرده‌اند اسامی بیگانه را تغییر نمی‌دهند و به قانون احترام نمی‌گذارند.
همان‌طور که در برابر تخلف از ارزش‌ها و هنجارها کوتاه نمی‌آییم تخلف از زبان فارسی که در چند ماه اخیر مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت و قانون هم دارد نیز کوتاه نخواهیم آمد.»
وزیر فرهنگ تأکید کرد: به دبیرخانه تکلیف کردم اقدامات قضایی در مورد مجموعه‌هایی که چنین سرکشی‌ای را انجام می‌دهند در دستور کار قرار دهند./ روابط عمومی

جستجو
آرشیو تاریخی