صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

در دولت مردمی محقق شد

آبرسانی به ۱۰۶ روستای چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها دراین استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیرخود قرار می‌دهد. این درحالی است که خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی برجای گذاشته است.
دولت مردمی با هدف رفع تنش های آبی موجود در کشور، قرارگاه آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور را راه‌اندازی کرده است. در این راستا چهارمحال و بختیاری، قراردادی به ارزش یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در۶ شهرستان امضا کرده و در روند اجرای این طرح جزو۱۰ استان برتر کشور شده است. این طرح برای ۱۰۶ روستا محقق و ۱۸۲.۵ کیلومتر شبکه توزیع آب آشامیدنی و ۴۰ کیلومتر خطوط انتقال آب اجرا، ۱۰ هزار انشعاب نصب و ۱۲ حلقه چاه حفر شده است. همچنین قرارداد دوم به ارزش چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال برای ۵ روستا و یک شهر در طرح آبرسانی به شهر سردشت و روستاهای سردشت و دود از رودخانه خرسان شهرستان لردگان امضا شده است.
طبق گفته «محمد کریمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری، در این طرح ۲۵ مخزن با ظرفیت ۹ هزار مترمکعب ساخته و ۱۰۵ کیلومتر شبکه توزیع اجرا می‌شود که تاکنون ۴۴ کیلومتر آن اجرا شده است. وی می افزاید: بسیج و خیرین نیک‌اندیش، آبرسانی به ۲۷ روستای چهارمحال و بختیاری را در دستور کار دارند و از سوی دیگر نیروی زمینی ارتش برای آبرسانی به روستای کهن‌دژ ناغان شهرستان کیار کمک کرد. طبق گفته کریمی،  امید است سال ۱۴۰۶ موضوع تأمین آب آشامیدنی پایدار در چهارمحال و بختیاری به پایان برسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری درعین حال تصریح می کند: طرح‌های آبرسانی قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن (ع) به‌طور میانگین ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی یادآور شد: آب کوهرنگ هم‌اکنون در تمامی مخزن‌های آب آشامیدنی شهرکرد وارد می‌شود و مردم مناطق مختلف شهر از آن بهره‌مند خواهند شد. آب چشمه دیمه، چشمه زیر آبشار کوهرنگ، چاه‌ها و طرح بن به بروجن به‌عنوان منابع تأمین آب آشامیدنی شهرکرد است.
کریمی افزود: اسفندماه سال گذشته مخازن آب آشامیدنی شهرکرد بیش از ۹۷ درصد پُر بود و برای نخستین بار تماسی از سوی شهروندان مبنی بر قطعی آب نداشتیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تصفیه‌خانه طرح انتقال آب آشامیدنی بن به بروجن برای شهرستان‌های شهرکرد، بروجن،فرخ‌شهر و بن فعالیت دارد. وی افزود: در ۲ماه اخیر کمترین برداشت را از چاه‌های شهرکرد داشتیم که این روند بر تقویت آبخوان دشت شهرکرد کمک می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی